Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

vraagje voor een turkse collega

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
JMoro

PostPosted: Fri 14 Apr 2017 - 12:57    Post subject: vraagje voor een turkse collega Reply with quote

Dag Jungle,

Hier ben ik weer. Ik werk op een heel erg internationale groep, en bijgevolg heb ik al 2-3 mensen in het verleden naar dit forum verwezen en het was altijd een geweldige hulp. Ook mij heb je destijds geweldig geholpen en intussen nu al meer dan 1 jaar gelukkig getrouwd. Dank u wel!

De vraag die ik nu heb is een heel andere. 

Ik heb een Turkse collega, een meisje van denk ik ongeveer 24-25 jaar. die officieel nog in Turkije studeert, maar hier haar stage doet (een vol jaar) bij mij op het werk. Haar vriendin (het is een lesbisch koppel) werkt hier in Belgie als ingenieur. Zij is naar Belgie gekomen om natuurlijk bij haar vriendin te kunnen zijn en ze wonen momenteel samen in Leuven. Ze willen eigenlijk het liefst in Europa wonen -- Homosexualiteit in Turkije is gewoon not done en ze vinden het hier heel leuk, en bovendien heeft de vriendin hier een goede job. Het probleem is dat mijn collega erg sukkelt met Engels, met als gevolg dat onmiddellijk hier een job vinden niet zo gemakkelijk zal zijn. Ze werkt er hard aan, maar Engels is een moeilijke taal voor Turken, dus dat neemt tijd in beslag.

Om to the point te komen: Ze willen hier bij elkaar blijven (ze wonen momenteel samen hier in Leuven; maar het studeerjaar van mijn collega loopt af in September), ze zien elkaar heel graag, en ze zouden heel graag trouwen. Maar, voor de Turkse wet, kunnen 2 vrouwen niet trouwen met elkaar, dus daar gaat het niet. Ik weet dat in Belgie dit wel mogelijk is, maar ik weet niet of zij opties hebben om hier dan te trouwen aangezien de partner hier gewoon een verblijfsvergunning heeft, en geen EU nationaliteit. Bovendien meen ik ook dat je van het Turks consulaat een papier zal nodig hebben waarop staat dat je volgens de Turkse wet mag trouwen (en dat is natuurlijk een probleem, want een lesbisch koppel mag daar niet trouwen).

Weet jij of er mogelijkheden zijn om in Belgie te trouwen. Indien niet, zijn er andere landen? Of andere opties? Ik heb totaal geen idee hoe ik hun geval zou moeten aanpakken, misschien weet jij het wel. Ik hoop dat er hoop is voor hen Smile

Alvast bedankt,
Joachim

Back to top
Publicité

PostPosted: Fri 14 Apr 2017 - 12:57    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Fri 14 Apr 2017 - 15:15    Post subject: vraagje voor een turkse collega Reply with quote

Wanneer een overheid een document aflevert waaruit moet blijken dat de persoon vrij is om te huwen, dan staat daar nooit de naam van de partner op.

Je collega kan dit zeker aanvragen, in principe wordt niet naar de identiteit van de partner gevraagd (denk ik, kan in Turkije anders zijn).

Indien de partner van je collega derdelander is, dan moet de aanvraag voor gezinshereniging wel vanuit het buitenland worden gedaan. Slechts in uitzonderlijke gevallen kan dit vanuit België (land in oorlog en terugkeren is onmogelijk of levensgevaarlijk bvb.) M.a.w. ze mag hier wel huwen of een wettelijke samenwoning aangaan maar ze zal toch naar Turkije moeten terugkeren om een visum voor gezinshereniging te vragen.

Of ze kan de hele procedure vanuit Turkije opstarten: visum met het oog op huwelijk of wettelijke samenwoning in België. En dan kan ze (denk ik) wel een verblijfsvergunning aanvragen bij de gemeente meteen na het huwelijk of registreren van de wettelijke samenwoning.

Je zei ook dat je collega slecht Engels praat (en ik vermoed geen of weinig Frans of Nederlands), dan stel ik me ook de vraag in welk taal de partners communiceren. Dat komt zeker aan bod in geval van onderzoek naar schijnhuwelijk of schijnrelatie.

Verder zullen een rol spelen:
- duurzame relatie: hoe lang ze mekaar al kennen
- het feit dat de vriendin een hoog academisch niveau heeft en waarschijnlijk een inkomen navenant

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:06    Post subject: vraagje voor een turkse collega

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation