Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Hoger netto-inkomen na wettelijk samenwonen/trouwen?

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
StageBeauty

PostPosted: Fri 7 Oct 2016 - 12:36    Post subject: Hoger netto-inkomen na wettelijk samenwonen/trouwen? Reply with quote

Hallo iedereen,

Volgens mijn werkgever houd je meer nettoloon over als je partner (getrouwd/wettelijk samenwonend) geen inkomen heeft. Maar als dit ook zou tellen voor partners die nog geen Belg zijn, dan zou men sowieso een hoger netto-inkomen overhouden dan de 1330 euro die nu als minimum wordt gezien voor gezinshereniging, nee?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Back to top
Publicité

PostPosted: Fri 7 Oct 2016 - 12:36    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Costana

PostPosted: Fri 7 Oct 2016 - 12:52    Post subject: Hoger netto-inkomen na wettelijk samenwonen/trouwen? Reply with quote

Ik kan bevestigen dat ik zowat 10% extra netto-loon overhoudt sinds mijn vrouw geregistreerd staat bij mijn werkgever als mijn echtgenote.

Maar ik denk niet dat ik de € 1330 zou halen indien ik bv. maar halftijds zou werken... of een uitkering zou trekken. Dus denk niet dat je dit sowieso haalt.

Back to top
StageBeauty

PostPosted: Fri 7 Oct 2016 - 12:59    Post subject: Hoger netto-inkomen na wettelijk samenwonen/trouwen? Reply with quote

Ahja, op die manier... Maar het is dus een feit dat je vanaf dag 1 dat je wettelijk samenwoont of getrouwd bent met iemand (ook al is die persoon geen Belg), dat je een hoger nettoloon overhoudt indien de partner geen inkomen heeft? Allez, 't is te zeggen, vanaf de maand erop dan Very Happy

Mijn werkgever zei me ook dat ik dat maar moest doorgeven en dat het waarschijnlijk meteen van kracht zou gaan, maar men was niet 100% zeker.

Back to top
Costana

PostPosted: Fri 7 Oct 2016 - 13:06    Post subject: Hoger netto-inkomen na wettelijk samenwonen/trouwen? Reply with quote

Yup, is zelf met terugwerkende kracht.
Mijn huwelijk, met een russische, was op 14 februari.
Alle nodige documenten in april binnengebracht bij mijn werkgever en deze heft dan een herberekening gedaan vanaf 14 februari.

Heb wel een verklaring op eer moeten opstellen met de melding dat mijn russische echtgenote geen inkomen heeft.

Back to top
peter

PostPosted: Wed 12 Oct 2016 - 19:36    Post subject: Hoger netto-inkomen na wettelijk samenwonen/trouwen? Reply with quote

Je loon is niet echt hoger maar de bedrijfsvoorheffing verminderd. Volgens mij zal je dat pas echt meer krijgen of kunnen bijrekenen het jaar volgend op je huwelijk. Als het niet meer wordt ingehouden aan de bron het jaar van het huwelijk zal dit gebeuren bij de afrekening van de belastingen. Het is altijd de toestand 1 januari die van toepassing is maw als je huwt bv op 10 april 2016 zal je bij de inkomsten 2016 nog aan zien worden als niet gehuwd.
Je werkgever kan de bedrijfsvoorheffing dan al wel verminderen maar dan zal je die moeten terugbetalen bij de eindafrekening va je belasting dus vest broekzak is dat het jaar van het huwelijk zelve.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 12 Oct 2016 - 19:57    Post subject: Hoger netto-inkomen na wettelijk samenwonen/trouwen? Reply with quote

Je mag als werknemer toch aan je werknemer vragen om een bepaald barema van bedrijfsvoorheffing toe te passen? Bvb. maximum barema om zeker te zijn dat je dan bij de afrekening niet moet bijbetalen?

Back to top
peter

PostPosted: Wed 12 Oct 2016 - 20:44    Post subject: Hoger netto-inkomen na wettelijk samenwonen/trouwen? Reply with quote

Zou kunnen maar ik betwijfel dat jij of je werkgever zelf zo maar mag bepalen hoeveel de bedrijfsvoorheffing bedragen moet of mag....zal misschien met schijven gaan ? 

Back to top
peter

PostPosted: Wed 12 Oct 2016 - 20:59    Post subject: Hoger netto-inkomen na wettelijk samenwonen/trouwen? Reply with quote

Jungle wrote:
Je mag als werknemer toch aan je werknemer vragen om een bepaald barema van bedrijfsvoorheffing toe te passen? Bvb. maximum barema om zeker te zijn dat je dan bij de afrekening niet moet bijbetalen?

Ik denk dat dat meestal ook wel het geval is. Alleszins is dat zo bij pensioenen. Ik heb me ingelicht en bij de pensioendienst verwittigde men mij dat het jaar waarin men huwt of samenwoont fiscaal nog aanzien wordt als alleenstaande.....dus ingeval men dan de bedrijfsvoorheffing in dat jaar niet meer afhoudt dit zal worden teruggevorderd bij de eindafrekening. Pas het jaar volgend op samen woonst of huwelijk ttz toestand op 1 januari zou je niet meer moeten bijbetalen en kunnen genieten van het huwelijksquotient als je partner ten laste is. Meer weet ik er ook niet van. 

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:12    Post subject: Hoger netto-inkomen na wettelijk samenwonen/trouwen?

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation