Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Gezinshereniging en F-kaart
Goto page: 1, 2  >

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
September

PostPosted: Wed 12 Oct 2016 - 18:44    Post subject: Gezinshereniging en F-kaart Reply with quote

Beste Jungle, 

allereerst wil ik je graag bedanken voor dit zeer verhelderend forum. Ik heb al erg veel bijgeleerd door op dit forum te surfen. Veel duidelijker en aangenamer dan alle andere sites en folders,.. ivm vreemdelingenrecht. 

Nu had ikzelf ook een vraag. Ik ben op 18 september getrouwd met mijn Marokkaanse man in Marokko en zouden graag gezinshereniging aanvragen en ons in België vestigen. Hij heeft inkomsten vanuit landbouw in Marokko van een plantage die binnenkort op onze naam zal staan als we ze hebben overgekocht. Het zou de bedoeling zijn dat we officieel in België wonen, maar in principe in de twee landen zullen wonen tijdens het jaar, omdat ik geen afscheid kan nemen van mijn leven hier, familie, vrienden,...  Ons adres zou in België blijven en we zouden doorheen het jaar in beide landen leven. Ik zou mijn werk stopzetten, omdat de inkomsten uit Marokko  genoeg zullen opbrengen en ik zo vrij over en weer kan reizen tussen Marokko en België. Mijn man zal het beheer van de plantage moeten opvolgen, maar is (als eigenaar) ook vrij om heen en weer te reizen. Momenteel heb ik nog een vaste baan, dus de aanvraag gezinshereniging zal op zich geen probleem zijn denk ik. Ik vroeg me echter af hoe het met de F-kaart van mijn man zal verlopen. Ons adres en mutualiteit blijft in orde, maar we zullen geen Belgische inkomsten meer hebben. Ik vroeg me af of ze hiernaar nog controle uitvoeren tijdens de eerste 5 jaren en indien de eerste 5 jaren voorbij zijn hoe de aanvraag van de F+kaart zal verlopen. Vragen ze daarbij ook opnieuw de inkomsten op? Zolang je geen aanvraag doet voor OCMW, werkloosheid of arbeidsongeschiktheid, vraag ik mij af of ze ernaar gaan vragen. 

Verder las ik hier ook op het forum dat ik beter kan wachten tot mijn man in België is om ons huwelijk te laten inschrijven in de gemeente? Is dit juist? 

Alvast heel erg bedankt voor je antwoord. 

Met vriendelijke groeten. 

Back to top
Publicité

PostPosted: Wed 12 Oct 2016 - 18:44    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 12 Oct 2016 - 19:34    Post subject: Gezinshereniging en F-kaart Reply with quote

Hallo en welkom op het forum.

DVZ doet niet uit eigen beweging controles gedurende die eerste 5 jaren, daarvoor hebben ze niet genoeg personeel en middelen.

Meestal wordt DVZ geïnformeerd in specifieke gevallen, bvb. wanneer men als vreemdeling meer dan 3 maanden financiële steun van het OCMW krijgt. Het OCMW moet hiervan DVZ op de hoogte brengen.

Na 5 jaar krijgt je man automatisch het statuut van langdurig ingezetene. Dat moet niet aangevraagd worden. Wel kan de vreemdeling hiervan een attest vragen. En in principe is zijn F-kaart 5 jaar geldig en krijgt hij daarna automatisch de F+ kaart.

En nee, op dat moment wordt niet naar de inkomsten gevraagd.

Het is inderdaad beter om te wachten met het registreren van het huwelijk bij de gemeente: indien de gemeente een onderzoek naar schijnhuwelijk vraagt en hier DVZ van informeert, is het mogelijk dat DVZ wacht op het verslag van het parket. Hoewel DVZ binnen de 6 maanden na de visumaanvraag moet beslissen. De gemiddelde behandelingstermijn is 3-4 maanden, de maximumtermijn 6 maanden. Het zou dus een vertraging kunnen meebrengen. En indien het parket concludeert dat het een schijnhuwelijk is, is er een risico dat DVZ zich achter dat advies schaart en het visum weigert wegens schijnhuwelijk.

Kleine opmerking: wanneer jullie tot de aankoop van die plantage overgaan, zorg er dan voor dat je alle akten in het Frans kan lezen (of een andere taal). Er zijn gevallen waar de documenten in het Arabisch opgesteld waren en de niet-Arabische partner in vertrouwen getekend heeft om pas achteraf te vernemen dat de eigendom eigenlijk niet (mede) op zijn naam stond. Dus zeker niets tekenen dat je niet zelf hebt kunnen lezen. Als je daar dan zelf ook geld in hebt gestoken, kan dat pijnlijk zijn.

Back to top
September

PostPosted: Thu 13 Oct 2016 - 07:24    Post subject: Gezinshereniging en F-kaart Reply with quote

Dankuwel voor de informatie! Hiermee kan ik al verder! Ook heel er bedankt om me er attent op te maken voor de valkuilen ivm een aankoop! Maar gelukkig is alles uitgespit tot in de kleinste details Smile 

Ik had nog een vraagje.. als mijn man aankomt in België, krijgt hij dan ook eerst nog een attest van immatriculatie na de bijlage 19ter? Of krijgt hij meteen zijn elektronische F-kaart? 

Alvast bedankt! 

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 13 Oct 2016 - 08:39    Post subject: Gezinshereniging en F-kaart Reply with quote

Indien je man in België aankomt met een visum voor gezinshereniging, gaat hij naar de gemeente om zijn verblijfskaart te vragen. Er wordt eerst een woningcontrole gedaan en dan krijgt hij meteen de F-kaart omdat DVZ de voorwaarden voor gezinshereniging al bij de visumaanvraag gecontroleerd heeft.

Dus gewoon 1-2 weken, de tijd om de elektronische identiteitskaart voor vreemdelingen aan te maken.

Back to top
peter

PostPosted: Thu 13 Oct 2016 - 12:12    Post subject: Gezinshereniging en F-kaart Reply with quote

Waarom dat dat in geval van huwelijksvisum zo lang moet duren is me een raadsel. Wie hier toekomt met een visum om te huwen heeft ook moeten voldoen aan al de voorwaarden voor gezinshereniging en gecontroleerd...zelfs meer want nog meer documenten zijn vereist als voor een visum gezinshereniging....zoals daar zijn medische attesten en bewijzen van goed gedrag en zeden.

Back to top
peter

PostPosted: Thu 13 Oct 2016 - 12:31    Post subject: Gezinshereniging en F-kaart Reply with quote

Jungle wrote:
Indien je man in België aankomt met een visum voor gezinshereniging, gaat hij naar de gemeente om zijn verblijfskaart te vragen. Er wordt eerst een woningcontrole gedaan en dan krijgt hij meteen de F-kaart omdat DVZ de voorwaarden voor gezinshereniging al bij de visumaanvraag gecontroleerd heeft.

Dus gewoon 1-2 weken, de tijd om de elektronische identiteitskaart voor vreemdelingen aan te maken.

Het kan ook sneller (spoedprocedure) . Maar dan kost het geld. Anders is het normaal gezien 10 dagen werd aan ons gezegd.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 13 Oct 2016 - 15:19    Post subject: Gezinshereniging en F-kaart Reply with quote

Het is de eerste keer dat ik hoor dat een visum gezinshereniging of een verblijfsvergunning tegen betaling sneller zou behandeld worden.

Van waar heb je die informatie?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 13 Oct 2016 - 15:25    Post subject: Gezinshereniging en F-kaart Reply with quote

@peter: geen idee. In theorie zou DVZ niet bij de visumaanvraag voor huwelijk in België moeten controleren of aan de voorwaarden voor gezinshereniging is voldaan of niet.

Er is op dat moment immers nog geen sprake van of het echtpaar zich in België of elders zal vestigen, dat weet je pas wanneer de buitenlandse echtgenoot een aanvraag voor verblijfsvergunning indient.

En de behandelingsaanvraag voor de gezinshereniging vanuit België is maximum 6 maanden en DVZ laat dat in de meeste gevallen zo lang duren. Ze redeneren waarschijnlijk dat dit dossiers zijn waar minder haast voor moet getoond worden vermits het echtpaar reeds samen leeft. In tegenstelling tot visumaanvragen waarbij het echtpaar ondertussen maanden moet wachten om weer samen te zijn.

Back to top
peter

PostPosted: Thu 13 Oct 2016 - 15:41    Post subject: Gezinshereniging en F-kaart Reply with quote

Zo werd me gezegd op de gemeente. Dus zal het wel kloppen. Ik dacht 250 euro 2 dagen en 4 dagen 150 of zoiets....dus duur.

Ik heb het wel over de aanmaak voor de F kaart......duurt in theorie een tiental dagen zei men me.....maar kan ook sneller via een spoedprocedure.....zoals dat bv ook kan voor een internationaal paspoort...kan men ook hebben binnen de 2 dagen mits een forse betaling.

Last edited by peter on Thu 13 Oct 2016 - 15:52; edited 1 time in total
Back to top
peter

PostPosted: Thu 13 Oct 2016 - 15:50    Post subject: Gezinshereniging en F-kaart Reply with quote

Jungle wrote:
@peter: geen idee. In theorie zou DVZ niet bij de visumaanvraag voor huwelijk in België moeten controleren of aan de voorwaarden voor gezinshereniging is voldaan of niet.

Er is op dat moment immers nog geen sprake van of het echtpaar zich in België of elders zal vestigen, dat weet je pas wanneer de buitenlandse echtgenoot een aanvraag voor verblijfsvergunning indient.

En de behandelingsaanvraag voor de gezinshereniging vanuit België is maximum 6 maanden en DVZ laat dat in de meeste gevallen zo lang duren. Ze redeneren waarschijnlijk dat dit dossiers zijn waar minder haast voor moet getoond worden vermits het echtpaar reeds samen leeft. In tegenstelling tot visumaanvragen waarbij het echtpaar ondertussen maanden moet wachten om weer samen te zijn.

Zou kunnen ....maar persoonlijk vind ik dat een reden die geen steek houdt .....Als aan de voorwaarden zijn voldaan kan men evengoed snel een positief antwoordje geven. 

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 13 Oct 2016 - 15:53    Post subject: Gezinshereniging en F-kaart Reply with quote

Dat zijn de spoedtermijnen om een Belgisch paspoort te krijgen indien men dringend moet reizen.

Dit is voor zover ik weet vandaag niet van toepassing op een aanvraag van een visum voor GH noch op een aanvraag voor Belgische identiteitskaart voor vreemdelingen.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 13 Oct 2016 - 16:07    Post subject: Gezinshereniging en F-kaart Reply with quote

Er is heel veel dat geen steek houdt bij de Belgische administratie :-)

Qua gezinshereniging is het probleem niet verschillend van andere mogelijke ingewikkelde procedures:
  • te weinig personeel voor te veel dossiers, ze doen zo snel ze kunnen
  • ingewikkelde wetten omdat politiekers de wetten maken en daarbij niet altijd heel logisch te wet gaan, niettegenstaande het feit dat ze hierin worden bijgestaan door experten die de teksten voor hen opstellen en hun experte opinie geven die jammer genoeg niet altijd strookt met de politieke wil
  • beperkt budget, niet genoeg om bijkomend personeel aan te nemen
  • geld genoeg voor een onnozele website over schijnhuwelijken/relaties met weinig interessante informatie maar geen geld genoeg om de hoofdwebsite van DVZ eens gebruiksvriendelijk en duidelijk te maken met informatie die de burgers daadwerkelijk kunnen gebruiken
  • enz...
Komt daar bij dat het "immigratieprobleem" momenteel goed in de markt, vooral gecombineerd met het "vluchtelingenprobleem", waar de politici gretig gebruik van maken om de bevolking te manipuleren.

Zo worden er dan stemmen geronseld door een wet te stemmen waarbij de gezinshereniging met derdelanders nu verlengd is tot 9 maanden ipv 6 maanden.

Klinkt goed in de pers he...

Iemand als Theo Franken tot staatssecretaris voor Asiel en Migratie bombarderen heeft daar ook niet veel aan geholpen. Veel demagogie, weinig verstandige handelingen of woorden... Jammer genoeg voor hem is er geen Nobelprijs voor belachelijke uitlatingen, hij zou een stevige concurrent voor Donald Trump geweest zijn lol

Sorry, ik liet me even gaan :-)

Back to top
peter

PostPosted: Thu 13 Oct 2016 - 16:46    Post subject: Gezinshereniging en F-kaart Reply with quote

Jungle wrote:
Dat zijn de spoedtermijnen om een Belgisch paspoort te krijgen indien men dringend moet reizen.

Dit is voor zover ik weet vandaag niet van toepassing op een aanvraag van een visum voor GH noch op een aanvraag voor Belgische identiteitskaart voor vreemdelingen.

Ik wist het ook niet. Het is de verantwoordelijke van de dienst vreemdelingenzaken die het me zei ......dus ik veronderstel dat die dat niet uit zijn duim zoog....Ik herinner me toch nog vaag het ook ooit te hebben gehoord van iemand.
Ik moet binnen een maand terug voor de oranje kaart en ga het nog eens vragen.

Back to top
peter

PostPosted: Thu 13 Oct 2016 - 16:51    Post subject: Gezinshereniging en F-kaart Reply with quote

Inderdaad zo is dat. Echter is de administratie in veel landen niet altijd je dat. Binnenkort komt er trouwens een goede film uit over dat onderwerp I Andrew Blake. Het gaat over de absurde regeltjes in de administratie dit keer niet in Belgie maar wel in het VK.......Over een 59 jarige man die werkloos wordt en ziek en die dan absoluut moet gaan soliciteren...uitkering verliest ...enz.....vanaf 26 oktober in de zalen.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 13 Oct 2016 - 20:18    Post subject: Gezinshereniging en F-kaart Reply with quote

Natuurlijk... een ambtenaar die zomaar wat uit zijn duim zuigt om ervan af te zijn, dat bestaat niet he? lol

In België is er een website kafka.be waar je onzinnige administratieve formaliteiten kan melden zodat ze kunnen proberen dat te vereenvoudigen. Somebody has a sense of humor lol

Ik denk dat wetten en reglementen complexer worden naarmate de burger meer rechten heeft. Omdat dan moet bepaald worden in welk geval je welke rechten geniet en daar dus voorwaarden aan gebonden zijn. Het ene kan blijkbaar niet zonder het ander. Een dictatuur is veel eenvoudiger :-)

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:05    Post subject: Gezinshereniging en F-kaart

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Goto page: 1, 2  >
Page 1 of 2

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation