Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België
Goto page: 1, 2, 3, 4, 5  >

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
Menina

PostPosted: Sun 11 Sep 2016 - 14:06    Post subject: Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België Reply with quote

Even voorstellen: ik ben 23 en heb nu sinds bijna een jaar intensief contact met een Braziliaanse jongeman van 25. (Skype, Whatsapp, e.d.) Helpt ook mee dat ik de taal redelijk machtig ben, al komt dit naast mijn interesse grotendeels door het vele spreken met hem. Wink
Wij zouden elkaar dus al een hele tijd dolgraag ontmoeten (in België) eens dit voor hem praktisch gezien ook mogelijk is. (Hij heeft momenteel nog geen recht op verlof en wil absoluut het risico niet lopen zijn job te verliezen, en ik zou dat natuurlijk ook niet willen.)

Toch zoek ik al naar bruikbare informatie waarover ik graag zekerheid zou hebben.
Zo weet ik al dat Brazilianen geen visum voor kortverblijf nodig hebben, maar wel heb ik gelezen over een bepaald bedrag per dag (€45 indien men bij een persoon verblijft, €95 indien men op hotel gaat).
Nu ken ik in mijn eigen stad een Braziliaanse (met permanente verblijfsvergunning), maar zij beweerde dan dat ze dit niet nodig had?
Ik word er niet veel wijzer van, want op sommige websites reppen ze er met geen woord over.
Het stadhuis kon mij zelfs nog minder helpen, want zij lieten mij eerst een halfuur in de wachtzaal zitten om mij vervolgens naar een website door te sturen (met lekkere vanzelfsprekende bureaucratische taal) en vervolgens kon ik beschikken. Kon ik evengoed thuisblijven.
Dus, zou u mij hierover indien mogelijk een woordje uitleg kunnen verschaffen?

Ook weet ik iets over een uitnodiging.
Is deze beschikbaar in het stadhuis en wat schrijf ik er beter wel en niet op?
Is het erg dat ik momenteel zelf niet over voldoende inkomsten beschik? Zou dit voor problemen kunnen zorgen?

Groetjes

Back to top
Publicité

PostPosted: Sun 11 Sep 2016 - 14:06    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Sun 11 Sep 2016 - 15:29    Post subject: Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België Reply with quote

Hallo en welkom op het forum :-)

Die 45 euro zijn de bestaansmiddelen die nodig zijn voor verblijf bij een particulier voor het aanvragen van een visum voor kort verblijf. (zie http://www.kruispuntmi.be/thema/verblijfsrecht-uitwijzing-reizen/kort-verbl…

Dit geldt dus niet voor mensen die vrijgesteld zijn van visumplicht.

Je vriend mag dus gewoon België binnen op vertoon van zijn Braziliaans paspoort.

Hij heeft ook absoluut geen uitnodiging nodig, daar hoef je dus ook je hoofd niet over te breken.

En je inkomsten hebben geen enkel belang voor zijn kort verblijf.

Hij mag hier wel slechts 90 dagen per referentieperiode van 180 dagen verblijven.

Het is normaal dat een stad of gemeente daar weinig over kan vertellen want al wat visa en toegang tot het Rijk betreft, behoort niet tot hun taken. Zij kennen enkel (en dan nog niet altijd goed) de voorwaarden voor huwelijk, wettige samenwoning en aanvragen van verblijfsvergunning.

Er is dus eigenlijk in dit stadium niks waarover je je druk moet maken: geen visum nodig, geen bestaansmiddelen bewijzen, geen uitnodiging nodig. Hij kan België dus gewoon binnenlopen.

Indien jullie achteraf beslissen om met de relatie een stapje verder te gaan door huwen of wettige samenwoning, dan moet je eerst voldoende reizen hebben gedaan om mekaar IRL te zien.

Indien je gaat voor wettige samenwoning, moet je bvb. bewijzen dat je mekaar al minstens 2 jaar kent en minstens 3 reizen voor een totaal van minstens 45 dagen hebt gedaan.

Back to top
Menina

PostPosted: Sun 11 Sep 2016 - 17:01    Post subject: Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België Reply with quote

Oi Jungle! ("Oi" is Braziliaans voor "hallo" trouwens.) 
Bedankt voor je reactie en wat een opluchting over de bestaansmiddelen! Het bleef mij onduidelijk.
Bedankt voor de opheldering!

Niet voor het één of ander, maar ben je er echt zeker van dat hij geen uitnodiging nodig heeft? Zullen de autoriteiten niet moeilijk doen? Ik veronderstel dat ze hem wel zullen vragen wat hij komt doen en zo en is het dan niet "vreemd" dat hij niets bij heeft om dit aan te tonen?  
Ik kan het mis hebben, maar heb al een paar verhalen gelezen...

Hoe zit het met een ziekteverzekering? (Is dat trouwens hetzelfde als een reisverzekering?)
Is dat een beetje haalbaar van prijs? Want dat had hij ook nodig dacht ik.

Over dat wettige samenwonen had ik al gelezen ja (en het huwelijk ook, maar gezien men tegenwoordig heel snel lijkt te denken aan een schijnhuwelijk en we beiden nog jong zijn, heb ik die optie geschrapt).

Nu vroeg ik mij het volgende af over die reizen: op Kruispunt Migratie had ik gelezen dat die pas kunnen tellen als je elkaar langer dan 2 jaar kent, klopt dit?
(Als we elkaar dus eerder ontmoeten, in ons geval zou dat volgende zomer moeten zijn, maar wel al zo'n 2-3 maanden voor we elkaar 2 jaar kennen, zouden zelfs dan die reizen dus nog altijd niet meetellen?)

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Sun 11 Sep 2016 - 17:34    Post subject: Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België Reply with quote

Ik ben 100% zeker dat hij geen uitnodiging nodig heeft, hij mag als Braziliaan vrij komen en gaan in het Schengen grondgebied. Een uitnodiging dient enkel om een visumaanvraag te staven voor een bezoek bij vrienden of familie.

De grenspolitie doet niet moeilijk: hij toont zijn Braziliaans paspoort, krijgt een stempel bij toegang tot het grondgebied en er wordt verder niks gecontroleerd of gevraagd. Dit ook in tegenstelling met een visum voor kort verblijf waar men vragen kan stellen ivm de reden van het verblijf, de beschikbare middelen om het verblijf te bekostigen enz...

Het enige dat hij moet respecteren is de maximum 90 dagen verblijf per referentieperiode van 180 dagen.

Hij mag een reisverzekering maar dat is niet verplicht. Net zoals wanneer wij op vakantie gaan: je neemt best een reisverzekering maar dat moet niet.

Wat betreft de medische onkosten ter plaatse, dat hangt af van het systeem dat in Brazilië wordt toegepast: is hij dan ook gedekt voor medische onkosten in het buitenland of moet hij die zelf volledig dragen.

Wat betreft wettige samenwoning is de voorwaarde: je kent mekaar al minstens 2 jaar en moet binnen die 2 jaar minstens 3 reizen voor minstens 45 dagen in totaal hebben afgelegd.

Hieronder wordt verstaan de reizen die je tijdens je relatie hebt afgelegd, dus binnen die 2 jaar of meer. De reizen die je die eerste 2 jaar hebt afgelegd tellen dus mee. En indien je mekaar langer kent, bvb. 4 jaar en minstens 3 reizen voor minstens 45 dagen, dan is de voorwaarde "mekaar minstens 2 jaar kennen" ook voldaan.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Sun 11 Sep 2016 - 17:41    Post subject: Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België Reply with quote

En nog iets, hou zorgvuldig alle bewijzen bij van:
- elektronische briefwisseling: Facebook, WhatsApp, e-mail
- telefonisch verkeer: facturen
- reizen: vliegtuigbiljetten, hotelfacturen, fotokopie van pagina's uit het paspoort met stempels...

Indien jullie de relatie achteraf willen verderzetten, helpen deze documenten met het bewijzen dat je mekaar al lang genoeg kent en voldoende reizen hebt gedaan.

Back to top
Menina

PostPosted: Sun 11 Sep 2016 - 17:53    Post subject: Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België Reply with quote

Ok, fijn om te horen, bedankt!

Is die ziekteverzekering verplicht?

Dus als ik het goed begrijp tellen de reizen vóór je elkaar 2 jaar kent wel degelijk mee?

EDIT: bedankt voor de verdere informatie. Hier wist ik ook al vanaf. (Heb het internet al helemaal afgeschuimd!)
Ik vraag mij wel al de hele tijd af hoe je dat dan precies moet voorleggen.
Zijn het letterlijk afgedrukte gesprekken? (Waar men hier trouwens toch niet veel van zou begrijpen. Mr. Green ) En geloof mij maar dat het stapels en stapels zijn!
Facebook heb ik trouwens niet wegens persoonlijke redenen.

Hoe kun je telefonische facturen opvragen? Toen ik nog geen Smartphone had, heb ik wel wat verspeeld aan "gratis" bellen buiten Europa. Of zelfs gewoon zonder enig voordeel.
Al was dat wel toen ik nog bij een andere operator zat...

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Sun 11 Sep 2016 - 18:21    Post subject: Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België Reply with quote

Ziekteverzekering is niet verplicht. Eventuele medische onkosten in België moet hij 100% zelf betalen, net zoals eender welke reiziger in het buitenland. Afhankelijk van hoe het er in Brazilië aan toe gaat, kan hij bij zijn ziekenkas daarvan gedeeltelijke terugbetaling krijgen.

Maar daar zit de Belgische staat niet mee in want dat is niet verplicht, dat is een privé keuze.

Hij kan wel een reisverzekering nemen voor repatriëring indien nodig.

Voor de bewijzen van relatie: ja, het gaat om afgedrukte gesprekken.

Waar mogelijk verstrek je een historiek, dus een overzicht van op welke datum je een gesprek had. Da's soms vrij moeilijk omdat je niet altijd een historiek kan hebben en dan de volledige berichten moet afdrukken en dat kan tot honderden pagina's oplopen.

Niks hoeft hoor, je geeft de bewijzen waarover je beschikt. Tegenwoordig kan je via internet bellen en hebben sowieso mensen minder vaak een factuur voor internationale gesprekken. En je bent niet verplicht om Facebook te hebben, je geeft hiervan het bewijs indien je daar over beschikt.

Dus je geeft wat je hebt, da's geen probleem. Als je slechts via 1 medium communiceert, dan geef je de bewijzen van dat medium.

Het principe is dat je bewijst dat je regelmatig contact hebt, daar gaat het om. Eender hoe dat contact gebeurt.

En ja, de reizen binnen die 2 jaren tellen :-)

Back to top
Menina

PostPosted: Sun 11 Sep 2016 - 18:37    Post subject: Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België Reply with quote

Wederom bedankt voor de info!
Het komt er dus op neer dat vanaf we aan 45 dagen zitten de aanvraag mag worden ingediend (maar dan wel na die 2 jaar)?
Dit blijft een verwarrend iets voor mij, vandaar de vragen. Ook zou ik het hem duidelijk willen uitleggen allemaal.

"Waar mogelijk verstrek je een historiek, dus een overzicht van op welke datum je een gesprek had"
Wat bedoel je hier juist mee? Moeten daar alleen data in staan dan? Zo ja, dan zullen dat wel heel veel data worden. Mr. Green

"Voor de bewijzen van relatie: ja, het gaat om afgedrukte gesprekken."
Ik hoop dat het niet over alle gesprekken gaat, want indien ja, ben ik binnen een jaar nog bezig denk ik.
Nu staat er wel heel veel persoonlijke info in, en vind ik het ergens schending van de privacy. In het begin was het wel deels in het Engels (vooral van mijn kant) en daar zit toch serieus persoonlijke info tussen die niemand anders iets aangaat, en foto's e.d.
We chatten via verschillende mediums. Is één genoeg om te bewijzen?

Ik ben misschien voorbarig met mijn vragen, maar denk makkelijk vooruit en voel me dan niet graag onzeker. Embarassed

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Sun 11 Sep 2016 - 21:57    Post subject: Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België Reply with quote

Na de registratie van een wettige samenwoning mag de aanvraag voor verblijfsvergunning ingediend worden vanaf het moment dat je aan minimum 2 jaar kennis + minimum 3 reizen + minimum 45 dagen zit. De 3 voorwaarden moeten voldaan worden, anders weigert DVZ de verblijfsvergunning.

Let wel: dit betreft enkel de voorwaarden voor het krijgen van een verblijfsvergunning op basis van wettige samenwoning. Voor de wettige samenwoning zelf bestaat die voorwaarde niet maar kan de buitenlandse partner geen verblijfsvergunning krijgen.

Historiek = overzicht van de berichten.

In Facebook bvb. is dit niet mogelijk, daar kan je enkel de berichten zelf afprinten. In e-mail kan dat wel: ongeacht of je via web of een applicatie voor e-mail op je computer werkt, kan je een lijst afdrukken van alle e-mails met een bepaalde persoon. Daar hoef je dan niet de individuele berichten af te drukken.

Wanneer berichten te privé zijn, hoef je die niet af te drukken. DVZ vraagt trouwens ook niet naar de inhoud van de berichten, zij willen enkel zien of je regelmatig contact onderhoudt. Bij een schijnhuwelijk of schijnrelatie waar beide partners bewust deelnemen, is er geen reden om mekaar 20 keer per dag te schrijven en die partners kunnen dat dan niet bewijzen.

Een medium is voldoende als je daar vaak op communiceert.

Back to top
Menina

PostPosted: Mon 12 Sep 2016 - 10:00    Post subject: Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België Reply with quote

Is dat dan bijvoorbeeld zoals Postvak IN? Daar kun je nl. ook een overzicht zien van wie je berichten heeft gestuurd. Alleen zie ik niet hoe dat dan bij andere mediums kan.

Ik weet dat er voor Wettige Samenwoning eerst een visum nodig is, of is dat in dit geval ook niet zo?

Zou de kans op afwijzing groter zijn omdat hij laaggeschoold is?

Is de kans op een onderzoek naar schijnsamenwoning groot? Ik woon zelf in een stad, maar geen hoofdstad of erg "populaire" stad.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Mon 12 Sep 2016 - 10:14    Post subject: Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België Reply with quote

1. Je kan in een gewone e-mail, zowel in je browser als in een e-mail programma, inderdaad postvak in en verzonden mails zien. Je kan ze daar ook filtreren op 1 contact.

2. Voor wettige samenwoning is geen visum vereist: mensen die al in België verblijven, eender hoe ze hier zijn toegekomen, mogen een wettige samenwoning aangaan, zelfs illegalen.

Enkel de mensen uit landen die visumplichtig zijn moeten een visum hebben om hier te kunnen geraken en kunnen dan een visum voor wettige samenwoning vragen. Maar zelfs indien ze hier met een ander visum kwamen (bvb. toeristisch visum) of clandestien, mogen zij toch nog een wettige samenwoning aangaan;

De kans op onderzoek naar schijnrelatie is heel verschillend naargelang de regio en stad of gemeente: sommige gemeenten vragen voor alle dossiers een onderzoek aan het parket, andere nooit en nog andere enkel indien er twijfel bestaat.

Daarom is het in principe beter om een dossier van bewijzen van relatie naar de gemeente mee te nemen wanneer je de wettige samenwoning wil laten registreren. Dan kan je bewijzen dat je niet over 1 nacht ijs geweest bent.

Dat je vriend laaggeschoold is, is op zich geen probleem. Het is gewoon zo dat een hooggeschoolde in principe minder nodig heeft om te kunnen migreren omdat die in eigen land vaak al een goede situatie heeft.

Back to top
Menina

PostPosted: Mon 12 Sep 2016 - 11:07    Post subject: Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België Reply with quote

Ik kan natuurlijk ook altijd een topic aanmaken waarin ik aan anderen vraag hoe zij het hebben gedaan, want eerlijk gezegd blijft dit een onduidelijk iets voor mij. Er zijn wel wat mails verstuurd en daarvan heb ik dus het overzicht, maar uiteraard zijn er veel meer chatberichten, dus ik denk dat die veel meer van belang zijn.
De vraag blijft: hoe kun je je chatberichten aantonen zonder de inhoud prijs te geven? Noem mij onnozel, maar dat kan ik mij dus echt niet bedenken.
Tenzij die mails natuurlijk zouden volstaan, en ze dus maar een klein gedeelte van de "bewijzen" nodig hebben. (Ook dit blijft onduidelijk. Heeft men "alle" bewijs nodig of niet?)
Een beetje gedetailleerdere info op internet zou wel mogen vind ik.

Wat goed om te weten! Dus zelfs als toerist mogen we na die 2 jaar al een wettelijke samenwoning afleggen? Maar moet hij hier dan niet eerst bv. een maand verblijven alvorens we dit zouden doen? (Ook om het niet verdacht te maken of zo.)

Het lijkt er dus op dat het belangrijkste van mijn kant zal moeten komen: voldoende inkomen, of actief naar werk zoeken (maar vanaf hoelang?), of een erkende opleiding volgen met vrijstelling behoort ook tot de mogelijkheid heb ik hier gelezen.
Nu heb ik momenteel zelf ook een vrijstelling, maar dat komt omdat ik dus in een erkend werktraject zit dat zeer minimaal vergoed wordt bovenop mijn uitkering. Ik veronderstel dat dit niet genoeg is? (In totaal ligt het in ieder geval onder de €1000.)

Ik woon in de stad ****. (Ga ik na je antwoord weer verwijderen wegens privacyredenen.)

Sorry voor al mijn vragen!!! Embarassed Embarassed Embarassed Na dit bericht zal ik het erbij laten. Wink

Lijkt mij in ieder geval dat het misschien minder moeilijk zou kunnen zijn dan ik dacht.
Bedankt voor alle info, dit had niemand anders beter kunnen doen!

Last edited by Menina on Mon 12 Sep 2016 - 11:31; edited 1 time in total
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Mon 12 Sep 2016 - 11:24    Post subject: Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België Reply with quote

1. Voor sommige programma's is het gewoon onmogelijk om een overzicht van de berichten te krijgen, bvb. Facebook.

In dat geval kan je niet anders dan de berichten met inhoud voorleggen. De keuze is dus aan jou of je aantoont dat je regelmatig contact hebt of liever niet privé conversaties meedeelt.

Er is geen enkele richtlijn vanwege DVZ of de Belgische staat hoe je die regelmatige contacten moet bewijzen omdat dit voor iedereen verschillend is.

Je hoeft dus niet alle conversaties aan DVZ mee te delen maar je moet er wel voor zorgen dat je voldoende hebt om de regelmaat van de contacten te bewijzen.

2. Kleine verduidelijking: wettige samenwoning mag je altijd, zelfs na 2 weken kennis. Daar staat geen voorwaarde op van relatie van minstens 2 jaar + reizen.

Die voorwaarde 2 jaar + 3 reizen + 45 dagen is enkel voor de aanvraag van de verblijfsaanvraag, dus nadat de wettige samenwoning geregistreerd is.

Dat is het wettelijke aspect.

Daarnaast heb je de evaluatie van schijnrelatie: indien je een wettige samenwoning aangaat na een korte relatie, is de kans groter dat de gemeente een onderzoek naar schijnhuwelijk uitvoert of door het parket laat uitvoeren en is de kans groter dat wordt geoordeeld dat het om een schijnrelatie gaat en de gemeente weigert de samenwoning te registreren.

Je hoeft dus niet mekaar al minstens 2 jaar kennen maar als je niet voldoende tijd en reizen hebt om een duurzame relatie te bewijzen, riskeer je dus problemen.

3. Je inkomen moet in ieder geval de minimumgrens behalen (of iets eronder en je budget overmaken, dan doet DVZ een budgetanalyse). Maar met minder dan 1.000 euro gaat het waarschijnlijk niet lukken.

En dit ongeacht of je werkt of werkloos bent.

Daarnaast geldt dat indien je werkloos bent, je moet bewijzen dat je actief naar werk zoekt of hiervan bent vrijgesteld door de RVA,

Dit gezegd zijnde, indien DVZ de verblijfsvergunning weigert omdat je inkomen te laag is, mag je partner onmiddellijk een nieuwe aanvraag indienen. Er is immers geen maximum aantal keren dat hij de verblijfsvergunning mag vragen noch een wachttijd tussen weigering en indienen van een nieuwe aanvraag. Sommigen doen op die manier meerdere aanvragen na mekaar tot zij wél aan de voorwaarden voldoen.

Maar daar heb je nog ruim de tijd voor, ik veronderstel dat jullie niet meteen bij de eerste reis gaan proberen samen te wonen :-)

4. In de provincie Antwerpen zijn onderzoeken naar schijnrelatie/huwelijk schering en inslag. De kans dat je gemeente een onderzoek aan het parket vraagt is dus heel groot.

Dat betekent dat je 5 maanden kan moeten wachten alvorens de samenwoning geregistreerd is en ondertussen mag je vriend niet werken.

Back to top
Menina

PostPosted: Tue 27 Sep 2016 - 09:07    Post subject: Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België Reply with quote

Ik heb intussen die vragenlijst (onderzoek) eens bekeken. Nu heb ik wel gezien dat er heel veel vragen tussen staan die vooral betrekking hebben tot het huwelijk, maar wat dan als het om een wettelijke samenwoning gaat? 

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Tue 27 Sep 2016 - 09:38    Post subject: Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België Reply with quote

Dan vervang je gewoon het concept huwelijk door wettelijke samenwoning: wanneer hebben jullie beslist om wettelijk te gaan samenwonen, waarom wettelijk samenwonen en niet huwen enz...

Niet alle vragen zijn op ieder koppel van toepassing en de lijst dient enkel als steun voor de ambtenaren, het is geen wettelijk opgelegde lijst die ze strikt moeten volgen. Ze moeten zich ook niet aan die lijst houden maar mogen bijkomende vragen stellen, in functie van het verloop van het gesprek.

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:03    Post subject: Oi! + vragen over vreemdeling ontmoeten in België

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Goto page: 1, 2, 3, 4, 5  >
Page 1 of 5

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation