Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Terug naar Azie

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
Sabrina

PostPosted: Tue 15 Nov 2016 - 19:28    Post subject: Terug naar Azie Reply with quote

Beste Jungle,

Ik ben Eu-burger (ben eigenlijk Nederlandse) en heb hier in Blg mijn verblijfskaart voor 5 jaar. Mijn man heeft op basis van gezinshereniging ook zijn verblijfskaart voor 5 jaar gekregen.
Nu overwegen wij om terug te gaan naar Azie, maar ik wil de deur terug naar BLG wel openhouden voor hem. Ik heb me laten vertellen dat hij na 5 jaar een onbeperkt verblijfsrecht krijgt, klopt dat? Kunnen wij dan ook pas terug naar Azie emigreren en kan hij dan elk moment terug komen of moet hij zijn kaart definitief inleveren en krijgen we weer problemen bij het aanvragen van zijn Schengen visa?

Alvast bedankt,
Sabrina 

Back to top
Publicité

PostPosted: Tue 15 Nov 2016 - 19:28    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 16 Nov 2016 - 05:52    Post subject: Terug naar Azie Reply with quote

Een buitenlander krijgt automatisch het statuut van langdurig ingezetene na 5 jaar verblijf. Dat moet niet aangevraagd worden.

Je man mag eender wanneer België verlaten natuurlijk.

Het recht op terugkeer werkt als volgt:

0-3 maanden afwezigheid:

Indien je in het bezit bent van een verblijfskaart zijn er geen speciale formaliteiten

3 maanden - 1 jaar afwezigheid:

Voorwaarden: voor je vertrek de gemeente inlichten en bij terugkomst, zich binnen de 15 dagen aanmelden bij de gemeente

Indien je verblijfskaart zou verstrijken tijdens je afwezigheid, moet je een nieuwe aanvragen zodat die nog geldig is wanneer je terugkeert.

Meer dan 1 jaar afwezigheid:

Dan kan je een machtiging tot terugkeer krijgen indien je hoofdbelangen nog in België waren, overmacht of diensplicht

Voor langdurig ingezetenen van de EU en hun familieleden:

Dan kan je een recht op terugkeer tot 2 jaar hebben, afhankelijk van jou verblijfsstatuut.

Hier vind je alle informatie: http://www.kruispuntmi.be/thema/vreemdelingenrecht-internationaal-privaatre…

Wanneer je de periode voor recht op terugkeer laat voorbijgaan, moet de procedure inderdaad opnieuw gestart worden met gezinshereniging voor je man.

Back to top
Sabrina

PostPosted: Wed 16 Nov 2016 - 20:18    Post subject: Terug naar Azie Reply with quote

Beste Jungle,

Dank voor uw snelle respons.

We doelen er meer op om terug naar Azie te emigreren, maar dat mijn man in geval van nood (overlijdensgeval) of vreugde (groot feest), zonder problemen terug kan keren naar Blg.
Dat gaat dus niet zo makkelijk zijn als ik het zo lees.

En voor een BLG paspoort gaan? Is dat misschien een optie of zijn er andere mogelijkheden?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 16 Nov 2016 - 21:57    Post subject: Terug naar Azie Reply with quote

Er is wel een andere mogelijkheid: familieleden van een EU-burger hebben recht op een visum voor kort verblijf indien ze de EU-burger vergezellen of vervoegen. (zie http://www.kruispuntmi.be/thema/vreemdelingenrecht-internationaal-privaatre…

In principe is dat wanneer jij beslist hebt om (weer) in België te komen wonen.

Een Belgisch paspoort krijg je pas wanneer je de Belgische nationaliteit hebt. En om de Belgische nationaliteit te krijgen moet je minstens 5 jaar legaal verblijf in België hebben. En daarnaast aantonen dat je geïntegreerd bent, werkt en een van de landstalen machtig bent. (http://www.kruispuntmi.be/thema/procedures-om-belg-te-worden/je-bent-meerderjarig-nationaliteitsverklaring/wie-komt-in-aanmerking/je-bent-geintegreerd)

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:05    Post subject: Terug naar Azie

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation