Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Samenwonen in Belgie met Russiche vriendin

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
B199B

PostPosted: Mon 31 Oct 2016 - 14:24    Post subject: Samenwonen in Belgie met Russiche vriendin Reply with quote

Beste Jungle, Lezers.

Ik hoop dat jullie me wat wegwijs kunnen maken. Mijn vriendin (russisch, wonend in Tsjechie (Student)) hebben bijna 4 jaar een relatie. We hebben elkaar leren kennen in Tsjechie tijdens onze studies. Wij hadden graag in Belgie samengewoond. 
Ikzelf heb 2 jaar gewerkt in Tsjechië waar we samen gewoond hebben. Zij verblijft in Tsjechie met een studentenvisum. Intussen hebben we ook verschillende reizen gedaan binnen Europa en zijn we 2x samen naar Rusland geweest.
Omdat we in Belgie willen wonen, ben ik al opnieuw in Belgie en woon momenteel bij ouders en heb een job. 

1. Begrijp ik het goed dat we in Praag een visumaanvraag Type C (met oog op wettelijke samenwoning) moeten doen (Geldig voor 90 dagen)
2.  wettelijke samenwoning laten registreren bij de gemeente
3. aanvraag voor verblijfsvergunning nadat de gemeente de wettelijke samenwoning geregistreerd heeft

Alvast bedankt voor advies

Back to top
Publicité

PostPosted: Mon 31 Oct 2016 - 14:24    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Mon 31 Oct 2016 - 14:56    Post subject: Samenwonen in Belgie met Russiche vriendin Reply with quote

Hallo en welkom op het forum.

Tsjechië maakt deel uit van het Schengen grondgebied. Je vriendin mag dus vrij reizen in heel Schengen en heeft geen visum nodig om naar België te komen.

Verder is de volgorde inderdaad zo: eerst bij de gemeente de wettelijke samenwoning laten registreren en vervolgens kan ze een verblijfsvergunning bij de gemeente aanvragen.

Voorwaarde voor het krijgen van een verblijfsvergunning is dat je mekaar al minstens 2 jaar kent OF minstens 1 jaar hebt samengewoond OF een gemeenschappelijk kind hebt.

Je moet wel weten dat de gemeente eventueel onderzoek naar schijnrelatie door het parket kan laten uitvoeren en dit de registratie van de wettelijke samenwoning veel maanden kan uitstellen.

Je maakt best een dossier van bewijzen van relatie op dat je meeneemt naar de gemeente voor het geval de gemeente wil onderzoeken of het een schijnrelatie is.

Hierin zet je:
- het bewijs van hoe lang jullie mekaar al kennen
- indien mogelijk, het bewijs van jullie samenleving
- bewijs dat je in Tsjechië gewerkt hebt
- universiteitsdiploma's van beiden
- hoe jullie contact houden wanneer je niet samen bent (elektronische briefwisseling, telefoonfacturen...)

Back to top
B199B

PostPosted: Mon 31 Oct 2016 - 15:50    Post subject: Samenwonen in Belgie met Russiche vriendin Reply with quote

Beste Jungle,

Hartelijk bedankt voor je snelle reactie. 
Begrijp ik het goed dat het nu mogelijk is om met het studentenvisum van mijn vriendin (die in Tsjechie nu nog in studeert en woont) het volgende te ondernemen. (vriendin zal haar studies afronden in Januari 2017)

Tijdens het volgende bezoek van mijn vriendin in Belgie:

1. Wettelijke samenwoning laten registreren in stadhuis. (mits bewijs beiden ongehuwd, pasport)
2. Verblijfsvergunning aanvragen (mits bewijs van een duurzame relatie, pasport, bewijs van goed gedrag en zeden, bewijs over goede gezondheid, bewijs over voldoende loon, document voor de ten lastenneming ondertekend door mezelf )

en dat op dit moment de volledige eerste stap kan overgeslagen worden omdat ze vrij in Europa kan reizen ?

Alvast Bedankt.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Mon 31 Oct 2016 - 16:08    Post subject: Samenwonen in Belgie met Russiche vriendin Reply with quote

Ja, absoluut. Ze mag met haar studentenvergunning vrij in Schengen rondreizen, dus heeft ze geen visum nodig om naar België te komen.

Waar je dan wel moet op letten is dat haar verblijfsvergunning voor Tsjechië nog enkele maanden geldig is indien de gemeente toch een onderzoek naar schijnrelatie doet.

En ze mag dan maximum 90 dagen per referteperiode van 180 dagen in België verblijven.

Hier heb je degelijke informatie over de procedure van wettelijke samenwoning zelf: http://www.kruispuntmi.be/thema/vreemdelingenrecht-internationaal-privaatre…

En hier heb je de lijst van benodigde documenten: http://www.kruispuntmi.be/thema/gezinshereniging/je-wil-wettelijk-samenwone…

Zoals je kan zien heb je enkel nodig:
- bewijs van identiteit
- bewijs van ongehuwde staat
- bewijs van je inschrijving in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister, of een ander bewijs van je gemeenschappelijke woonplaats

De gemeente kan eventueel bijkomende documenten vragen maar bewijs van goed gedrag en zeden, medisch attest, loon en tenlasteneming zijn niet nodig.

Bewijs van inkomen heb je slechts nodig voor de aanvraag van verblijfsvergunning.

Voor de verblijfsvergunning (dus pas nadat de wettelijke samenwoning geregistreerd is) vind je hier de nodige informatie: http://www.kruispuntmi.be/thema/gezinshereniging/je-bent-familielid-van-een…

En voor die aanvraag heb je volgende documenten nodig:
  • Betalingsbewijs bijdrage in administratieve kosten
  • Akte van het wettelijk geregistreerd partnerschap
  • Bewijs van identiteit
  • Bewijs van de duurzame en stabiele relatie
  • Bewijs leeftijd
  • Bewijs ongehuwdheid
  • Bewijs van toereikende en stabiele bestaansmiddelen
  • Bewijs van voldoende huisvesting
  • Bewijs van ziekteverzekering

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:14    Post subject: Samenwonen in Belgie met Russiche vriendin

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation