Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

kennismaking

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
Fa

PostPosted: Tue 18 Oct 2016 - 10:10    Post subject: kennismaking Reply with quote

Hallo!

Eerst en vooral bedankt voor dit forum, ik heb heel veel nuttige informatie gekregen die ik nergens anders kon vinden.

Ik ben in juli 2016 getrouwd met een Russische man die ik al meer dan 3 jaar ken. Ik heb zelf dubbele nationaliteit, meer bepaald Be+Ru. Ik en mijn man komen (oorspronkelijk) uit dezelfde regio in Rusland. Ondertussen wonen we al in België (we huren een appartement) maar zijn nog niet geregistreerd.
Ik heb alle nodige documentatie reeds verzameld voor onze aanvraag gezinshereniging. Maar heb nog een paar vragen.

1) Er moet een geboorteakte bijgevoegd worden (is het genoeg als ik enkel de gelegaliseerde vertaling afgeef en niet het origineel?)

2) IK heb hier gelezen dat mijn mutualiteit (CM) geen bewijs van inschrijving ten laste meer zal afgeven. Hoe komt dat? Ik heb zelfs een formulier gevonden op het internet voor de mutualiteit. Wat moet ik dan precies vragen aan hen om af te geven in het gemeentehuis? Een bewijs van ziekteverzekering is toch verplicht...

3) Betaling van de administratieve kosten. Waar moet ik die betalen en hoeveel is dat?

4) Nu mijn grootste probleem: Ik werk vanaf december 2015 als advocaat-stagiair bij een advocatenkantoor. Ik heb aldus een stageovereenkomst voor 3 jaar. Daarna word ik zelf advocaat en kan ik zeker hier blijven of zelfstadig kantoor oprichten. Op dit moment verdien ik wel genoeg voor de aanvraag van gezinshereniging en binnen 2 maanden wordt het zelf veel meer aangezien ik dan begin aan mijn tweede jaar. Ik krijg van mijn baas dus sowieso een minimum (dat nog altijd hoger is dan wat vereist is) maar verdien meestal meer dan dat. Het probleem is dat ik als advocaat-stagiair toch het statuut van zelfstandige heb. Zelfstandigen moeten hun inkomsten blijkbaar anders bewijzen. Ik werk nog niet zo lang om een belastingsbrief en bewijzen voor meer dan een jaar te kunnen voorleggen. Het zou wel heel oneerlijk en onredelijk zijn mocht ik een weigering krijgen omdat ik mijn inkomsten niet kan bewijzen. Het is toch evident dat een advocaat genoeg verdient..Smile Kan ik gewoon in een brief alles mooi uitleggen en al mijn facturen bijvoegen en hopen dat ze hun verstand en menselijkheid gaan aanzetten en niet puur formeel beslissingen gaan nemen? Wat kan ik doen om geen negatief antwoord te krijgen? Mijn man kan trouwens ook direct een vast contract krijgen in België. Kan dit een invloed hebben op hun beslissing?

Bedankt!!

Back to top
Publicité

PostPosted: Tue 18 Oct 2016 - 10:10    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Tue 18 Oct 2016 - 11:06    Post subject: kennismaking Reply with quote

Hallo en welkom op het forum.

Voor de Belgische staat heb jij de Belgische nationaliteit en het is op basis daarvan dat je man gezinshereniging kan vragen.

Hier vind je de volledige informatie voor gezinshereniging van derdelander met Belgische echtgenoot: http://www.kruispuntmi.be/thema/gezinshereniging/je-bent-familielid-van-een…

1. Nee, er moet geen geboorteakte worden bijgevoegd (zie voorgaande link, rubriek "welke documenten..."

Soms vragen gemeenten wel de geboorteakte van de buitenlandse echtgenoot of partner om hem te kunnen aanmaken in het Rijksregister maar dat kan eigenlijk op basis van de buitenlandse huwelijksakte en hoeft dus niet.

2. De wetgeving ivm mutualiteiten is gewijzigd en daarom kan men nu niet meer het attest krijgen waarop staat dat de buitenlandse echtgenoot ook op verzekerd zal zjn. Men bewijst het nu door een attest dat men is aangesloten bij een ziekenkas. Aangezien de wet voorziet dat de inwonende familieleden die (nog) niet werken ook verzekerd zijn, is dit geen probleem.

3. Bijdrage administratieve kosten: https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/NL/nieuws/Pages/De_bijdrage.aspx

Hier heb je de volledige uitleg: hoeveel, hoe betalen, hoe bewijzen...

4. Een zelfstandige moet 2 dingen geven om zijn inkomen te bewijzen:
- laatst beschikbare belastinguittreksel
- bewijs van betaling van sociale lasten van de laatste 4 kwartalen

Dat je dit nog niet hebt is niet echt een probleem: DVZ zal de aanvraag weigeren omdat niet bewezen is dat je inkomen voldoende, stabiel en regelmatig is.

Maar in geval van weigering mag je man meteen een nieuwe aanvraag indienen (hij moet dan wel opnieuw de administratieve kosten betalen).

Er is immers geen maximum aantal keren dat iemand de verblijfsvergunning mag vragen noch een wachttijd tussen een weigering en een nieuwe aanvraag.

Sommigen doen op die manier 2-3 aanvragen op 1 jaar of meer, tot wél aan de voorwaarden voor gezinshereniging is voldaan.

Het nadeel is dat je man dan telkens een attest van immatriculatie (oranje kaart van 6 maanden) krijgt. Hij kan dan wel werken maar het zal moeilijk zijn om een arbeidscontract van onbepaalde duur te krijgen.

Hij moet dan ook een eventuele job onderbreken tussen de ontvangst van de weigering en het krijgen van zijn nieuwe attest van immatriculatie.

Indien je man hooggeschoold is en in aanmerking komt voor een knelpuntberoep, dan voegt hij daarvan het bewijs toe aan zijn aanvraag voor verblijfsvergunning: diploma's hoger onderwijs en bewijs dat hij een knelpuntberoep kan uitoefenen. Dat is wel iets dat helpt bij de aanvraag.

Maar DVZ beslist autonoom of je voldoende bewezen hebt dat je inkomen voldoende, stabiel en regelmatig is. Je kan eventueel je inkomen tot nu toe bewijzen en een kopie van je stage contract toevoegen maar er is geen garantie dat DVZ hiermee genoegen zal nemen.

Back to top
peter

PostPosted: Tue 18 Oct 2016 - 23:02    Post subject: kennismaking Reply with quote

Inzake mutualiteit kan ik het volgende kwijt. Ik moest overhandigen ...copie van de huwelijksakte.....copie bijlage 19 ter....en twee formulieren invullen dat ik mijn echtgenote ten laste neem.....naam voornaam en geboortedatum en dit tekenen en dan een ander formulier aangaande haar inkomen dat we beiden moesten tekenen. Volgens hun is mijn echtgenote nu al verzekerd. 

Voor DVZ volstond een attest dat ik verzekerd...aangesloten ben. Dat document kreeg ik onmiddellijk mee. 

Back to top
Fa

PostPosted: Thu 20 Oct 2016 - 09:00    Post subject: kennismaking Reply with quote

Bedankt voor de info!!

Nog een vraag: Moeten wij de originele huwelijksakte opsturen of is een kopie voldoende? En indien origineel- krijgen wij die daarna terug?

Bedankt!

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 20 Oct 2016 - 10:43    Post subject: kennismaking Reply with quote

Voor een aanvraag verblijfsvergunning:

Indien het een buitenlandse huwelijksakte is, moet het een eventueel vertaalde en dubbel gelegaliseerde of van apostille voorziene kopie zijn.

Dat krijg je terug.

Back to top
Fa

PostPosted: Wed 2 Nov 2016 - 10:29    Post subject: kennismaking Reply with quote

Hallo,

Ik ben op maandag naar het stadhuis van Gent geweest met alle nodige documenten voor de aanvraag maar kreeg te horen dat ik eerst een afspraak moet maken met een minimum van 6 weken wachttijd. Ik vraag me af of dit normaal is. Een persoon kan toch niet bijna 2 maanden wachten om de procedure in gang te kunnen zetten...Is het zeker bij de dienst Migratie of kan ik ook bij een andere dienst aankloppen? Moet er geen speciale ontvangstmoment zijn voor dringende zaken? We waren van plan om vanaf deze maand lessen Nederlands te volgen, daarnaast verloopt zijn visum binnenkort..

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 2 Nov 2016 - 10:45    Post subject: kennismaking Reply with quote

In principe moet het als volgt gaan: de vreemdeling dient zich bij de gemeente aan om een verblijfsvergunning in te dienen aan de hand van een document "bijlage 19ter" en krijgt meteen een kopie van dit document.

Dit document dekt dan zijn verblijf, tot wanneer hij een attest van immatriculatie (oranje kaart van 6 maanden) krijgt na een positieve woonstcontrole.

Er zijn steden waar je inderdaad afspraak moet nemen omdat zij een groot aantal nieuwkomers hebben. Dit is ook het geval in Antwerpen. Maar dan kan je al minstens de aanvraag indienen via internet en in Antwerpen kan je ook sneller een afspraak krijgen wanneer het dringend is, bvb. omdat het visum bijna verstreken is.

Ik raad je dus aan om eerst nog eens naar de gemeente te bellen om een eerdere afspraak te krijgen omdat het visum van je man bijna verlopen is.

Bij welke dienst die aanvraag moet ingediend worden, hangt af van de gemeente. In grotere gemeenten en steden is er vaak een 'dienst vreemdelingen', in kleine gemeenten niet.

Back to top
peter

PostPosted: Wed 2 Nov 2016 - 22:36    Post subject: kennismaking Reply with quote

Fa wrote:
Hallo,

Ik ben op maandag naar het stadhuis van Gent geweest met alle nodige documenten voor de aanvraag maar kreeg te horen dat ik eerst een afspraak moet maken met een minimum van 6 weken wachttijd. Ik vraag me af of dit normaal is. Een persoon kan toch niet bijna 2 maanden wachten om de procedure in gang te kunnen zetten...Is het zeker bij de dienst Migratie of kan ik ook bij een andere dienst aankloppen? Moet er geen speciale ontvangstmoment zijn voor dringende zaken? We waren van plan om vanaf deze maand lessen Nederlands te volgen, daarnaast verloopt zijn visum binnenkort..

Waar zijn jullie in feite gehuwd ? En met welk visum is uw echtgenoot naar België gekomen ?

Back to top
Fa

PostPosted: Thu 3 Nov 2016 - 16:08    Post subject: kennismaking Reply with quote

peter wrote:
Fa wrote:
Hallo,

Waar zijn jullie in feite gehuwd ? En met welk visum is uw echtgenoot naar België gekomen ?

Hallo, we zijn gehuwd in Rusland en zijn visum is Spaans (Schengen). Vandaag terug geweest voor een dringende afspraak, maar niets daarvan... eind december mogen we langs...

Back to top
Fa

PostPosted: Thu 3 Nov 2016 - 16:15    Post subject: kennismaking Reply with quote

Nog een vraag... Ik ben nog altijd gedomicilieerd bij mijn ouders in een andere gemeente dan Gent. Ik had wel de aanvraag tot domicilie in Gent gedaan, maar aangezien het hier eeuwen duurt, nog altijd niets gehoord van de wijkagent. Ik vraag me af of ik de procedure tot gezinshereniging niet bij mijn ouders kan opstarten. Voor hen is dat geen probleem, ruimte genoeg in het huis. Maar is dat een probleem dat ik geen huur betaal en gewoon bij hen woon (eigen huis van mijn ouders). Dan heb ik toch minder kosten en is dat voordeliger qua inkomsten?!..Ik zou dan mijn aanvraag annuleren en tijdelijk bij mijn ouders wonen om daarna tijdens de procedure terug naar Gent te verhuizen. Dit alleemaal om de procedure sneller op te starten. We willen echt niet nog 2 maanden wachten.. Is het dan een probleem om gedurende de procedure te verhuizen?
Groetjes

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 3 Nov 2016 - 17:12    Post subject: kennismaking Reply with quote

Je mag verhuizen terwijl de aanvraag in behandeling is. Je stuurt dan gewoon je nieuwe huurcontract of eigendomsakte naar DVZ via de gemeente.

Of je bij je ouders wel of geen huur betaalt, heeft geen belang. Tenzij je inkomen te laag is en je een budgetanalyse wil laten uitvoeren door DVZ.

Back to top
Fa

PostPosted: Mon 7 Nov 2016 - 09:29    Post subject: kennismaking Reply with quote

maar wat moet ik nu opsturen als bewijs van voldoende huisvesting? Ik heb geen contract met mijn ouders.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Mon 7 Nov 2016 - 09:33    Post subject: kennismaking Reply with quote

Een kopie van het geregistreerde huurcontract of eigendomsakte van je ouders.

Dat jij zelf geen huurcontract met je ouders hebt heeft absoluut geen belang. Je bent er gedomicilieerd en dat is voldoende.

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 22:23    Post subject: kennismaking

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation