Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca
Goto page: 1, 2  >

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
jonagold

PostPosted: Thu 29 Sep 2016 - 20:17    Post subject: Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca Reply with quote

Goedeavond/morgen Jungle,

Ik ben ooit in 2014 begonnen met mijn ANHB aan te vragen op het consulaat in Casablanca. Na een lange weg, heb ik het in februari dit jaar op de rechtbank mijn gelijk gehaald en zoveel maanden later toch dat *** document kunnen ontvangen.

Nu we zijn ondertussen getrouwd en dankzij jou website alle documenten ingediend dat ze vroegen ook de "tricky" docs dat ik hier op het forum leest dat ze eigenlijk vragen voor in het geval van een gezinsheriniging met een derdelander.

Onze dossier is ingediend op 29/06 en ik heb wel een dossiernummer gekregen om de status de checken op de website van IBZ, heb ik ook contact genomen met het infodesk van het ibz begin september--> wordt mij verteld dat het dossier nog niet verstuurd is met de diplomatieke post.

Ik heb nu wel op 30/08 en 15/09 en 22/09 gemaild naar het consulaat in Casablanca of ze het dossier opgestuurd hebben en/of waar het oponthoud kan liggen. Ik heb tot nu toe enkel een automatische reply gehad.

Ik begin mij een beetje zorgen te maken dat ze het dossier 5 maanden achterhouden om daarna af komen dat er iets mankeert.

Is het een goed idee om met de ombudsman contact te nemen of riskeer ik hier op de tenen van het consulaat het stappen ?

mvg

Jonathan

Back to top
Publicité

PostPosted: Thu 29 Sep 2016 - 20:17    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 29 Sep 2016 - 22:27    Post subject: Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca Reply with quote

Ik zou heel zeker de Federale ombudsman contacteren. Zij zijn de enige die ervoor kunnen zorgen dat het dossier wordt opgestuurd.

Of ze daarmee op het consulaat op hun tenen getrapt zijn of niet doet er niet toe, er is niet veel dat het consulaat nu nog zou kunnen doen om je te pesten, behalve lang wachten met je dossier naar DVZ op te sturen zodat je bijna zeker de volle 6 maanden op het antwoord moet wachten.

Maar het consulaat kan je niet meer pesten met schijnhuwelijk vermits dit reeds door een rechtbank werd beslecht.

Ze zouden wel bvb. niet alle documenten bij het dossier voegen maar je kan aan de Federale ombudsman vragen of ze de lijst met bijgevoegde documenten kunnen checken bij DVZ om te zien of alles er in steekt of niet.

De FO zal dat zeker willen doen indien je bvb. in het verleden gemerkt hebt dat het personeel van het consulaat bijzonder antipathiek met je geweest is.

Je kan ook het argument naar voren schuiven dat dit spelletje al sinds 2014 duurt en dat je liever zeker bent dat alle nodige documenten in het dossier steken om te vermijden dat DVZ het visum weigert omdat bvb. niet afdoende bewezen is dat je inkomen voldoende, stabiel en regelmatig is. Zowel de FO als DVZ hebben daar begrip voor. Diplomatieke posten veel minder en het zou niet de eerste keer zijn dat niet alle documenten die werden afgegeven bij het dossier naar DVZ worden verstuurd.

Ik zou dus heel zeker de FO inschakelen, ten eerste omdat het papieren dossier dan eindelijk wel zal naar DVZ zal gestuurd worden en ten tweede omdat je van de gelegenheid kan gebruik maken om te vragen of alle documenten in orde zijn en te zien of DVZ bijkomende documenten wil.

Back to top
jonagold

PostPosted: Sun 11 Dec 2016 - 13:39    Post subject: Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca Reply with quote

Beste Jungle,

Toen ik even naar de status van mijn dossier wou peilen heb ik op de website van ibz ontdekt dat ons aanvraag voor gezinshereniging op "Geweigerd" stond.

Weet nu op dit moment niet meer wat juist doen. 

Ik had na jou laatste post contact genomen met  de FO. En na de initiele eerste paar uitwisselingen met de FO , kwam de FO 1 week later met het volgende 

" Ik begrijp dat u geen opmerkingen heeft gekregen van de diplomatieke post.
Mocht uw dossier nog niet zijn geregistreerd op de website van de DVZ binnen 14 dagen stel ik voor dat u met mij opnieuw contact neemt"

Een 3 tal weken later was ons dossier inderdaad geregistreerd op de website. En ik heb toen nogmaals contact opgenomen met de FO dat het dossier op de website is verschenen en of het inderdaad zo was dat alle papieren in orde waren.  

Het is ofwel dat niet alle papieren niet binnen zijn, of dat er iets scheelt met één van de gevraagde documenten of het gaat weer over de motivering van schijnhuwelijk. 

Mijn grootste bekommernis is dat als mijn vrouw  dit hoort , dat dit na bijna 2.5 jaar een teveel wordt.  Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik haar moet vertellen, uiteindelijk zal het consulaat met haar contact nemen om dit te vertellen en zullen we dan pas de reden weten van de weigering. 

Kan jij mij op weg wijzen wat ik de volgende dagen kan doen ?

mvg

Jonathan

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Sun 11 Dec 2016 - 13:50    Post subject: Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca Reply with quote

Nu moet je wachten op het schrijven van de Belgische ambassade want daarin staan de redenen van weigering vermeld.

Afhankelijk van de reden(en) van weigering kan je echtgenote een nieuwe visumaanvraag indienen of in beroep gaan bij de RvV en een procedure bij de Rechtbank van eerste aanleg indienen.

Back to top
jonagold

PostPosted: Sun 11 Dec 2016 - 14:44    Post subject: Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca Reply with quote

Op risico van in herhaling te vallen.

Dus ongeacht wat er gebeurt ben ik vertrokken voor minimum 6 maanden voor het herindienen en  minimum 1 jaar indien ik terug naar de rechtbank moet ?

Op de website van ibz staat dat elke dossier enkel pas verstuurd wordt als het volledig is.  over mijn salaris, huisvesting, en mutualiteit maak ik mij geen zorgen.

En ik heb al voor de familierechtbank de AHNB moeten halen. 

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Sun 11 Dec 2016 - 15:55    Post subject: Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca Reply with quote

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat DVZ het argument schijnhuwelijk zou gebruikt hebben, zeker indien er geen nieuw onderzoek naar schijnhuwelijk is geweest.

Dossier pas verstuurd door diplomatieke post naar DVZ wanneer het volledig is bedoel je? Nou, om te beginnen aanvaarden de ambassades en consulaten geen onvolledige dossiers voor het indienen van een visumaanvraag en vervolgens gebeurt het dat de door de diplomatieke post aanvaarde documenten niet steeds voldoende of correct zijn.

Zo wordt bvb. nog steeds een kopie van huurcontract aanvaard terwijl DVZ een kopie van het geregistreerde huurcontract eist. Dan is je dossier wel "volledig" maar niet echt in orde en dat weet je pas wanneer DVZ een weigering beslist.

Back to top
jonagold

PostPosted: Wed 14 Dec 2016 - 22:24    Post subject: Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca Reply with quote

Hallo Jungle,

Heb vandaag het motief gekregen van het consulaat.

Ons huwelijk wordt niet herkend door DVZ omdat ik toen getrouwd ben met mijn tweede nationaliteit, volgens mijn advocaat moest ik dan wachten op de ANHB en ons huwelijk niet inschrijven op de gemeente tot uitreiking ervan om de boel te regulariseren. Ondertussen is het huwelijk wel al ingeschreven bij de gemeente. 

Ik probeer het nog via de FO morgen, maar denk dat ik weer vertrokken ben voor nogmaals een rechtbank.

Ik kan je wel de motivering opsturen via email.

mvg

Jonathan

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 15 Dec 2016 - 08:21    Post subject: Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca Reply with quote

Was die andere nationaliteit die van het land waar je gehuwd bent?

Back to top
jonagold

PostPosted: Thu 15 Dec 2016 - 11:41    Post subject: Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca Reply with quote

Nee, in der tijd getrouwd met mijn tweede nationaliteit om mij juist te vestigen in het buitenland, daar ik een aanbieding had, maar dat project is dan uitgesteld naar  JAN 2016.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 15 Dec 2016 - 11:46    Post subject: Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca Reply with quote

Had je dan een attest van geen huwelijksbeletsel van dat land of mocht je zonder dat attest huwen omwille van die 2de nationaliteit? 

Back to top
jonagold

PostPosted: Thu 15 Dec 2016 - 12:00    Post subject: Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca Reply with quote

Ik bezit via moederzijde een tweede nationaliteit (Mauritius) en er is geen consulaat van Mauritius in Marokko, die worden beheerd vanuit het consulaat in Egypte..., ik mocht van het Marokaaanse Ministerie Van Buitenlandse zaken trouwen zonder  ANHB indien mijn vrouw ermee akkoord was, zij hebben dan ook een soort van notaris document gemaakt dat ik naar de notaris moest brengen en daar laten ondertekenen. (nu uit mijn Belgische documenten bleek dat ik ook niet reeds getrouwd was, blanco strafregister, meerderjarig,etc...). 

Ik had vanuit de ambassade van mauritius in Brussel een ANHB , geboorteakte, acte de residence, strafregister, etc... ook mee. 

mvg

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 15 Dec 2016 - 12:42    Post subject: Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca Reply with quote

Dan is het niet hebben van een Belgisch attest van geen huwelijksbeletsel eigenlijk geen probleem. En zeker niet een reden om te weigeren het huwelijk te erkennen.

Voor de Marokkaanse wet ben je geldig gehuwd, voor de Belgische gemeente ook.

Dat is dus pure pesterij van DVZ, gewoon om jullie nog langer te laten wachten en in de kosten te jagen.

Je zal inderdaad naar de Rechtbank van eerste aanleg moeten om erkenning van het huwelijk te vragen. Hierbij kan vragen dat je wordt schadeloos gesteld voor  je gerechtskosten door de administratie die ten onrechte het huwelijk weigerde te erkennen.

Back to top
jonagold

PostPosted: Thu 15 Dec 2016 - 13:02    Post subject: Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca Reply with quote

Jungle,

ik denk dat ik je nog meer in verwarring ga brengen als ik je vertel dat ik ondertussen ook een ANHB van het Belgisch Consulaat in Casablanca ook hebt. Het heeft zolang geduurd om die te krijgen dan ik ondertussen al gehuwd was met mijn andere nationaliteit.

Maar we hebben het gezinshereniging pas aangevraagd op 29/07/2016 (getrouwd op 11/09/2015) en het ANHB verkregen op 13/02/2016 (aangevraagd 12/01/2015).

mvg

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 15 Dec 2016 - 21:39    Post subject: Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca Reply with quote

Er zijn nog Belgen die huwen onder hun tweede nationaliteit, dat is geen uitzondering. En dat huwelijk is evengoed geldig, ongeacht of daar wel of niet een attest van geen huwelijksbeletsel voor nodig is.

DVZ weet dat je de erkenning van je huwelijk voor de rechtbank zal bekomen, dat is dus enkel om stokken in de wielen te steken.

Back to top
jonagold

PostPosted: Sun 18 Dec 2016 - 00:36    Post subject: Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca Reply with quote

Hallo Jungle,

Ik was hierover aan het discussieren met een collega.
Hij vertelde mij dat sommige nederlanders in Belgie komen wonen om aan andere vooorwaarden voor de gezinshereniging te moeten voldoen nl. Hereniging tussen eu-onderdaan met een niet eu-onderdaan.

Heb het een beetje opgezocht in omgekeerde richting. Indien ik naar nederland verhuis zou ik daar de gezinshereniging kunnen vragen, weet enkel niet hoelang ik in nederland moet wonen om dit te kunnen vragen.

Is dit een piste of toch op het limiet van het mogelijke?

Mvg

Jonathan

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:04    Post subject: Gezinshereniging met Belg / marokko / casablanca

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Goto page: 1, 2  >
Page 1 of 2

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation