Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Visum type C met het oog op wettelijk samenwonen

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> Voorstelling -> Nieuwe leden
Previous topic :: Next topic  
Author Message
Jessica91

PostPosted: Wed 5 Oct 2016 - 21:52    Post subject: Visum type C met het oog op wettelijk samenwonen Reply with quote

Even een schets van mijn situatie: 
Ik ken mijn Tunesische vriend sinds 4 februari 2014, ondertussen dus zo'n 2 jaar en 8 maanden.
Ik ben 24 jaar oud en hij 22, dus op vlak van leeftijdsverschil is er geen probleem.
Ik heb mijn studies afgemaakt en heb in juni 2016 mijn diploma behaald.
In de 2 jaar en 8 maanden dat ik hem ken ben ik 16 keer in Tunesië geweest, genoeg dus om te bewijzen dat we een stabiele relatie hebben. We skypen zo goed als iedere avond en sturen de hele dag door via Viber. Foto's van mij en hem, maar ook met zijn familie heb ik in overvloed.

Vermits ik niet gewoon wil trouwen OM te trouwen is een huwelijk in Tunesië met nadien de aanvraag voor gezinshereniging in België geen optie.

We hebben ons voorgenomen om een visum type C aan te vragen met het oog op wettelijk samenwonen in België.

Sinds 1 september 2016 werk ik in het restaurant waar ik voorheen ook 9 jaar als jobstudent gewerkt heb. Ik weet dat ik mijn 3 laatste loonfiches zal moeten voorleggen en daarom had ik eerst een contract van onbepaalde duur en mijn nettoloon bedroeg meer dan € 1387,84.
Omdat het de bedoeling is om dit restaurant na een vijftal jaar over te nemen heb ik op de juridische dienst inburgering en immigratie in Hasselt navraag gedaan of het ook zou aanvaard worden wanneer ik onder het statuut van 'hulp van een zelfstandige op zelfstandige basis met uitkering van een vast loon zou werken'. Er werd me toen telefonisch verteld dat dit geen probleem was, zolang dat ik mijn 3 laatste loonfiches kan voorleggen. Vandaag is gebleken dat het waarschijnlijk de stagiaire is geweest die me dit verteld heeft.

Ondertussen heb ik gisteren mijn eerste loonfiche ontvangen met een nettobedrag dat hoger is dan € 1387. Vandaag had ik een afspraak op de juridische dienst inburgering en immigratie in Hasselt en nu hebben ze mij verteld dat Dienst Vreemdelingenzaken in Brussel dit waarschijnlijk niet gaat aanvaarden omdat je als zelfstandige je meest recente aanslagbiljet moet kunnen voorleggen. 
Ik heb echter zelf geen btw-nummer en ik krijg maandelijks eenzelfde vast loon uitgekeerd van mijn baas, vandaar dat ik ook beschik over deze loonfiches.

Heeft iemand enig idee of DVZ dit zal goedkeuren?

We hebben zo lang gewacht totdat we alles in orde zouden kunnen brengen en nu dit weer ..

Alvast bedankt voor de reacties !!

Back to top
Publicité

PostPosted: Wed 5 Oct 2016 - 21:52    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 6 Oct 2016 - 07:45    Post subject: Visum type C met het oog op wettelijk samenwonen Reply with quote

Hallo en welkom op het forum.

Even ter verduidelijking: er is geen wettelijke bepaling van hoe je moet bewijzen dat je inkomen voldoende, stabiel en regelmatig is omdat dit verschilt naargelang de situatie.

In het geval van een loontrekkende, heeft DVZ liefst de 12 laatste loonbrieven. Het kan met minder indien je een contract van onbepaalde duur hebt.

Voor zelfstandigen verwacht DVZ:
1. het laatste aanslagbiljet
2. bewijs van betaling van sociale lasten van de 4 laatste kwartalen

Het is dus aangeraden om een van volgende te verstrekken:
- ofwel een arbeidscontract van onbepaalde duur als bediende of arbeider
- ofwel als zelfstandige aanslagbiljet+bewijs betaling sociale lasten (in welk geval je nog minstens 1 jaar moet wachten natuurlijk)

Werken onder het statuut van helpende van een zelfstandige zonder een vast contract zal DVZ niet aanvaarden omdat:
1. het niet zeker is of je een reëel of fictief loon krijgt en misschien een deel terugbetaalt aan degene bij wie je werkt
2. er geen garantie is dat die job stabiel is en voor regelmatige inkomsten zal zorgen

Je kan bij wijze van spreken morgen ophouden met zo te werken of degene voor wie je werkt kan morgen zeggen dat je niet meer moet komen. Je inkomen zal dan wel voldoende zijn maar niet stabiel.

Back to top
Jessica91

PostPosted: Thu 6 Oct 2016 - 11:48    Post subject: Visum type C met het oog op wettelijk samenwonen Reply with quote

En zou DVZ deze loonfiches wel aanvaarden wanneer mijn baas voor minimum twee jaar borg staat en dit bewijst met rekeninguittreksels, eigendomsakte, ed ?

Mvg

Jessica

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 6 Oct 2016 - 12:28    Post subject: Visum type C met het oog op wettelijk samenwonen Reply with quote

Wat bedoel je met borg staan en dit bewijzen met rekeninguittreksel enz? 

Back to top
Jessica91

PostPosted: Fri 7 Oct 2016 - 11:26    Post subject: Visum type C met het oog op wettelijk samenwonen Reply with quote

Mijn baas had het idee om borg te tekenen, dit samen met mijn loonfiches als zelfstandig helper.
Waarschijnlijk gaan ze dit niet aanvaarden ..

We gaan nu mijn statuut omzetten naar werknemer met een contract van onbepaalde duur.
Is het dan voldoende als ik mijn contract van onbepaalde duur samen met 3 loonfiches bij het dossier voeg?

Mvg

Jessica

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Fri 7 Oct 2016 - 12:00    Post subject: Visum type C met het oog op wettelijk samenwonen Reply with quote

Borg voor je man? Dat kan alleen voor studenten of visum voor kort verblijf.

En borg voor je werk kan inderdaad alleen met een contract van onbepaalde duur.

Je kan het proberen met 3 loonfiches en je arbeidscontract. Er is geen garantie dat DVZ dit zal aanvaarden maar de kans is wel vrij groot.

Back to top
Jessica91

PostPosted: Fri 7 Oct 2016 - 12:31    Post subject: Visum type C met het oog op wettelijk samenwonen Reply with quote

Oké, alvast bedankt voor alle uitleg!

Back to top
Jessica91

PostPosted: Fri 7 Oct 2016 - 12:34    Post subject: Visum type C met het oog op wettelijk samenwonen Reply with quote

Zou ik hierbij ook een brief voegen dat ik reeds sinds 9 jaar op dezelfde plaats gewerkt heb als jobstudent en dat ik de zaak naar de toekomst toe ook wil overnemen (als bewijs van stabiliteit) of heeft dit geen nut?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Fri 7 Oct 2016 - 17:11    Post subject: Visum type C met het oog op wettelijk samenwonen Reply with quote

Je mag een bewijs toevoegen dat je daar al zo lang als jobstudent gewerkt hebt.

Maar voor de toekomst telt enkel een eventueel contract. Dat je de zaak wil overnemen heeft niet veel gewicht want niets garandeert dat jij of de huidige eigenaar van de zaak dit in de toekomst ook zal concretiseren.

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 21:22    Post subject: Visum type C met het oog op wettelijk samenwonen

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> Voorstelling -> Nieuwe leden All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation