Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

duurzame en stabiele relatie

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
flying737

PostPosted: Mon 26 Sep 2016 - 10:44    Post subject: duurzame en stabiele relatie Reply with quote

Hallo allemaal,

Even een korte situatieschets: ik ben Belg, van beroep ben piloot, en mijn vriendin woont in Oekraïne. Zij is bijna afgestudeerd als doctorandus in geneeskunde, en heeft reeds een type C Schengen visum  (korte verblijf) verkregen in april 2016. Dit visum had zij aangevraagd om Europa rond te reizen alsook mij te kunnen bezoeken in België.  We zouden nu graag samenwonen in België, en de procedure volgen om eerst wettelijk samen te wonen, en vervolgens het onbeperkte (voorwaardelijke) visum voor haar te verkrijgen.

We kennen elkaar al sinds 4 jaar, maar we zijn nog maar een jaar samen (zij had daarvoor nog een vriend, ik had nog een vriendin). Mijn vraag is: komen we hiervoor al in aanmerking voor de procedure tot gezinshereniging ? We hebben nooit samengewoond, er is ook geen kind, maar ik denk wel dat we voldoen aan de andere voorwaarden en we hebben elkaar ook al meer dan 45 dagen gezien; afwisselend in België en Oekraïne. We hebben het afgelopen  jaar veel contact met elkaar gehad, chatten en bellen bijna dagelijks.  Maar de periode 1 -2j geleden was zij nog wel samen met haar vriend en hadden we niet veel contact.

Alvast bedankt voor alle nuttige info !!

Back to top
Publicité

PostPosted: Mon 26 Sep 2016 - 10:44    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Mon 26 Sep 2016 - 23:04    Post subject: duurzame en stabiele relatie Reply with quote

Hallo en welkom op het forum.

Voor de registratie van de wettelijke samenwoning is er geen vereiste van duurzame relatie, dit geldt enkel voor de aanvraag voor een verblijfsvergunning.

Om een verblijfsvergunning te kunnen krijgen op basis van wettelijke samenwoning moet je mekaar minstens 2 jaar kennen + minstens 3 reizen voor een totaal van minimum 45 dagen. Het gaat er dus wel om dat je mekaar al minstens 2 jaar KENT, niet dat je al minstens 2 jaar een relatie hebt. Wat dat betreft zit je dus goed.

Wanneer de wettelijke samenwoning geregistreerd is, kan je vriendin een verblijfsvergunning vragen, dan hoeft ze geen visum meer te hebben om binnen het Schengen grondgebied te reizen.

De behandeling van een verblijfsvergunning kan tot 6 maanden duren.

Het is aangeraden om reeds bij de aanvraag van een visum met het oog op wettelijke samenwoning voldoende bewijzen van relatie te hebben (reisbiljetten, stempels in paspoort, communicatie via telefoon en internet...).

En omdat jullie beiden hooggeschoold zijn, voegt ze bij de visumaanvraag best ook het bewijs van jouw job en haar universiteitsdiploma.

België heeft niet zozeer problemen met immigratie, wel met immigratie van laaggeschoolden waarvan er reeds een overschot op de arbeidsmarkt is. Dus hoe meer je verdient en hoe hoger je diploma, hoe makkelijker DVZ visum en verblijfsvergunning geeft.

Er zijn wel een paar mogelijke knelpunten: DVZ zou kunnen overtuigd zijn dat jullie relatie geen schijnrelatie is en je vriendin het visum voor wettelijke samenwoning geven.

Maar dan moet je naar de gemeente om de wettelijke samenwoning te laten registreren en de gemeente kan de mening toegedaan zijn dat het wél een schijnrelatie is, een onderzoek aan het parket vragen en eventueel weigeren de wettelijke samenwoning te registreren.

Het feit van een visum voor wettelijke samenwoning te krijgen garandeert dus niet dat de gemeente de samenwoning zal registreren. De ambtenaar van burgerlijke stand beslist daar autonoom over en hoeft DVZ hier niet in te volgen.

Of de gemeente moeilijk gaat doen of niet hangt bizar genoeg niet zozeer af van jullie dossier maar van de regio waar je woont: in sommige regio's doet gemeente en parket enorm moeilijk, in andere helemaal niet.

Back to top
flying737

PostPosted: Tue 27 Sep 2016 - 15:43    Post subject: duurzame en stabiele relatie Reply with quote

Beste Jungle,

Alvast oprecht bedankt voor alle nuttige info ! 

Het is geruststellend om te horen dat de definitie van de relatie niet te eng gedefineerd wordt en dat we dus  aan alle voorwaarden voor de gezinshereniging procedure voldoen.

Ik heb gisteren ook even telefonisch contact gehad met kruispunt migratie. Zij hadden mij wel gezegd dat in principe een visum met als doel de wettelijke samenwoning (en daarna gezinshereniging) voor haar niet meer toepasselijk zou zijn, en dat ze dit visum niet meer zouden toekennen. Dit omdat ze al beschikt over een type C (korte verblijf) schengen-toeristenvisum dat nog 1,5 jaar geldig is.  Dit visum was dus al reeds toegekend door haar ambassade volledig losstaand van mijn verband met haar.  Hopelijk heeft dit geen nadelige invloed op ons dossier maar werkt dit misschien in haar voordeel.

Indien de wettelijke samenwoning goedgekeurd wordt door de gemeente, en de procedure voor gezinshereniging lopende is, klopt het dat zij dan in principe nog geen arbeid mag verrichten als werknemer, of bestaan hier uitzonderingen voor waar je op de hoogte van bent ? 

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Tue 27 Sep 2016 - 16:03    Post subject: duurzame en stabiele relatie Reply with quote

Als ze al een Schengenvisum heeft, hoeft ze inderdaad geen visum voor wettelijke samenwoning meer te vragen.

Er zijn wel gemeenten die op dit punt belachelijk doen en beweren dat ze geen onderzoek naar schijnrelatie doen wanneer de vreemdeling met een visum voor wettelijke samenwoning aankomt en wel wanneer de vreemdeling hier met een ander visum is aangekomen.

Volgens mij mag de vreemdeling die familie is van een Belg of unieburger werken wanneer hij in het bezit is van de bijlage 19ter (formulier waarmee de verblijfsvergunning wordt aangevraagd) + attest van immatriculatie.

Zie wet: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&…

art. 2:  
 c) de buitenlandse onderdaan die het voordeel inroept van een recht op verblijf op grond van artikel 40bis of van artikel 40ter van de wet van 15 december 1980, die in het bezit is, gedurende de periode van onderzoek van de aanvraag tot erkenning van het recht op verblijf, van een document overeenkomstig het model van bijlage 19ter van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen evenals :
   - van een geldig attest van immatriculatie,
   - of van een geldig tijdelijk bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister;

Back to top
flying737

PostPosted: Sun 22 Jan 2017 - 15:36    Post subject: duurzame en stabiele relatie Reply with quote

Dag Jungle,

We gaan binnen een twee-tal maanden met de procedures:
- verklaring wettelijke samenwonendheid
- aanvraag visum (gezinshereniging)

1) Naar documenten toe voor onze aanvraag wettelijke samenwonendheid. Ik vond terug dat je nodig hebt: paspoort (zij is van Oekraïne), bewijs ongehuwde staat (oekraïens document; daar laten legaliseren en vervolgens beëdigd vertalen in België ?), bewijs gemeenschappelijke woonplaats (de woning is mijn eigendom, dus normaal gezien een kopie eigendomsakte ?).  Klopt dit, of heb ik nog iets over het hoofd gezien ?  Is er nog iets anders wat ze courant kunnen vragen ?

2) We kunnen ons waarschijnlijk verwachten aan een woonstcontrole verwacht ik ? Enig idee op welke termijn dit meestal gebeurt ? weken of maanden ?

3) Zij heeft momenteel haar toeristen Schengen-visum.  Ik las dat met in het geval van een onderzoek de wettelijke samenwoning maximaal 2+3 maanden kan duren. Zij is echter in deze fase (voor zover ik weet) wel nog gebonden door haar 90/180 dagen toeristen-visum restrictie.   Het is dus in principe mogelijk dat indien dit proces 5 maanden zou duren, zij na 3 maanden terug naar Oekraïne moet ?  Kan dit een probleem vormen voor onze wettelijke samenwoning ?

4) Van zodra de visum-aanvraag (gezinshereniging) gestart is (die zoals ik begrepen had ook max. 6 maanden kan duren) zou ze dus niet het land worden uitgezet op basis van de aanvraag?  Dus als ik het goed begrijp is het beter dat mijn vriendin haar dagen probeert op te sparen, al is het maar enkele dagen, om in het land te zijn om vervolgens de visum-aanvraag te kunnen starten ?  Ik vermoed dat we dit kunnen doen door van zodra de woonstcontrole gebeurd is, dat zij misschien best nog enkele weken naar haar landt gaat.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Mon 23 Jan 2017 - 05:58    Post subject: duurzame en stabiele relatie Reply with quote

1) Hier heb je de volledige informatie ivm de verklaring van wettelijke samenwoning in België: http://www.kruispuntmi.be/thema/verblijfsrecht-uitwijzing-reizen/gezinshere…

Het bewijs van de samenwoning zal geleverd worden door een woonstcontrole van de wijkagent.

Voor de procedure van wettelijke samenwoning moet je de eigendomsakte van je woning niet geven, dat is voor de procedure gezinshereniging.

De documenten mogen in Oekraïne of in België vertaald worden. In het buitenland moeten dan zowel het originele document als de vertaling worden gelegaliseerd. In België moet de vertaling door een beëdigde vertaler worden vertaald. Je kan een lijst van  vertalers krijgen bij de griffie van de rechtbank van eerste aanleg in je arrondissement, die vertaler doet dan het nodige om de vertaling te laten goedkeuren. Soms is het goedkoper in het buitenland.

2) De woonstcontrole door de wijkagent duurt in principe enkele weken, afhankelijk van de gemeente. Soms 1 week, soms 2-3 weken.

3) Ja, zij is met een gewoon Schengenvisum gebonden door dat verblijf van maximum 90 dagen per referentieperiode van 180 dagen.

Na de woonstcontrole mag zij naar Oekraïne terugreizen maar ze moet wel meteen kunnen terugkomen indien er een onderzoek voor schijnrelatie is en jullie door de politie worden uitgenodigd voor een verhoor.

In het kader van dat verhoor kan een bijkomende woonstcontrole worden uitgevoerd, het is dus belangrijk dat haar persoonlijke spullen bij je thuis zijn en haar naam op brievenbus en bel staat.

Bijkomend moet je weten dat je voor dit verhoor beiden mogen vergezeld zijn van een advocaat die het verhoor bijwoont. De advocaat kan er dan over waken dat het verhoor correct genoteerd is en geen indiscrete vragen worden gesteld.

4) Indien haar Schengenvisum nog geldig is wanneer de gemeente de wettelijke samenwoning geregistreerd heeft, mag zij direct in België een verblijfsvergunning aanvragen en hoeft ze hiervoor geen visum voor gezinshereniging aan te vragen (op voorwaarde dat jij Belg of EU-burger bent, derdelanders kunnen de gezinshereniging enkel in het buitenland aanvragen).

Zij krijgt dan na woonstcontrole (ja, een nieuwe woonstcontrole, dat moet), een attest van immatriculatie. Dit AI dekt dan haar verblijf in België, ongeacht of haar Schengenvisum nog geldig is of niet.

De 90/180 dagen regel telt voor de periode van registratie van de wettelijke samenwoning, niet voor de behandelingstermijn van de aanvraag van een verblijfsvergunning (max. 6 maanden).

Ze zou dus eventueel België kunnen verlaten tijdens de periode die nodig is om de wettelijke samenwoning te registreren (enkel indien de gemeente een onderzoek naar schijnrelatie aan het parket vraagt) maar dat hoeft niet na de aanvraag voor verblijfsvergunning omdat zij dan in het bezit zal zijn van het AI.

Back to top
flying737

PostPosted: Sat 4 Feb 2017 - 00:41    Post subject: duurzame en stabiele relatie Reply with quote

Jungle,

Voor de aanvraag van wettelijke samenwoning in de gemeente, heeft mijn vriendin een uittreksel van haar geboorte-akte nodig ? Op de pagina van kruispunt migratie stond dit niet vermeld, alsook niet in het wetboek voor zover ik correct gezocht heb. 

Ik las echter in een topic op dit forum, en op enkele websites dat dit wel een vereist document kan zijn.
We hebben wel het officieel document van ongehuwdheid (gelegaliseerd met apostille, en beëdigd vertaald).
Natuurlijk heeft ze ook haar paspoort om haar identiteit te bewijzen.

Nog eens enorm bedankt voor alle info !!  

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Sat 4 Feb 2017 - 06:41    Post subject: duurzame en stabiele relatie Reply with quote

De geboorteakte is geen wettelijk vereist document.

Sommige gemeenten vragen die wel omdat dit volgens hen het aanmaken van de personen in het Rijksregister dan makkelijker is. Maar dat hoeft niet gegeven te worden en dat kan geen reden zijn om te weigeren de wettelijke samenwoning te registreren.

De ambtenaar van burgerlijke stand mag wel bijkomende documenten vragen indien hij de echtheid van een document wil controleren.

Back to top
flying737

PostPosted: Thu 13 Apr 2017 - 10:32    Post subject: duurzame en stabiele relatie Reply with quote

Jungle,

Stel dat de procedure van de wettelijke samenwoning afgerond is, en ik zou willen verhuizen naar een nieuwe woning tijdens haar aanvraag verblijfsvergunning. Is dit doenbaar of is dit hopeloos om problemen vragen ? Zou je daardoor de hele procedure inclusief de wettelijke samenwoning ongedaan maken ? 

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Thu 13 Apr 2017 - 11:44    Post subject: duurzame en stabiele relatie Reply with quote

Dat is in principe geen probleem maar dan meld je best aan DVZ dat jullie verhuisd zijn en stuur je van die nieuwe woning een kopie van het geregistreerde huurcontract of eigendomsakte.

Een verhuis van beide partners naar een nieuwe gezamenlijke wonining maakt geen einde aan een wettelijk samenwoningscontract.

Back to top
flying737

PostPosted: Sat 10 Jun 2017 - 22:38    Post subject: duurzame en stabiele relatie Reply with quote

Ondertussen is de wettelijke samenwoning geregistreerd, en is de procedure voor mijn vriendin haar verblijfsvergunning opgestart. Ze heeft reeds de bijlage 19ter ontvangen, is aangesloten op mijn mutualiteit en ze heeft sinds een paar  dagen ook haar A.I.  De laatste bewijzen om haar verblijfsvergunning-aanvraag te finaliseren brengen we binnen enkele weken binnen op het stadhuis.

Ze zou nu 14 dagen terugkeren naar Oekraïne om familie te bezoeken. Op haar nog geldige Schengen visum zal ze nog 16 dagen over hebben wanneer ze het land terug binnenkomt. (90/180).  Kunnen we eventuele problemen verwachten aan de immigratie wanneer ze terugkomt, gezien ze dan niet in het bezit is van een retour-vliegticket ?  Of is haar AI, en nog 16 dagen over op haar schengen visum op zich een garantie voor een probleemloze re-entry in de Schengen zone ?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Sun 11 Jun 2017 - 05:28    Post subject: duurzame en stabiele relatie Reply with quote

Enkel het Schengenvisum geeft haar de mogelijkheid om België (en heel het Schengen grondgebied) weer te betreden.

Hiervoor is het wel belangrijk dat je dit Schengenvisum goed naleest: is het een multiple entry? want met een single entry kan ze slechts 1 keer naar Schengen reizen en niet terugkeren nadat ze Schengen heeft verlaten.

Het AI en bijlage 19ter laten niet toe het Schengen grondgebied weer te betreden na het verlaten ervan.

De 90/180 regel geldt niet meer omdat ze reeds de procedure voor aanvraag van een verblijfsvergunning heeft opgestart. Daar moet in dit geval dus geen rekening mee gehouden worden. Het enige dat hier telt is de geldigheidsdatum van het visum.

Back to top
flying737

PostPosted: Sun 11 Jun 2017 - 08:22    Post subject: duurzame en stabiele relatie Reply with quote

haar toeristisch schengen visum is een multiple entry visum dat nog geldig is tot april 2018.
Dus ik versta dan uit je uitleg dat ik me geen zorgen moet maken en we ook geen return ticket nodig hebben aan de grenscontrole ? 😊

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Sun 11 Jun 2017 - 13:01    Post subject: duurzame en stabiele relatie Reply with quote

Nee, dat is helemaal in orde en ze heeft geen retourticket nodig. Ze heeft haar bijlage 19ter en AI om te bewijzen dat ze zich in België wil vestigen.

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:08    Post subject: duurzame en stabiele relatie

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation