Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Gezinshereniging met minderjarig Belgisch kind

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Minderjarigen
Previous topic :: Next topic  
Author Message
Mysaii

PostPosted: Tue 18 Oct 2016 - 21:42    Post subject: Gezinshereniging met minderjarig Belgisch kind Reply with quote

Hallo, 

Nieuw op dit forum en ik heropen graag dit topic! 

Ik ben reeds 6 jaar samen met mijn Congolese vriend, tot nu toe reisde ik steeds naar daar, ik woonde er samen met hem en zijn twee zoontjes van 9 en 11 uit een vorige relatie. Daar zijn echter geen officiële bewijzen van.

Momenteel ben ik bijna 8 maanden zwanger en door de onstabiele politieke situatie momenteel in Kinshasa zie ik het niet zitten om terug te keren naar ginder voor de bevalling. Echter ... we hebben al een keer geprobeerd om een toeristenvisum aan te vragen voor mijn vriend twee jaar geleden, dat werd hem geweigerd. Vermits het niet echt onze bedoeling is om ons permanent in België te vestigen, hebben we daar verder geen gevolg aan gegeven en reisde ik gewoon terug naar daar. Maar toch blijft het knagen dat hij niet, net als ik, op en af kan reizen.

Nu hebben we het écht nodig, ik ga mijn leven niet riskeren om in Kinshasa te bevallen in volle verkiezingsperiode! We breken ons hoofd over de motivatie voor de visumaanvraag en langs alle kanten wordt er ons iets anders aan-of afgeraden, echt om horendol van te worden! 

Ondertussen ben ik al te weten gekomen dat mijn vriend via een authentieke specifieke volmacht het kind toch hier kan laten erkennen in zijn naam. Maar die informatie komt jammer genoeg zo laat! Ik hoop dat we dat nog rondkrijgen voor de vermoedelijke bevallingsdatum op 22 november ...

Via de Foyer in Molenbeek heb ik EINDELIJK een zinnige uiteenzetting gekregen ivm de mogelijkheden van visumaanvraag. Gezinshereniging met een Belgisch kind is de meest zinnige optie voor ons, omdat het dan meteen zou gaan over een Visum D van 5 jaar, mét mogelijkheid tot reizen, wat voor ons wel belangrijk is gezien er nog twee kinderen zijn in Kinshasa.

Maar deze procedure kan slechts worden opgestart na de geboorte van het kind en zou 4 tot 6 maanden kunnen in beslag nemen! Is er écht geen enkele manier om af te dwingen dat hij bij de bevalling aanwezig kan/moet zijn? In een normale politieke situatie is Kinshasa al niet de meest stabiele stad, maar nu is het al helemaal gekkenwerk om midden in die turbulente periode naar daar af te reizen met een pasgeboren kind... Kan dat een reden zijn om ev zelfs dat visum D te versnellen?

Of toch terug een toeristenvisum proberen aan te vragen zodat hij ev voor de bevalling toch hier kan zijn?
En moest dat wel lukken, kan je dan van hieruit de procedure opstarten voor gezinshereniging met Belgisch kind?

Ik heb hier vast werk, momenteel werd mijn contract net verlengd met 1 jaar, sinds april werkte ik al bij dezelfde werkgever en ook vorig jaar werkte ik 6 maanden bij diezelfde werkgever via interim. Ik zit ruim boven het bedrag om een bewijs van voldoende inkomsten voor te leggen.

Een lange situatieschets, hopelijk is het een beetje duidelijk!

Ik hoor graag wat we het beste kunnen doen!

Alvast merci!

Back to top
Publicité

PostPosted: Tue 18 Oct 2016 - 21:42    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Tue 18 Oct 2016 - 22:19    Post subject: Gezinshereniging met minderjarig Belgisch kind Reply with quote

Hallo en welkom op het forum. Ik heb je post afgesplitst van de vorige die al een paar jaar oud was, da's makkelijker.

Bij gezinshereniging met minderjarig kind krijgt de vader inderdaad een D-visum maar dat is slechts 6 maanden of 1 jaar geldig. Eenmaal aangekomen in België kan hij een verblijfsvergunning krijgen, ttz een F-kaart = elektronische identiteitskaart voor vreemdelingen. Met die F-kaart kan hij dan op en af reizen.

En die F-kaart zelf is 5 jaar geldig, dan moet ze verniewd worden. Het verblijfsrecht zelf is onbeperkt.

En hij kan het kind inderdaad prenataal erkennen indien die mogelijkheid specifiek in de Congolese wet bestaat. Indien die mogelijkheid niet in de Congolese wet bestaat, kan hij het kind enkel postnataal erkennen.

Er is volgens mij weinig kans dat hij een visum krijgt om op tijd in België te zijn voor de bevalling.

Prenatale erkenning gaat daar niks aan veranderen, enkel een geboren kind opent het recht op gezinshereniging.

Het kan inderdaad 3-4 maanden, maximum 6 maanden vanaf de visumaanvraag duren eer hij dit visum krijgt.

Voordeel is dat er bij gezinshereniging met minderjarig Belgisch kind weinig voorwaarden zijn: hij moet enkel de verwantschap en eventueel het bestaan van de gezinscel bewijzen maar er zijn geen voorwaarden van inkomen, huisvesting of ziekenkas.

Indien hij voldoende financiële middelen heeft, kan hij eventueel proberen een toeristisch visum voor een andere Schengen lidstaat te vragen. Maar indien jullie bij die vorige visumaanvraag hebben vermeld dat jullie een relatie hebben, is het mogelijk dat ze dit in de Schengen visumdatabase hebben genoteerd met de vraag om hem elk visum te weigeren wegens vestigingsgevaar.

Back to top
Mysaii

PostPosted: Wed 8 Mar 2017 - 13:36    Post subject: Gezinshereniging met minderjarig Belgisch kind Reply with quote

Hallo,

We zijn ondertussen bijna 5 maanden verder en onze dochter is op 24/11 geboren! Maar het dossier zit nog steeds muurvast. De erkenning voor geboorte was gewoon niet mogelijk vermits het 6 weken duurt om een afspraak te krijgen en ze ons eind januari doodleuk meldden dat we het gelegaliseerde document op 28/03 mogen komen afhalen! Gelukkig hadden we dit op tijd door en zijn we meteen overgegaan op erkenning via volmacht na geboorte.

Op de Belgische Ambassade in Kinshasa is het vreselijk moeilijk om binnen te geraken. Ik heb ondertussen ook een dossier laten openen bij de Federale ombudsdienst, maar dat is ondertussen ook al een maand geleden (eerste mail op 08/02) . Het enige antwoord dat ik tot nu toe gekregen heb, is dat ze onderzoeken of ze bevoegd zijn in deze zaak.
Ik heb al tweemaal telefonisch contact opgenomen met hen en men zegt me steeds dat mijn contactpersoon niet bereikbaar is en ze zelf zal terugbellen ... ik wacht nog steeds. Overal hetzelfde doodlopende straatje dus... Ik weet echt niet waar ik nog terecht moet en hoelang ik het nog volhoud... 

Ik heb ondertussen ook contact gehad met Kruispunt Migratie omdat er een probleem was met het te legaliseren document (Dienst Bevolking in Leuven beweerde dat er enkele dingen moesten worden aangepast, maar Kruispunt Migratie bevestigd dat het document specifiek genoeg is... hopelijk wordt dit toch goedgekeurd.. want ik heb begrepen dat het niet is omdat een document gelegaliseerd wordt door de Belgische Ambassade dat Dienst Bevolking dit goedkeurt..).

Ik vroeg aan Kruispunt Migratie ook welke de voorwaarden zijn voor een gezinshereniging met een Belgisch minderjarig kind en hoe je 'gezinscel' concreet bewijst. Ik zag ook dat de persoon geen gevaar mag vormen voor de volksgezondheid en een blanco strafblad moet hebben, moeten daar documenten van zijn?
Maar op die vragen kreeg ik alweer nog steeds geen antwoord ... Ik heb geen idee wat het probleem is, dat zou toch een routine antwoord moeten zijn voor hun? Mijn vraag dateert ook alweer van 23/02...

En dan zijn we nog niet eens bezig met de visumprocedure...
Ik ben net terug voltijds beginnen werken en onze dochter heeft haar papa nodig. Overal bots ik met mijn neus tegen de deur. Dit kan toch niet? 

Wat kan ik nog doen? We zijn echt ten einde raad.

Groetjes,
Sylvia

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 8 Mar 2017 - 20:26    Post subject: Gezinshereniging met minderjarig Belgisch kind Reply with quote

Dit zijn de voorwaarden voor gezinshereniging met minderjarig Belgisch kind: http://www.kruispuntmi.be/thema/je-bent-familielid-van-een-belg/je-bent-der…

De ouder moet dus niet bewijzen dat hij geen gevaar voor de volksgezondheid vormt noch dat hij een blanco strafblad heeft.

Voor het bestaan van de gezinscel kan je volgende bewijzen leveren:
- samenwonen met het kind
- regelmatig contact met het kind
- financiële bijdrage in de kosten van opvoeding van het kind

Dit is afhankelijk van de persoonlijke situatie. Vermits hij niet samenwoont met het kind en het kind nog niet gezien heeft, blijft het financiële aspect over: hij mag het bewijs leveren dat hij je geld opstuurt voor de opvoeding van het kind.

Je blijft best verder de Federale ombudsman contacteren. Indien zij het een en ander moeten uitvissen, kan dit misschien wat langer duren. Maar meestal reageert de FO heel snel en houdt hij je goed op de hoogte van de stand van zaken.

Back to top
Mysaii

PostPosted: Wed 8 Mar 2017 - 22:02    Post subject: Gezinshereniging met minderjarig Belgisch kind Reply with quote

Bedankt alweer voor het snelle antwoord!

Ik heb daarnet eindelijk toch telefoon gehad van de FO met de mededeling dat de persoon die mijn dossier zou behandelen voor lange tijd afwezig zal zijn en dat ze iemand anders hebben aangesteld die zo snel mogelijk contact zal opnemen.

Op mijn vraag naar de nodige documenten voor gezinshereniging met minderjarig kind, zei deze persoon me dat er wel een medisch attest en bewijs van GGZ nodig is ... (Die voorwaarden staan op de site van integratie en inburgering). Dat is al de zoveelste anomalie waar we mee te maken krijgen. Het lijkt wel of niemand écht weet hoe de procedures in elkaar zitten OF het is een bewuste strategie om mensen te ontmoedigen. Ik weet echt niet meer wie ik moet volgen.

Ik kan alleen maar hopen dat onze dossierbeheerder bij FO wel degelijk snel contact opneemt.

Allesinds heel erg bedankt voor je inzet! Smile

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 9 Mar 2017 - 00:14    Post subject: Gezinshereniging met minderjarig Belgisch kind Reply with quote

Dit is de lijst met documenten voor gezinshereniging met minderjarig Belgisch kind van Kruispunt-MI (dat nu tot het agentschap integratie & inburgering behoort) en ik zie daar nergens dat een medisch attest of GGZ nodig zijn: http://www.kruispuntmi.be/thema/je-bent-familielid-van-een-belg/je-bent-der…

Ik weet niet waar jij op die website gezien hebt dat een medisch attest en GGZ nodig zouden zijn voor gezinshereniging met minderjarig Belgisch kind.

Op DOFI staat: https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/NL/Gidsvandeprocedures/Pages/Gezinsherenigi…

Hier valt op te merken dat de laatste lijn "- het bewijs dat u de gezinshereniger begeleidt of zich bij hem voegt in België (zoals een vliegtuigbiljet, een vervoerbewijs, een gemeenschappelijke uitnodiging, een gemeenschappelijke woning, …)." niet correct is.

Dat wordt in de wet niet gesteld en met reden:
- het is moeilijk om op voorhand een vliegtuigbiljet te kopen zonder te weten wanneer je het visum krijgt
- idem voor elk ander vervoerbewijs
- een gemeenschappelijke uitnodiging is enkel nuttig voor toeristische of zakenvisa, niet voor GH
- gemeenschappelijke woning hoeft niet: de ouder die zijn Belgisch kind in België komt vervoegen is niet verplicht om met dit kind samen te wonen.

De website van DVZ is notoir onduidelijk, bevat fouten en verouderde informatie. De website van Kruispunt-MI (Integratie & inburgering) bevat correcte informatie en wordt daar binnen de kortste keren aangepast wanneer nieuwe wetgeving verschijnt.

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:01    Post subject: Gezinshereniging met minderjarig Belgisch kind

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Minderjarigen All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation