Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Binnenkomen Schengen met oog op gezinshereniging

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
pdk

PostPosted: Tue 6 Sep 2016 - 01:58    Post subject: Binnenkomen Schengen met oog op gezinshereniging Reply with quote

Hallo,

Mijn Indische vriendin en ik zijn reeds 3 jaar samen en wonen momenteel samen in de VS. Binnen enkele maanden keer ik terug naar Belgie en ons plan is momenteel dat zij ons vervoegt.

Ik begrijp dat zij een specifiek visum kan aanvragen met het oog op gezinshereniging. Ik vraag me af in hoeverre dit verschilt van het gewone Toeristen visum? Kan zij met een gewoon Toeristen visum het land binnentreden, en kunnen we dan op de gemeente een aanvraag tot wettelijk samenwonen en nadien tot gezinshereniging indienen? Of kan dit enkel met een speciaal visum voor gezinshereniging?

Bedankt voor julie hulp

Back to top
Publicité

PostPosted: Tue 6 Sep 2016 - 01:58    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Tue 6 Sep 2016 - 07:31    Post subject: Binnenkomen Schengen met oog op gezinshereniging Reply with quote

Het verschil tussen een toeristisch visum en een visum voor gezinsvorming met het oog op wettelijke samenwoning is voornamelijk dat je voor een toeristisch visum vrij snel een beslissing krijg (ongeveer 2 weken), voor het andere visum 3-6 maanden.

Dus, indien dit mogelijk is, is een toeristisch visum handiger.

Met beide visa (en zelfs vanuit illegaal verblijf) kan je in België de wettelijke samenwoning registreren bij de gemeente.

Let wel: de gemeente mag een onderzoek uitvoeren (dat bestaat uit verhoor van beide partners in de lokalen van het gemeentehuis) of een onderzoek aan het parket vragen naar schijnrelatie.

Sommige gemeenten doen dat systematisch, andere slechts wanneer zij menen dat er twijfel is over de relatie.

De gemeente mag de registratie met 2 maanden vanaf aangifte uit te stellen, het parket mag daar nog eens 3 maanden uitstel bijdoen. Dus in totaal maximum 5 maanden. Hierin verschilt het toeristisch visum met het visum voor gezinsvorming: het is dus mogelijk dat het toeristisch visum verstreken is voor de gemeente de registratie doet en dan is de vreemdeling tijdelijk in onwettig verblijf. Hoewel DVZ in principe niet overgaat tot uitzetting wanneer een aanvraag voor wettelijke samenwoning of huwelijk werd ingediend.

Je vriendin kan de gezinshereniging bij de gemeente vragen nadat de wettelijke samenwoning geregistreerd is. DVZ heeft maximum 6 maanden om hierover te oordelen.

Je hebt er baat bij om op voorhand een dossier van bewijzen van relatie samen te stellen: hoe je kennismaakte, hoe lang jullie mekaar kennen, bewijs van samenwoning in het buitenland... bijkomend kan het interessant zijn om diploma's hogere studies van beiden toe te voegen alsook bewijs van werk en inkomen (om aan te tonen dat jij je partner ten laste kan nemen en eventueel dat je partner goede kansen maakt op de Belgische arbeidsmarkt).

Je kan dergelijk dossier direct meenemen wanneer:
- je bij de gemeente aangifte doet van de wettelijke samenwoning
- indien de gemeente onderzoek aan het parket vraagt, bij de politie wanneer je door hen verhoord wordt
- en later, wanneer de verblijfsvergunning gevraagd is, ook rechtstreeks naar DVZ opsturen.

Back to top
pdk

PostPosted: Wed 7 Sep 2016 - 15:31    Post subject: Binnenkomen Schengen met oog op gezinshereniging Reply with quote

Bedankt voor dit gedetailleerde antwoord - zeer hulpzaam. 

We hebben dezelfde vraag aan de ambassade gesteld en zij beweren dat je deze procedures enkel kan starten als je het specifiek daarvoor uitgegeven visum draagt. Dit lijkt bevestigd op de proceduregids van de dienst vreemdelingenzaken.

Quote:

Uw verblijfsaanvraag indienen in België is alleen mogelijk als u zich in een van de volgende situaties bevindt: 

(a)   u verblijft al tijdelijk in België (kaart A of H) en vervult alle voorwaarden voor een gezinshereniging; 

(b)   u bent vrijgesteld van het visum voor een kort verblijf in het Schengengebied en vervult alle voorwaarden voor een gezinshereniging; 

(c)   u hebt een visum ontvangen om te huwen of een verklaring van wettelijke samenwoning in België af te leggen, hetgeen u hebt gedaan voordat dit visum is verstreken; 

(d)   u bevindt zich in uitzonderlijke omstandigheden die u verhinderen naar uw land terug te keren om er een visum voor een gezinshereniging aan te vragen. 

Ik vermoed dat mijn vriendin bij wijze van eliminatie onder type c) valt; maar hier valt dan geen gewoon toeristenvisum? 

Zijn er nog andere bronnen of procedures waar in beschreven staat dat je met een gewoon visum de aanvraag ook kan starten?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 7 Sep 2016 - 17:43    Post subject: Binnenkomen Schengen met oog op gezinshereniging Reply with quote

Wat jij als link geeft is de procedure voor gezinshereniging van een derdelander met derdelander (art. 10). Dan kan de verblijfsvergunning inderdaad niet in België bij de gemeente worden aangevraagd.

Maar partners (zelfs derdelands) van Belgen en EU-burgers mogen altijd gezinshereniging in België bij de gemeente vragen, ongeacht om het type van GH (met kind, ouder, partner, echtgenoot...).

De website van DVZ is niet heel gebruiksvriendelijk en bevat op sommige plaatsen verouderde informatie. Je kijkt best op http://www.kruispuntmi.be/thema/vreemdelingenrecht-internationaal-privaatre…, daar staat alle correcte informatie en die wordt telkens heel snel aangepast.

Op de pagina die jij aanhaalt staat de informatie trouwens wel correct: voor derdelander met gezinshereniger Belg of EU-burger staat telkens "U gaat naar het gemeentebestuur van de plaats waar u verblijft."(voor de verblijfsaanvraag).

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:10    Post subject: Binnenkomen Schengen met oog op gezinshereniging

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation