Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Bewijs stabiele en duurzame relatie
Goto page: 1, 2, 3  >

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
Sheila

PostPosted: Fri 11 Nov 2016 - 14:35    Post subject: Bewijs stabiele en duurzame relatie Reply with quote

Dag allemaal,

ik zit momenteel met mijn handen in het jaar,
in het jaar 2011 ben ik, in Egypte, getrouwd geweest
was toen indertijd 19 jaar oud, nog een studente en werkte toen niet

nu, vijf jaar later is er bijna niets veranderd, behalve dat ik vast werk heb en mijn man nog in Egypte woont

nou heb ik bepaalde vragen waar ik aub dringend een antwoord op zou willen hebben

ten eerste : het minimuminkomen
ik hoorde dat het inkomen sinds 1 april bepaald is op 1360,62
ik verdien netto zo'n 1350 euro, zal DVZ daar een probleem van maken ?

ten tweede: duur van onze relatie
we zijn vijf jaar getrouwd, in het jaar 2014 hebben wij een poging gedaan om gezinshereniging aan te vragen, helaas heeft het lot er anders over beslist en ben ik toen werkloos geworden
sinds september van dit jaar heb ik gelukkig vast werk kunnen vinden
nu is mijn vraag, kijkt de DVZ vanaf het moment dat we getrouwd zijn (dus het jaar 2011) 
of vanaf de datum dat we de aanvraag hebben ingediend ? (het jaar 2014 tot nu)

ten derde: bewijs van onze relatie (reizen)
ik ben in die vijf jaar maar twee keer naar Egypte afgereisd om bij mijn man te zijn
de eerste keer duurde één week en de tweede keer twee weken
zullen ze daar niet raar van opkijken en vermoeden dat het om een schijnhuwelijk gaat ?

en ten laatste: bewijs correspondentie
we hebben enkel korte chatgesprekken gehad via Telegram (een app)
dit is nogal lang geleden dat we met elkaar belden
ook is het lang geleden dat hij mij een email heeft verstuurd en andersom
zullen ze hier ook verdenken van schijnhuwelijk en de aanvraag weigeren ?

Kortom hoe groot schatten jullie de kans dat de aanvraag word goedgekeurd ,
evt enkele tips en tricks zal me alvast goed op weg helpen

Super erg bedankt dat jullie me willen helpen 
ik kijk er alvast heel erg naar uit !

met de meest vriendelijke groeten,
Sheila

Back to top
Publicité

PostPosted: Fri 11 Nov 2016 - 14:35    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Fri 11 Nov 2016 - 16:47    Post subject: Bewijs stabiele en duurzame relatie Reply with quote

Hallo en welkom op het forum.

1. Inkomen:

Het vereiste minimuminkomen is momenteel 1387,83 euro per maand.

Indien je minder verdient dan dit bedrag, dan moet je een gedetailleerd budget overmaken, met al je inkomsten en maandelijkse uitgaven. DVZ moet dan een budgetanalyse doen om te zien of dit toch voldoende is om je echtgenoot ten laste te nemen zonder dat je beroep moet doen op het OCMW.

Je geeft in het ideale geval je 12 laatste loonbrieven. Indien je in die 12 maanden van werkgever veranderd bent, geef je ook een kopie van je huidige arbeidscontract van onbepaalde duur.

Het doel is te bewijzen dat je inkomen voldoende, stabiel en regelmatig is. En de criteria stabiel en regelmatig worden beoordeeld op je arbeidscontract van onbepaalde duur.

2. Relatie:
Voor huwelijk moet je geen bewijzen van relatie toevoegen. Het is aangeraden dit te doen wanneer je relatie al langer duurt en je voldoende reizen hebt gedaan om mekaar in het echt te zien.

Slechts 2 reizen van respectievelijk 1 en 2 weken op 5 jaar kan je met de beste wil van de wereld niet kwalificeren als "voldoende reizen" en is de kans dat dit als schijnhuwelijk wordt aanzien héél groot.

Je geeft dus best geen bewijzen van relatie.

Maar... bij de visumaanvraag wordt je man in principe verhoord. Ze stellen dan vragen over jullie relatie en een van die vragen is "hoeveel keer is je vrouw naar Egypte gekomen en voor hoe lang?".

De kans dat de ambassade daardoor concludeert dat het een schijnhuwelijk is, is dus heel groot. Zij maken hiervan een verslag op dat zij samen met de visumaanvraag naar DVZ sturen. DVZ kan dan het visum meteen weigeren wegens schijnhuwelijk (zelfs indien het huwelijk al in België geregistreerd is) of eerst een onderzoek aan het parket vragen.

Dan wordt jij in België ook verhoord, deze keer door de politie.

En ongeacht uit welke regio je bent, 2 reizen van zeer korte duur op 5 jaar relatie is belachelijk weinig en de kans dat het parket concludeert dat het een schijnhuwelijk is, is dus hier ook weer heel groot.

En eerlijk gezegd is er geen enkel tips & tricks die je hierbij kan helpen want de reizen die je (misschien) kan bewijzen zijn weinig talrijk en heel kort terwijl Egypte niet bepaald aan de andere kant van de wereld is, je jaarlijks 20 vakantiedagen hebt en er eigenlijk zelfs voor een lang weekend naartoe had kunnen gaan.

Back to top
Sheila

PostPosted: Tue 14 Feb 2017 - 19:29    Post subject: Bewijs stabiele en duurzame relatie Reply with quote

Dag Jungle!

Alvast dank voor je antwoord,  ik heb het met veel belangstelling gelezen.

Een korte update:
Mijn echtgenoot heeft het dossier ingediend zo'n twee weken geleden 

We hebben zoals het aangeraden is geen bewijzen opgestuurd van ons relatie

Ze stelden totaal geen vragen aan hem en zeiden enkel dat het in orde is en dat hij vanaf drie maanden een antwoord zal verwachten. Uiteraard waren we gelukkig maar wil toch realistisch blijven. Word hij toch opgeroepen voor het interview ivm schijnhuwelijk en zullen ze zeker vragen naar de bewijzen want ik maak me toch wel zorgen.

Ik heb een advocate aangesproken, ik heb samen met haar het dossier overlopen en ze zei dat alles in orde was en dat hij binnen zes maanden zeker hier in België zal zijn.

Mag ik alvast uw mening weten aub, heeft de advocate gelijk ?

Alvast hartelijk dank !
Met vriendelijke groeten,

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Tue 14 Feb 2017 - 20:16    Post subject: Bewijs stabiele en duurzame relatie Reply with quote

Indien DVZ te weten komt dat je in 5 jaar slechts 2 keer en voor korte tijd je man gezien hebt, zou het me verbazen dat ze het visum GH goedkeuren.

Maar met een beetje geluk denken ze er niet aan om de vraag te stellen omdat niemand zou verwachten dat je mekaar zo weinig hebt gezien in 5 jaar.

Ik vind het nogal raar dat die advocaat zo zeker lijkt dat het visum zal goedgekeurd worden.

Indien je man toch wordt uitgenodigd voor een gesprek, neemt hij best bijkomende bewijzen mee, zoals bewijs van opsturen van geld naar jou.

Back to top
Sheila

PostPosted: Wed 15 Feb 2017 - 19:09    Post subject: Bewijs stabiele en duurzame relatie Reply with quote

Ik vind dit ook zeer verbazend dat de advocate niets heeft gezegd maar soit,
gebeurt het weleens dat ze iemand helemaal niet uitnodigen voor een interview,
maw hoe groot schat u de kans dat hij of ik word uitgenodigd voor een gesprek ?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 15 Feb 2017 - 19:27    Post subject: Bewijs stabiele en duurzame relatie Reply with quote

Dat hangt heel erg af van land tot land. Voor zover ik weet wordt de visumaanvrager in Egypte systematisch een verhoor voor schijnhuwelijk uitgevoerd.

Het is echter mogelijk dat ze het niet doen omdat jullie al zolang gehuwd zijn en ze dit waarschijnlijk jaren geleden bij de eerste visumaanvraag hebben gedaan.

Het is dus echt moeilijk te voorspellen. Weet gewoon dat het mogelijk is.

Back to top
Sheila

PostPosted: Thu 16 Feb 2017 - 09:19    Post subject: Bewijs stabiele en duurzame relatie Reply with quote

Bedankt voor uw antwoord,

ik heb een vriendin (een marokkaanse uit België) die gehuwd is met iemand uit Marokko,
ook bij hem werd er geen interview afgenomen toen hij het dossier binnenbracht.
Ze hebben net als ons geen bewijzen van hun relatie toegevoegd (zijn ook een aantal jaren getrouwd)

Zal hij toch opgeroepen worden voor een interview of zijn ze daar soepeler dan in Egypte ?

Alvast super erg bedankt !

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 16 Feb 2017 - 15:27    Post subject: Bewijs stabiele en duurzame relatie Reply with quote

Voor Marokko is dit ongeveer hetzelfde als voor Egypte: het zijn beide landen waar het risico op schijnhuwelijk vrij groot is. Indien men bvb. huwt met een Amerikaan of Canadees, is er minder kans dat een onderzoek op schijnhuwelijk wordt uitgevoerd.

Back to top
Sheila

PostPosted: Thu 2 Mar 2017 - 19:55    Post subject: Bewijs stabiele en duurzame relatie Reply with quote

Dag Jungle, ben er weer !

Heb een vraagje ivm wanneer de wijkagent langskomt, ben al bezig om mijn appartement te renoveren.
Kan de dvz vragen aan de wijkagent om langs te komen om  te checken of er wel genoeg  plaats is of doen ze dat nadat mijn man in Belgie is, dus maw wanneer komt de wijkagent langs ?

Alvast vriendelijk bedankt !

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Fri 3 Mar 2017 - 08:36    Post subject: Bewijs stabiele en duurzame relatie Reply with quote

Voor wat DVZ betreft, is het voldoende dat de woning niet onbewoonbaar verklaard is.

Het is voldoende om een kopie van het geregistreerde huurcontract of eigendomsakte te geven.

Vroeger deed DVZ daar heel moeilijk over en eiste dat de woning zou voldoen aan de voorwaarden van de huurwet maar die voorwaarden golden enkel voor woningen die verhuurd werden, niet degene die door de eigenaar zelf betrokken waren en daarom werd dit overdreven bevonden en is het nu genoeg dat de woning niet onbewoonbaar verklaard is.

De wijkagent komt slechts nadat je man in België is aangekomen en een verblijfsvergunning bij de gemeente heeft aangevraagd. Dat dient om vast te stellen of de partner/echtgenoot inderdaad op het opgegeven adres verblijft. Daarom moet je op dat moment zijn naam op de deurbel en brievenbus zetten.

Back to top
Sheila

PostPosted: Fri 24 Mar 2017 - 18:11    Post subject: Bewijs stabiele en duurzame relatie Reply with quote

Dag Jungle !

ik heb me dezer dagen ontzettend zorgen gemaakt over een mogelijk verhoor ivm een schijnhuwelijk.
De eerste keer (2014) werd hij verhoord geweest en daar werd uiteraard de vraag gesteld: hoe vaak is je vrouw naar Egypte geweest. Mijn man heeft ze toen gezegd dat ik in die tijd geen één keer ben gekomen wegens mijn studie. Daar werd heel luchtig op gereageerd en hebben ze hem verteld dat het in orde was.

Maar nu begin ik me af te vragen, kunnen ze de gegevens/antwoorden die mijn man toen heeft gegeven (bij de visumaanvraag) herzien of kijken ze enkel of hij werd verhoord of niet ?

Want dan is de kans indd groot dat de visum geweigerd word vrees ik...

Hartelijk bedankt !

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Fri 24 Mar 2017 - 19:36    Post subject: Bewijs stabiele en duurzame relatie Reply with quote

De manier waarop een ambtenaar antwoord is niet relevant. Waar het om gaat is wat die ambtenaar in zijn verslag schrijft.

Het is dus inderdaad mogelijk dat hij toen in zijn verslag genoteerd heeft dat jij hem nooit naar Egypte gereisd bent.

En ja, ze kijken meestal naar alle beschikbare informatie:
- op ambassade of consulaat
- in de Schengen visumdatabank
- bij DVZ

Er is wel een kleine kans dat er ze niet aan denken om dit controleren omdat jullie al zo lang gehuwd zijn.

Back to top
Sheila

PostPosted: Fri 24 Mar 2017 - 19:58    Post subject: Bewijs stabiele en duurzame relatie Reply with quote

Dus m.a.w. de kans is groot dat ze dit gaan te weten komen ?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Fri 24 Mar 2017 - 21:12    Post subject: Bewijs stabiele en duurzame relatie Reply with quote

Yep

Back to top
Sheila

PostPosted: Fri 30 Jun 2017 - 11:35    Post subject: Bewijs stabiele en duurzame relatie Reply with quote

Hoi Jungle,

Ik ben er weer, zoals je weet heeft mijn zijn dossier alseen tijdje geleden ingediend en we zijn nu 5 maandn verder maar we hebben nog steeds geen beslissing ontvangen

Aan wat zou het kunnen liggen denkt u want begin toch stilletjes aan te pannikeren
U had me al eens verteld dat ze naar alle beschikbare informatie kijken. Want ik geloof ook niet dat ze ,enkel met de documenten die zn voor zich hebben liggen, kunnen beslissen of mijn man visum zou krijgen

Alvast bedankt

Groetjes
Sheila

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:03    Post subject: Bewijs stabiele en duurzame relatie

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Goto page: 1, 2, 3  >
Page 1 of 3

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation