Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Overschrijving huwelijk + aanvraag visum gezinshereniging

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Overschrijving van het huwelijk
Previous topic :: Next topic  
Author Message
Sophia

PostPosted: Sun 18 Sep 2016 - 12:37    Post subject: Overschrijving huwelijk + aanvraag visum gezinshereniging Reply with quote

Na meer dan een jaar wachten met onder meer een onderzoek naar schijnhuwelijk hebben mijn Egyptische verloofde en ik eindelijk via een vonnis een positief antwoord op het verkrijgen van een attest geen huwelijksbeletsel. Binnenkort zullen we dus kunnen trouwen in Egypte.

Ik heb echter nog enkele vragen ivm de overschrijving van het huwelijk en de aanvraag voor een visum gezinshereniging.

Ik weet dat de huwelijksakte beëdigd vertaald moet worden, maar moet een Egyptische huwelijksakte dubbel gelegaliseerd worden vooraleer men deze kan overschrijven in België?

Op de website van de Ambassade staat dat voor de aanvraag van een visum, je ook reeds een vliegticket moet hebben, is dit ook al nodig voor de aanvraag van een visum gezinshereniging? Komt er nog een onderzoek naar schijnhuwelijk bij de aanvraag van een visum gezinshereniging? Moet je bij de aanvraag van een visum gezinshereniging ook bewijsstukken bijvoegen zoals foto's, mijn visums van mijn reizen naar Egypte, lijst telefoongesprekken en dergelijke zoals ik ook reeds heb moeten bezorgen bij het onderzoek voor het bekomen van een attest geen huwelijksbeletsel?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Back to top
Publicité

PostPosted: Sun 18 Sep 2016 - 12:37    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Sun 18 Sep 2016 - 15:02    Post subject: Overschrijving huwelijk + aanvraag visum gezinshereniging Reply with quote

Hallo en welkom op het forum.

Egypte maakt deel uit van het verdrag van Den Haag en een apostille volstaat, de akten moeten niet dubbel gelegaliseerd worden. Wel vertaald en doe dit dan best meteen naar de taal van je gemeente zodat je daarna de buitenlandse huwelijksakte bij je gemeente kan laten registreren EN overschrijven.

Voor een aanvraag van visum voor gezinshereniging hoeft er geen reservatie of aankoop van vliegtuigbiljet worden afgegeven. Het is wel aangeraden om de vermoedelijke reisdatum op te geven zodat het visum met deze datum overeenkomt. De visumaanvrager zal immers misschien iets later willen vertrekken dan onmiddellijk na goedkeuring van het visum om een paar zaken af te handelen (vooropzeg presteren, studies afwerken...).

Hier vind je de volledige uitleg voor gezinshereniging van derdelander met Belgische echtgenoot: http://www.kruispuntmi.be/thema/gezinshereniging/je-bent-familielid-van-een…

DVZ mag in het kader van de visumaanvraag voor gezinshereniging niet opnieuw een onderzoek naar schijnhuwelijk instellen omdat dit reeds werd gedaan in het kader van de aanvraag van het attest van geen huwelijksbeletsel, tenzij er nieuwe informatie aan de dag komt.

En omdat dit reeds werd onderzocht en beslecht door een rechtbank, moet je ook geen bewijzen van relatie aan het dossier toevoegen, enkel de wettelijk benodigde documenten.

Back to top
Sophia

PostPosted: Tue 20 Sep 2016 - 19:54    Post subject: Overschrijving huwelijk + aanvraag visum gezinshereniging Reply with quote

Hallo,

Bedankt voor je antwoord. 

Wat bedoel je juist met een apostille? Moet dit door de Egyptische autoriteiten aangebracht worden of in België?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Tue 20 Sep 2016 - 20:18    Post subject: Overschrijving huwelijk + aanvraag visum gezinshereniging Reply with quote

Een apostille is een vereenvoudigde versie van de legalisatie: een aantal landen heeft het zogenaamde Verdrag van Den Haag ondertekend en erkennen daarbij mekaars documenten per apostille ipv legalisatie.

Zie hier: http://www.kruispuntmi.be/thema/vreemdelingenrecht-internationaal-privaatre…

De apostille wordt aangebracht door het land waar het document werd uitgegeven, dus in jouw geval de Egyptische autoriteiten.

Back to top
Sophia

PostPosted: Sun 15 Jan 2017 - 11:23    Post subject: Overschrijving huwelijk + aanvraag visum gezinshereniging Reply with quote

Hallo,

Ondertussen zijn we gehuwd en heeft mijn man een visumaanvraag gezinshereniging gedaan.

Ik heb nog een vraagje ivm het laten registreren en overschrijven van de huwelijksakte. Kan de ambtenaar van de burgerlijke stand opnieuw een onderzoek naar schijnhuwelijk vragen zelfs als dit reeds gebeurd is voor het verkrijgen van een attest geen huwelijksbeletsel? 
Ik heb ook begrepen dat men best wacht met de registratie en overschrijving van de huwelijksakte zolang de visumaanvraag loopt.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Sun 15 Jan 2017 - 15:43    Post subject: Overschrijving huwelijk + aanvraag visum gezinshereniging Reply with quote

Ja, de ambtenaar van burgerlijke stand kan een nieuw onderzoek naar schijnhuwelijk vragen en weigeren het huwelijk te registreren indien hij meent dat het een schijnhuwelijk is.

Omdat je het attest van geen huwelijksbeletsel kreeg na onderzoek (en gezien de termijn vermoed ik onderzoek door het parket in België), zou dit geen probleem moeten geven met het afgeven van het visum voor gezinshereniging.

DVZ mag geen nieuw onderzoek instellen in het kader van de visumaanvraag omdat dit onderzoek reeds in het kader van de aanvraag van een attest van geen huwelijksbeletsel heeft plaatsgevonden.

Maar er is geen verplichting om het huwelijk te laten erkennen door de gemeente om een visum voor gezinshereniging te vragen. Het is gewoon eenvoudiger om dit pas te doen wanneer het visum is afgegeven en je man in België is, zo voorkom je complicaties.

Back to top
Sophia

PostPosted: Sun 15 Jan 2017 - 16:29    Post subject: Overschrijving huwelijk + aanvraag visum gezinshereniging Reply with quote

Het attest is inderdaad afgegeven na onderzoek door het parket en een vonnis door de rechtbank.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Mon 16 Jan 2017 - 08:29    Post subject: Overschrijving huwelijk + aanvraag visum gezinshereniging Reply with quote

DVZ kan dan moeilijk het visum voor GH weigeren maar de gemeente mag nog steeds weigeren het huwelijk te erkennen.

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:02    Post subject: Overschrijving huwelijk + aanvraag visum gezinshereniging

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Overschrijving van het huwelijk All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation