Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Gezinshereniging met Colombiaanse partner

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> DOCUMENTATIE -> Belgische wetgeving -> Gezinshereniging
Previous topic :: Next topic  
Author Message
david.bm

PostPosted: Mon 3 Oct 2016 - 16:41    Post subject: Gezinshereniging met Colombiaanse partner Reply with quote

Hoi allen

Ik ben al op verschillende punten geweest om nu juist alles te weten hierover maar ik blijf maar tegenstrijdige info krijgen.. Vandaar uit wanhoop dat ik het hier kom vragen.

Ik heb een Colombiaanse echtgenote. Het idee is dat ze volgend jaar januari eindelijk hier komt wonen. Sinds december 2015 is Colombia blijkbaar geen visumplichtig land meer en mogen ze vrij de Schengenzone in (<90 dagen uiteraard). 

Ik wil nu een gezinshereniging opstarten om met mijn vrouw hier te kunnen wonen. Mijn vraag is nu heel simpel: heeft zij nu een visum nodig? Zo ja, welke en hoelang duurt dat? Ik dacht eerst dat dat niet nodig was maar ik krijg hier maar geen uitsluitsel over..

Alvast hartelijk dank aan allen die mij willen helpen!

Back to top
Publicité

PostPosted: Mon 3 Oct 2016 - 16:41    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Mon 3 Oct 2016 - 20:16    Post subject: Gezinshereniging met Colombiaanse partner Reply with quote

Colombianen zijn inderdaad vrijgesteld van visumplicht (https://sif-gid.ibz.be/NL/default.aspx?pg=d30317ea-e08c-419b-a8c7-e54f0bf9d801). Je echtgenote heeft dus helemaal geen visum nodig om naar België te komen, ook niet voor gezinshereniging.

Zij mag, zodra zij in België is, een verblijfsvergunning bij de gemeente aanvragen.

Hier vind je betrouwbare informatie: http://www.kruispuntmi.be/thema/gezinshereniging/je-bent-familielid-van-een…

Daar staan voorwaarden, nodige documenten en hoe de procedure verloopt bij aanvraag in België.

Back to top
david.bm

PostPosted: Mon 3 Oct 2016 - 20:19    Post subject: Gezinshereniging met Colombiaanse partner Reply with quote

Hoi Jungle

Simpel en eenduidig Smile. Als het mogelijk was, zou ik graag een bijdrage leveren om dit forum te helpen onderhouden want ik vind het prachtig wat je voor zo veel mensen hier doet.

Hartelijk dank!

Back to top
Menina

PostPosted: Tue 4 Oct 2016 - 10:01    Post subject: Gezinshereniging met Colombiaanse partner Reply with quote

Jungle wrote:
Zij mag, zodra zij in België is, een verblijfsvergunning bij de gemeente aanvragen.

Ik had zelf ook al gehoord dat men dat meteen mag doen, zelfs bij de eerste keer, maar dan vraag ik mij af of dat wel zo zinvol is. Ik veronderstel dat er dan ook bewijzen van de stabiele relatie nodig zijn, o.i.d.?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Tue 4 Oct 2016 - 10:50    Post subject: Gezinshereniging met Colombiaanse partner Reply with quote

@david.bm: bedankt voor je voorstel maar de investering is heel laag, er is niet echt hulp nodig om het in stand te houden :-)

@Menina: wat bedoel je met "zelfs bij de eerste keer"?

Bewijzen van stabiele relatie MOET wanneer men een verblijfsvergunning op grond van wettelijke samenwoning vraagt. Omdat een van de wettelijke voorwaarden duurzame relatie is en je dan moet ofwel mekaar al minstens 2 jaar kennen ofwel al minstens 1 jaar hebben samengewoond ofwel een gemeenschappelijk kind hebben.

Voor de aanvraag van een verblijfsvergunning op basis van huwelijk MOET dit niet maar MAG het. Dat is een beetje afhankelijk van je situatie en of je er baat bij hebt om een onderzoek naar schijnhuwelijk te voorkomen door zelf bewijzen van relatie aan te brengen.

Back to top
Menina

PostPosted: Tue 4 Oct 2016 - 11:02    Post subject: Gezinshereniging met Colombiaanse partner Reply with quote

Ik bedoelde de eerste keer dat je hier binnenkomt, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Tue 4 Oct 2016 - 11:22    Post subject: Gezinshereniging met Colombiaanse partner Reply with quote

De hoeveelste keer maakt eigenlijk niks uit.

Op welke manier je in België aankomt heeft ook geen belang: met een ander visum dan gezinshereniging mag je ook een verblijfsvergunning direct bij de gemeente vragen en zelfs mensen die hier illegaal toegekomen zijn of illegaal op het grondgebied verblijven mogen gezinshereniging bij de gemeente aanvragen.

NB: dit geldt enkel voor partner van Belgen en EU-burgers. Partners van derdelanders die zelf ook derdelander zijn moeten een visum voor gezinshereniging aanvragen in het land waar ze verblijven.

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:12    Post subject: Gezinshereniging met Colombiaanse partner

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> DOCUMENTATIE -> Belgische wetgeving -> Gezinshereniging All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation