Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Woonstcontrole

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
StageBeauty

PostPosted: Tue 2 Jan 2018 - 12:12    Post subject: Woonstcontrole Reply with quote

Dag mede-gezinsherenigaars (en Jungle, moest je nog steeds dit forum checken lol)

Eerst en vooral de beste wensen voor het nieuwe jaar...

Verder een vraag voor diegenen die het volledige proces al achter de rug hebben:

Ik vroeg me af hoe vaak de wijkagent woonstcontrole komt doen tijdens de behandeltijd van 6 maanden (wanneer je de aanvraag in België doet zonder visum gezinshereniging).

Hij komt inderdaad telkens er een nieuwe oranje kaart (attest van immatriculatie) moet worden afgegeven, maar bij ons is hij onlangs nogmaals geweest zonder aanleiding. Hij zei dat hij zelf niet wist waarom, gezien de oranje kaart van mijn vriend nog 3 maanden geldig is. Alles was in elk geval in orde voor hem.

Iemand hier ervaring mee? En of we dit positief of negatief moeten interpreteren? Wink

Back to top
Publicité

PostPosted: Tue 2 Jan 2018 - 12:12    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 3 Jan 2018 - 07:51    Post subject: Woonstcontrole Reply with quote

Beste wensen voor jou ook en ja, ik kom regelmatig checken of er nieuwe berichten zijn :-)

De wijkagent komt systematisch wanneer een verblijfsvergunning wordt aangevraagd en in de meeste gevallen stopt het hierbij.

Indien de wijkagent tijdens de behandelingstermijn nog onverwacht langskomt, betekent dit dat er bij het parket een dossier schijnhuwelijk/schijnrelatie is. Het parket stuurt dan soms de politie om te controleren of de echtgenoten/partners nog steeds samenwonen. Dat is immers een vereiste ingeval van huwelijk of wettelijke samenwoning.

De lokale politie krijgt dan van het parket een notule met de vraag of ze de actuele toestand nog eens willen controleren, de politie/wijkagent heeft inderdaad geen kijk in het dossier. Hij weet echter wel dat de vraag van het parket komt.

Dit kan ook op vraag van DVZ zijn maar dat is in principe via het parket.

Zolang je nog samenwoont heeft dit geen belang, indien het parket echter meent dat er aanwijzingen zijn dat het om een schijnhuwelijk/schijnrelatie gaat, kan het eventueel tot een proces komen.

Back to top
StageBeauty

PostPosted: Wed 3 Jan 2018 - 10:05    Post subject: Woonstcontrole Reply with quote

Hey Jungle! Tof dat je er nog bent :-)

Oei, beetje een onrustwekkend antwoord.

We zitten nu in onze tweede aanvraag want bij de eerste konden we nog niet aantonen elkaar 2j te kennen. We hebben wel een heel blad met uitleg gekregen van DVZ met tips voor onze volgende aanvraag (ik had bijvoorbeeld vliegtickets bijgevoegd maar geen bewijsbare foto's van ons tesamen tijdens die reis met een tijdsaanduiding). Ze gaven ook aan op het document dat ze wel niet twijfelen dat we elkaar wel degelijk kennen maar dat we gewoon nog geen jaar samenwonen en geen evidentie vinden voor het feit dat we elkaar al langer kennen dan 2j of een gemeenschappelijk kind hebben. Ze hebben toen ook een weigering zonder bevel om het grondgebied te verlaten afgegeven, wat de persoon van dienst vreemdelingenzaken van onze gemeente al heel uitzonderlijk vond want ze dacht dat het standaard met dit bevel wordt uitgereikt.

Ik heb toen maar het nieuwe dossier over een hele andere boeg gegooid en chronologisch gewerkt vanaf het begin, heb zoveel mogelijk foto afdrukken vanuit Facebook genomen omdat dit een duidelijke registratiedatum heeft en zo goed als al onze gesprekken via Whatsapp en Skype (wel zo klein mogelijk afgedrukt om papier te besparen maar nog steeds leesbaar) en bewijs dat de geregistreerde telefoonnummers van ons zijn, alle vliegtickets met bijbehorende foto's met herkenbare monumenten op de achtergrond enz). Intussen wonen we ook al een jaar samen.

Het zou me straf lijken moesten ze bij ons vorige aanvraag geen schijnrelatie vermoeden en dan nu ineens wel. Kijken ze bij een nieuwe aanvraag niet na wat er bij de vorige werd geconcludeerd dan?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 3 Jan 2018 - 12:51    Post subject: Woonstcontrole Reply with quote

Het is inderdaad heel nieuw dat DVZ zelf duidelijke informatie geeft over wat er precies mis was in verband met de geweigerde aanvraag en daarbovenop tips geeft voor een volgende aanvraag. Dat is een heel grote stap vooruit naar een menselijker behandeling van de dossiers.

Dat de weigering niet werd vergezeld door een bevel om het grondgebied te verlaten is ook nieuw, waarschijnlijk in dezelfde lijn als het vorige.

Ik kan je niet zeggen waarom precies die controle heeft plaatsgehad en het zou inderdaad bizar zijn dat ze nu pas met een onderzoek naar schijnrelatie starten. Is misschien gewoon kleine controle zonder belang voor jullie.

In jouw plaats zou ik nu het bewijs sturen dat jullie al minstens 1 jaar samenwonen. Dan is de kans groter (maar niet gegarandeerd) dat je partner zijn verblijfsvergunning krijgt. Misschien was dat trouwens de aanleiding van de controle: dat ze zouden hebben gezien dat jullie 1 jaar samenwonen en het gewoon nog effe controleren.

En ja, ze kijken naar vorige aanvragen.

Veel geluk voor het vervolg :-)

Back to top
StageBeauty

PostPosted: Wed 3 Jan 2018 - 13:01    Post subject: Woonstcontrole Reply with quote

Oké, dat stelt me al wat geruster :-)

Nogmaals bedankt voor je tijd en antwoorden! Het zal jammer zijn als dit forum weg is, hopelijk laat je het nog openstaan als archief voor toekomstige gezinsherenigers. Zoniet denk ik eraan om een groepje te starten op Facebook ofzo, voor mensen om wat ervaringen uit te wisselen. :-)

In principe hebben ze ons bewijs van samenwoonst al, ik heb een afdruk van onze geregistreerde wettelijke samenwoning mee in het dossier gestoken. Zijn aankomst was vorig jaar ook in december, dus kan wel kloppen wat je zegt ivm dat ze gewoon nog eens komen controleren.

Intussen heeft mijn vriend werk gevonden dat in lijn ligt met zijn opleiding (hij gaat verdorie binnenkort meer verdienen als mij waarschijnlijk, lol) en begint hij aan Nederlands 2.1, dus alles gaat hier supergoed :-) Hopelijk komt die F-kaart er dit jaar zodat we eindelijk weer op reis kunnen gaan!

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 4 Jan 2018 - 08:42    Post subject: Woonstcontrole Reply with quote

Cross my fingers :-)

Back to top
StageBeauty

PostPosted: Fri 9 Mar 2018 - 13:08    Post subject: Woonstcontrole Reply with quote

De F-kaart is een feit! :-)

Bedankt voor alle hulp en informatie, Jungle! We zijn je eeuwig dankbaar!

Back to top
Costana

PostPosted: Wed 4 Apr 2018 - 20:30    Post subject: Woonstcontrole Reply with quote

na lange tijd (zonder enige problemen) nog eens hier.

Intussen is mijn vrouw 2 jaar in België, is alles vlekkeloos verlopen (zowel papieren als interview).
Huwelijk overgeschreven en geregistreerd.

Plots deze morgen 3 recherche's aan de deur die een woonstcontrole wensten te doen.
Ikzelf was gaan werken maar mijn vrouw was thuis en heeft netjes alles getoond, negatieve gevolgen verwacht ik niet want we leven hier intussen al 2 jaar bijna.

Nu is mijn vraag is dit gebruikelijk dat er na zoveel tijd plotseling out of the blue een woonstcontrole is?
Wat zou de mogelijke oorzaak kunnen zijn?

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 09:31    Post subject: Woonstcontrole

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation