Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Gezinshereniging

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
in doubt

PostPosted: Thu 29 Sep 2016 - 11:49    Post subject: Gezinshereniging Reply with quote

Ik wacht met mijn vriendin de laatste dagen af voor we antwoord(zouden moeten krijgen...)over onze aanvraag gezinshereniging.
We wonen wettelijk samen(na voorafgaand onderzoek)en deden zowat een half jaar geleden onze aanvraag voor gezinshereniging.
Bijgevolg zijn we al zowat samen 1 jaar bezig om alles in orde te krijgen.
We zijn dus letterlijk en figuurlijk aan het nagelbijten.
Vooral als ik in alles wat ik lees en hoor over dit topic ik meer en meer de indruk krijgt dat een dossier bij DVZ
over het algemeen niet veel meer doet dan stof liggen vergaren tot de tijd rijp is en dat er dan misschien vlug met de vinger in de lucht een beslissing genomen wordt omdat het moet......?

Mijn vraag;als we na afloop van 6 maanden (datum op 19 ter) en ook vervaldatum oranje kaart,wij of onze stad niks horen van DVZ dan zou de beslissing positief moeten zijn,zo werd ons medegedeeld door de stad.
Hoe kan dat recht dan afgedwongen worden?Door aangetekend schrijven eventueel,en aan welke dienst?
Voor hetzelfde geld laten ze hun...beslissing nog enkele weken meer stof garen en kunnen ze zeggen dat hun beslissing genomen is binnen de wettelijke termijn zonder dat wij of de stad intussentijd ook maar van iets afweten.
Men verschuilt zich steeds achter....te druk,te weinig volk, maar maakt men er geen sport van beslissingen altijd uit te stellen tot de laatste dag en er dan nog een stuk langer aan te breien door....de post die blijven liggen is enz.....
Bij alle gevallen die we kennen....en dat zijn er toch wel wat,is dat het geval.
Iemand met dezelfde ervaring of goede raad?
Alvast bedankt.

Back to top
Publicité

PostPosted: Thu 29 Sep 2016 - 11:49    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Costana

PostPosted: Thu 29 Sep 2016 - 14:34    Post subject: Gezinshereniging Reply with quote

Hello in doubt

Join the club.

Ik en mijn vrouw zitten ook in de laatse rechte lijn vooraleer de IA vervalt...
Zelf heb ik al contact opgenomen met de gemeentelijke diensten en kreeg het volgende te horen.
DVZ heeft tijd tot xx/10/2016 om een beslissing te nemen deze datum is nog niet verstrekken dus dien je af te wachten.
Is het xx/10/2016 + 1 dag dan mag je naar het gemeentehuis komen en zullen we de F-kaart aanvragen, uw vrouw zal deze dan hebben na een 3-tal weken.

Mijn aanvoelen denk ik dat alles ok zal zijn.
Waarom? we hebben geen uitnodiging tot interview gekregen en mijn dossier werd netjes samengesteld met alle mogelijke bewijzen.

Geen idee of er bij jullie een interview is geweest?

Jungle:
Heb je weet dat er eer negatieve beslissing is geweest in een dossiers dat zo goed als mogelijk zwas samengesteld én waarbij geen van beiden een uitnodiging tot interview had ontvangen ?

Back to top
in doubt

PostPosted: Thu 29 Sep 2016 - 16:36    Post subject: Gezinshereniging Reply with quote

Wijzelf moesten op interview omdat er een onderzoek was naar schijnsamenwoonst.Daarmee verloren we een 5 tal maanden.

Als je op D day + 1 de F kaart mag aanvragen gaat men er van uit dat de gemeente zelf contact opneemt met DVZ om de uitslag te vernemen of dat DVZ zelf contact opneemt met de gemeentediensten om hun verdict kenbaar te maken?

Verder geloof ik ook wel dat we de nodige zorg besteden aan alle documenten en denken dat ons dossier volledig is.
We duimen alvast voor jullie Okay

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 29 Sep 2016 - 19:10    Post subject: Gezinshereniging Reply with quote

Hallo en welkom op het forum.

DVZ heeft inderdaad maximum 6 maanden vanaf de aanvraag om een beslissing te nemen ivm de verblijfsvergunning.

Het probleem is dat de wet zegt dat ze binnen die termijn de beslissing moeten nemen, niet dat de geïnteresseerde daarvan binnen die termijn op de hoogte moet gebracht worden. Er zijn dan ook gevallen waar de betrokkene bij het verstrijken van de termijn naar de gemeente gaat, de gemeente belt naar DVZ en die zegt "ah ja, we hadden de beslissing wel al genomen voor het verstrijken van de wettelijke termijn maar we hadden de beslissing nog niet opgestuurd". Je hebt dan al particulier weinig mogelijkheden om te controleren of dit inderdaad zo is, tenzij je een procedure inleidt, en dan is het nog niet zeker of tijdens die procedure aan het licht komt dat de beslissing te laat genomen was.

De meeste gemeenten bellen nog even naar DVZ voor controle wanneer de betrokkene zich op het gemeentehuis meldt om zijn F-kaart te vragen en dan is er een kans dat DVZ zegt "we hadden de beslissing van weigering wel al genomen". Maar dat gebeurt zelden.

Aan de aanvragen voor verblijfsvergunning die in België werden ingediend worden inderdaad geen veel prioriteit gegeven qua behandelingstermijn omdat dit een koppel betreft dat al samen is terwijl honderden andere koppels wachten om eindelijk samen te kunnen zijn. Dat de beslissing pas op het einde van die 6 maanden valt is dus het meest voorkomende geval.

@Costana: misschien denk jij dat je dossier in orde is en je bewijzen overtuigend zijn maar DVZ kan daar anders over oordelen en een visum of verblijfsvergunning weigeren wegens onvoldoende bewijs dat aan alle voorwaarden voor gezinshereniging is voldaan.

Dit heeft ook helemaal niks te maken met een verhoor in het kader van een onderzoek naar schijnhuwelijk of schijnrelatie. Dergelijk onderzoek betreft alleen dat aspect van schijnhuwelijk/relatie en niet de andere voorwaarden voor gezinshereniging (inkomen, huisvesting, ziekenkas...).

DVZ kan dus:
- een visum of verblijfskaart weigeren omwille van schijnhuwelijk/relatie hoewel aan alle andere voorwaarden is voldaan
- en omgekeerd, geen twijfel hebben over de echtheid van de relatie maar vinden dat aan de andere voorwaarden van gezinshereniging niet is voldaan

Back to top
in doubt

PostPosted: Thu 29 Sep 2016 - 20:11    Post subject: Gezinshereniging Reply with quote

Wat ik al dacht Jungle.
Je zal altijd met je billen bloot staan als het erop aan zou komen te bewijzen dat ze jou dossier "vergeten hadden"of door welke reden dan ook te laat behandelden zodat je automatisch een go zou krijgen.Lekker niet dus.

En wij zijn idd samen en andere koppels wachten....maar  ondertussen is mijn vriendin hier 1 jaar geleden gearriveerd.
Naïef als we waren dachten we dat alles wel in orde zou zijn na een half jaar.Op een onderzoek naar schijnsamenwoonst hadden we al helemaal niet gerekend(meer dan 5 maanden).

Door heimwee soms overvallen na 1 jaar zonder haar ouders en familie,wil ze natuurlijk zo snel mogelijk eens terug voor een paar weken.
Ik mag er niet aan denken dat een weigering dat alles weerom minstens een half jaar zou uitstellen
want ze denkt(misschien wel terecht?),dat een volgende visumaanvraag zou kunnen geweigerd worden omdat ze dit visum(noodgedwongen) moest laten verlopen.
Is de enige optie bij een weigering voor ons dan....een nieuwe aanvraag doen of is het te riskeren dat ze terugkeert naar Rusland om haar familie te bezoeken en ginder een nieuwe visumaanvraag doen?
Las ik ook nergens dat er mogelijkheid bestaat om te reizen naar ginder met een"ik ben de naam kwijt visum" en dat terwijl je nieuwe aanvraag ondertussen loopt?
Al geloof ik steevast dat we een compleet dossier hebben ingediend,weet ik al evenzeer dat elke komma- neuker daar mooi een stokje kan voorsteken.
Graag jou visie.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 29 Sep 2016 - 22:01    Post subject: Gezinshereniging Reply with quote

Voor andere situaties staat in de wet wel letterlijk dat de betrokkene binnen een bepaalde termijn moet genotifieerd worden. In dit specifiek geval heeft de wetgever dit over het hoofd gezien, pech dus.

Dit gezegd zijnde gebeurt dit niet echt vaak. In de meeste gevallen krijg je bericht net voor die 6 maanden, 1-2 weken ongeveer. En voor de gevallen waar DVZ wél de termijn over het hoofd gezien heeft, zijn de weigeringen van verblijfsvergunning ook vrij zeldzaam.

Een volgende visumaanvraag zou niet geweigerd worden omdat het visum waarmee ze toekwam verlopen is: ze heeft de stappen voor wettelijke samenwoning genomen en daarna de verblijfsaanvraag ingediend, ze is niet kwaadwillig langer gebleven dan haar visum geldig was. Dat is nu specifiek niet een punt waarvoor DVZ moeilijk zou doen.

Bij een weigering zijn er 2 mogelijkheden: nieuwe aanvraag (weer 6 maanden wachten) of in beroep gaan (duurt ongeveer 1 jaar). Of je een nieuwe aanvraag indient of in beroep gaat hangt af van de redenen van weigering.

Ik zie niet zo direct met welk visum ze zou kunnen terugkomen indien ze België en het Schengen grondgebied verlaat.

Er bestaat wel een terugkeervisum maar dat is heel beperkt geografisch (Marokko, Turkije...) en in de tijd: in principe enkel tijdens de zomervakantie. Dat wordt trouwens elk jaar opnieuw geregeld: die landen en van die tot die datum.

Kommaneuken doet DVZ eigenlijk alleen wanneer ze van mening zijn dat het om een schijnrelatie/huwelijk is. Dan doen ze echt heel veel moeite om het het koppel zo moeilijk mogelijk te maken. Er zijn immers mensen die in dat geval gewoon stoppen met de relatie omdat het te moeilijk is en te lang duurt.

In jullie geval is er een gerechtelijk onderzoek naar schijnhuwelijk geweest en DVZ volgt dan meestal het advies van het parket. Dus op dat punt denk ik niet dat er moeilijkheden zullen zijn.

Back to top
Costana

PostPosted: Fri 30 Sep 2016 - 09:15    Post subject: Gezinshereniging Reply with quote

Ieder die kan begrijpend lezen kan zien dat alle andere voorwaarden voldaan zijn, daarover maak ik mij niet echt zorgen.  Very Happy
We blijven er goede hoop in hebben met jouw info hierboven.

ook succes voor in doubt Smile
onze echtgenotes komen blijkbaar uit hetzelfde land  Smile
Die heimwee herken ik ook, stel dat er iets gebeurt met een familielid en ze heeft de F-kaart nog niet...

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:10    Post subject: Gezinshereniging

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation