Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Gezinshereniging aanvragen op Belgisch consulaat te New York

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
Pinkie72

PostPosted: Tue 18 Apr 2017 - 19:51    Post subject: Gezinshereniging aanvragen op Belgisch consulaat te New York Reply with quote

Hallo iedereen,

Het is eindelijk zo ver,op 12 mei trouw ik met mijn Amerikaanse vriend in Amerika.

Daarna moeten we een visum D aanvragen op het Belgisch consulaat te New York teneinde de gezinshereniging op te starten (zij zouden hrt dossier doorsturen aan de DVZ).

Deze aanvraag dient er post te gebeuren.

Nu heb ik daar enkele vragen over.

Zijn amerikaanse documenten (uittreksel strafregister,geboortecertificaat,medisch attest) moeten worden genotariseerd en voorzien van een Apostille,wat logisch is aangezien zijn documenten van buitenlandse afkomst zijn.

Hij moet ook een geldig paspoort hebben maar hiervan kunnen we toch geen origineel per post opsturen naar het consulaat of wel? Is een kopie voldoende?

Echter blijkt niet duidelijk of al deze documenten vertaald moeten worden naar het Nederlands of niet (ik las ergens dat documenten in het Engels worden aanvaard bij deze aanvraag?).

Nu heb ik ook nog en vraag over mijn Belgische documenten (geregistreerd huurcontract (werd wel online geregistreerd door mijn huisbaas),bewijs van voldoende inkomsten (heb ik mijn jaaroverzicht 2016 voor gebruikt,adhv hetwelk ik mijn belastingen moet invullen),geboortecertificaat,attest ziekenkas,goed gedrag en zede,getuigschrift van woonst,paspoort en geldige ID-kaart).

Moeten deze vertaald worden naar het Engels,hoewel het een Belgisch Consulaat in Amerika betreft ? Al mijn documenten zijn in het Nederlands.

Moeten mijn documenten ook genotariseerd worden en voorzien worden van een apostille ? Dit lijkt mij onlogisch,aangezien het Belgische documenten betreft en ons dossier toch doorgedtuurd zal worden naar de DVZ in Brussel maar ik ben niet zeker.

Er is zo weinig duidelijke informatie terug te vinden...om niet goed van te worden :-( Hopelijk kan iemand hier mij helpen.

Alvast bedankt!

Grtjs,

Pinkie72

Back to top
Publicité

PostPosted: Tue 18 Apr 2017 - 19:51    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Tue 18 Apr 2017 - 23:47    Post subject: Gezinshereniging aanvragen op Belgisch consulaat te New York Reply with quote

Klein vraagje: heb jij de Belgische of EU-nationaliteit?

Back to top
Pinkie72

PostPosted: Wed 19 Apr 2017 - 07:31    Post subject: Gezinshereniging aanvragen op Belgisch consulaat te New York Reply with quote

Hallo Jungle,

Sorry, ik had er totaal niet aan gedacht dat te specifieren Smile

Ik heb de Belgische nationaliteit en ben hier geboren en getogen dus ik heb nooit ergens anders gewoond of zo.

Grtjs,

Tina

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 19 Apr 2017 - 08:11    Post subject: Gezinshereniging aanvragen op Belgisch consulaat te New York Reply with quote

In dat geval hoeft je man geen visum voor gezinshereniging aan te vragen.

Hij kan gewoon naar België komen met zijn USA paspoort en bij de gemeente een verblijfsvergunning vragen op basis van gezinshereniging met Belgische echtgenote.

Hier vind je alle nodige info: http://www.kruispuntmi.be/thema/gezinshereniging/je-bent-familielid-van-een…

Back to top
Pinkie72

PostPosted: Wed 19 Apr 2017 - 20:38    Post subject: Gezinshereniging aanvragen op Belgisch consulaat te New York Reply with quote

Hallo Jungle,

Heel erg bedankt voor jouw antwoord.

Vooraleer ik hier even een hartstilstand krijg (van blijdschap wel te verstaan),even kijken of ik dit goed begrepen heb.

Mijn man kan gewoon (zoals tijdens zijn korte visites) binnenkomen via de Waiver-overeenkomst die tussen onze landen bestaat en de aanvraag rechtstreeks op de gemeente doen terwijl hij ook echt gewoon hier is (en blijft) terwijl de aanvraag wordt behandeld?!

Moet hij het land niet verlaten na 90 dagen?

Als ik dat goed begrepen heb en dit dus ook echt kan dan moeten wij niet NOG meer tijd weg van elkaar doorbrengen?

Ons dossier gezinshereniging,moet dat dan op de gemeente worden neergelegd en doen zij dan het nodige om dat naar de DVZ te versturen?

Die verblijfskaart na adrescontrole,blijft die geldig tot wanneer het resultaat van de DVZ gekend is?

De benodigde documenten blijven (vermoed ik) dezelfde : geregistreerd huurcontract,bewijs inkomsten,geboortecertificaat,uittreksel strafregister,attest ziekenkas,paspoort,visumaanvraag,bewijs betaling administratieve kost,doktersattest (als ik iets over het hoofd zie,vult u dan aan aub)

Bent u er zeker van dat de gemeente dit accepteert?

Als dit allemaal het geval is hebt u van mij net de gelukkigste vrouw op de planeet gemaakt! :-D Het is moeilijk om zo lang zo ver van elkaar gescheiden te zijn wanneer je alleen maar wilt samen zijn,zoals de meesten op dit forum wel zullen kunnen bevestigen...

Heel erg bedankt alvast voor uw antwoord,ik kijk er enorm naar uit!

Grtjs,

Pinkie72

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 19 Apr 2017 - 22:26    Post subject: Gezinshereniging aanvragen op Belgisch consulaat te New York Reply with quote

Het is geen waiver tussen onze landen maar een visumvrijstelling voor heel Europa.

Uit voorzorg is het best dat hij niet zegt dat jullie inmiddels gehuwd zijn en hij hier komt wonen. Je weet nooit dat hij op een lastige mens valt bij de grenscontrole die dan DVZ wil bellen en hem dan 2-3 uur vasthoudt. Dus gewoon hetzelfde verhaal als bij zijn vorige reizen vertellen indien daarom gevraagd wordt.

In principe mag hij inderdaad slechts 90 dagen verblijven maar vanaf het moment dat hij de aanvraag voor een verblijfsvergunning indient, is zijn verblijf gedekt door het document 'bijlage 19ter'.  Dat is dus geen probleem, hij riskeert niet in onwettig verblijf te belanden.

Indien DVZ de aanvraag om een of andere reden zou weigeren, dan dient hij gewoon zo snel mogelijk een nieuwe aanvraag in en wordt zijn verblijf weer gedekt door de nieuwe bijlage 19ter.

De bijlage 19ter is eigenlijk het formulier waarmee je de aanvraag doet en daarvan krijgt de aanvrager meteen een kopie.

De aanvraag gebeurt inderdaad bij de gemeente. Die stuurt dan een wijkagent voor woonstcontrole. Hiervoor moet je zorgen dat de naam van je man op de bel en brievenbus staat.

De wijkagent stuurt een verslag naar de gemeente en indien positief, krijgt je man een oranje kaart (attest van immatriculatie, 6 maand geldig).

Vervolgens wordt het dossier naar DVZ gestuurd en het is DVZ die beslist om de verblijfsvergunning al dan niet toe te kennen. De maximum behandelingstermijn is 6 maanden.

In de link die ik je hierboven gegeven heb, staat de lijst van benodigde documenten. Een uittreksel uit het strafregister of medisch attest hoeft niet, er mag door de gemeente niks meer worden gevraagd buiten de wettelijk vereiste documenten (tenzij de ambtenaar van Burgerlijke stand verdere verificaties wil doen ivm de huwelijksakte.

Een geboorteattest moet hij ook niet afgeven: de gemeente heeft voldoende documenten om hem te creëren in het Rijksregister. Veel gemeenten vragen wél een geboorteattest onder voorwendsel dat dit voor hen het aanmaken van de persoon in het Rijksregister makkelijker maakt maar ze kunnen het zonder doen.

Ik zou zeggen, lees de link die ik je gaf nog eens aandachtig en indien je nog vragen hebt, laat maar weten.

Back to top
Pinkie72

PostPosted: Thu 20 Apr 2017 - 10:29    Post subject: Gezinshereniging aanvragen op Belgisch consulaat te New York Reply with quote

Hallo Jungle,

Super! Bedankt dat u de tijd heeft genomen om zo snel en duidelijk te antwoorden.

Nog een laatste vraag (momenteel toch),om lastige vragen te vermijden aan de grenscontrole is het veiliger om dan een heen- en terug ticket te voorzien ook al is het plan om hem hier te laten blijven?

Alvast heel erg bedankt!

Grtjs,
Pinkie72

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 20 Apr 2017 - 11:00    Post subject: Gezinshereniging aanvragen op Belgisch consulaat te New York Reply with quote

Nee, hij hoeft geen heen/terug ticket te boeken. Hij mag hier dan theoretisch 90 dagen verblijven en kan altijd zeggen dat hij een last minute wil boeken om terug te komen :-)

Hebben ze hem bij zijn vorige reizen vragen gesteld? Kan me niet inbeelden dat ze moeilijk doen met Amerikaanse toeristen.

Back to top
Pinkie72

PostPosted: Thu 20 Apr 2017 - 11:38    Post subject: Gezinshereniging aanvragen op Belgisch consulaat te New York Reply with quote

Nee totaal niet eigenlijk maar hij had,tot nu toe, ook steeds een biljet met heen- en terugreis op zak :-)

Super goed nieuws allemaal en heel onverwacht.

Danku!

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 20 Apr 2017 - 16:27    Post subject: Gezinshereniging aanvragen op Belgisch consulaat te New York Reply with quote

Maar ze hadden nooit naar dat biljet gevraagd... Dus of hij dat mee had of niet maakte niks uit :-)

Allee, hij kan hier dus snel staan. Beste wensen voor een mooie toekomst.

Back to top
Pinkie72

PostPosted: Sat 22 Apr 2017 - 06:21    Post subject: Gezinshereniging aanvragen op Belgisch consulaat te New York Reply with quote

Nee dat klopt :-)

En ja,inderdaad,eind september al,als alles goed gaat!!

Hartelijk bedankt,ik hou u op de hoogte :-)

Fijn weekend.

Grtjs,
Pinkie72

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:03    Post subject: Gezinshereniging aanvragen op Belgisch consulaat te New York

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation