Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Samen naar België komen met mijn Oekraïense vrouw

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
kristofvds

PostPosted: Thu 3 Nov 2016 - 07:23    Post subject: Samen naar België komen met mijn Oekraïense vrouw Reply with quote

Beste lezer,

Mijn Oekraïense vrouw en ik zijn sinds juli wettelijk getrouwd in Oekraïene. Wij wonen momenteel samen in Bali, Indonesië, maar willen graag zo snel mogelijk samen naar België komen, waar ik mijn job wil hervatten.

Mijn vraag is: bestaat er een manier waarop mijn vrouw snel en langdurig naar België kan komen? Ik lees hierover tegenstrijdige verhalen.

Is het aangeraden om in onze situatie eerst een Schengen toeristenvisum aan te vragen, waarna we in België bij de gemeente een gezinshereniging aanvragen? Of is de kans klein dat deze positief zal behandeld worden, omdat mijn vrouw met een toeristenvisum komt? Kruispuntmi.be stelt dat de procedure vanuit België kan opgestart worden en zegt hierbij niets over hoe de buitenlander naar België gekomen is. Maar de Russische community in België op Facebook zegt dat men gezinshereniging op basis van een toeristenvisum weigert.

Graag willen we een idee vormen van onze opties, en wij hopen op jullie hulp!

Alvast bedankt,
Kristof

Back to top
Publicité

PostPosted: Thu 3 Nov 2016 - 07:23    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Costana

PostPosted: Thu 3 Nov 2016 - 07:44    Post subject: Samen naar België komen met mijn Oekraïense vrouw Reply with quote

Hallo

Persoonlijk raad ik jullie dit aan. Is volgens mij de kortste manier om zo snel mogelijk samen te leven in België.
Mijn Russische vrouw heeft hetzelfde gedaan (met een toeristenvisum in België aankomen) en dan samen op de gemeente GH aanvragen.
Niemand die moeilijk deed.

Geloof Kruispuntmi maar en zeker Jungle (beheerder van het forum) Smile

voor advise of vragen mag je mij gerust een privé-bericht sturen. De materie ligt namelijk nog fris in mijn geheugen Smile

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 3 Nov 2016 - 14:21    Post subject: Samen naar België komen met mijn Oekraïense vrouw Reply with quote

Hallo en welkom op het forum.

Niets belet dat je vrouw naar België komt met een toeristisch visum en hier bij de gemeente een verblijfsvergunning aanvraagt. Dit is voor DVZ geen reden tot weigering.

Familieleden van Belgen en EU-burgers mogen bij de gemeente een verblijfsvergunning vragen, ongeacht hoe ze in België zijn aangekomen, zelfs indien ze hier illegaal zijn gekomen of vanuit illegaal verblijf.

Je zegt dat je je werk hier zal hervatten. Indien het een overplaatsing is binnen hetzelfde bedrijf, dan zal DVZ misschien je inkomen aanvaarden. Indien je met een nieuw werkcontract herbegint bij een vorige werknemer is er een kans dat DVZ weigert omdat je inkomen niet voldoende, stabiel en regelmatig zou zijn.

In dat geval kan je vrouw meteen een nieuwe aanvraag indienen, tot DVZ wél aanvaardt.

Back to top
kristofvds

PostPosted: Fri 4 Nov 2016 - 06:30    Post subject: Samen naar België komen met mijn Oekraïense vrouw Reply with quote

Bedankt Costana en Jungle!

Dus ik begrijp dat het niet uitmaakt hoe mijn vrouw naar België komt. Eens aangekomen kan de gezinsherenigingsprocedure sowieso opgestart worden. Super.

Het cruciale deel zal zijn om voor haar een visum te verkrijgen. Dit is voor Oekraïners blijkbaar zeer moeilijk. Heeft er iemand ervaring of kennis van het aanvragen van een Schengenvisum waarbij het koppel reeds getrouwd is? Kan het huwelijk best verzwegen worden bij de aanvraag? En wordt dit dan niet nagekeken door de autoriteiten? Vorige keer heeft mijn vrouw (toen nog niet getrouwd) letterlijk honderden documenten moeten aanleveren om een visum naar Litouwen te verkrijgen. Deze keer denken we eraan om bij het Nederlandse consulaat in Bali de aanvraag te doen. Alle tips die onze kansen verhogen zijn welkom!

Mvg,
Kristof

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Fri 4 Nov 2016 - 09:05    Post subject: Samen naar België komen met mijn Oekraïense vrouw Reply with quote

In principe geeft men geen visum voor kort verblijf voor derdelanders die met Belgen gehuwd zijn omwille van het "vestigingsgevaar": omdat zij dan eenmaal in België aangekomen, een verblijfsvergunning kunnen vragen.

België blokkeert dit liever zo veel mogelijk door je te verplichten een visum voor gezinshereniging te vragen.

En in principe geven andere Schengen lidstaten dit dan ook niet, uit solidariteit.

Het is dus best om, indien mogelijk, te verzwijgen dat ze met een Belg gehuwd is. Dat kan niet altijd, het staat soms op de identiteitskaart of andere documenten die je voor de visumaanvraag moet afgeven.

Verder bereidt je een toeristisch visum best voor als een echte toeristische reis: boeking van vlucht en logement, bewijs dat ze over voldoende financiële middelen beschikt voor haar verblijf ter plaatse en ook een verhaal klaarhebben voor het geval gevraagd wordt "en wat wil je daar allemaal gaan bezoeken".

En, indien mogelijk, bewijs dat ze naar Indonesië zou terugkeren, bvb. met een arbeidscontract voor een job van hoog niveau.

Je neemt best ook inlichtingen in Indonesië om te zien of er andere Schengen lidstaten zijn waar ze makkelijker een toeristisch visum kan krijgen. Dit mag om het even welke Schengen lidstaat zijn. Zij moet er zelfs niet rechtstreeks naartoe reizen om daarna naar België te komen.

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:12    Post subject: Samen naar België komen met mijn Oekraïense vrouw

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation