Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

In belgie met visum om te huwen en nu ?
Goto page: 1, 2  >

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
peter

PostPosted: Sun 28 Aug 2016 - 19:11    Post subject: In belgie met visum om te huwen en nu ? Reply with quote

Ondertussen zijn we alweer een paar weken verder. Zodus zijn mijn Thaise vriendin en ik nu in Belgie toegekomen. Mijn vriendin kreeg dus het langverwachte visum om te huwen code 17.

Zodoende zijn we drie dagen na aankomst haar laten inschrijven op de dienst vreemdelingen van de gemeente. Dan zijn we naar de dienst Burgerlijke stand geweest. En hebben ze er ons dossier bijgehaald. Ik kin met mijn eigen ogen vaststellen dat de bewijzen van onze zevenjarige relatie in het dossier zaten (dus de stukken die ik in Maart heb afgegeven aan de ambassade teneinde het huwelijksvisum te krijgen.

De vrouw in kwestie vertelde ons dat ze ons aan een verhoor gingen oderwerpen.

Twee dagen erna , we hebben in allerijl een vertaler moeten opvorderen ( niet makkelijk en niet goedkoop) werden mijn vriendin en ik aan een verhoor onderworpen om U tegen te zeggen. Mijn vriendin haar verhoor duurde bijna 3 uren....(geen glas water geen wc)

Nadien was het mijn beurt.....tot alle details werden gevraagd.....sommige dingen over haar familie weet ik adere minder goed...hoe bv het dorpje noemt waar haar zevende broer woont die ik nooit heb gezien weet ik bv niet....( die namen staan daar niet vermeld of in het Thais ??)
Of die gehuwd was met wie hoeveel kinderen die hebben......en nog honderden vragen die eigenlijk zelfs geen enkel puur Vlaams koppel zou kunnen weten van elkaar.
Wat het eerste cadeau was dat ik haar gaf .....waar en om welk uur ik haar heb ontmoet ( bijna 10 jaar geleden) aan mijn vriendin wat het beroep is geweest van mijn moeder waarop ze zei verpleegster terwijl mijn moeder gewoon vrijwilligster is geweest voor het rode kruis en ik dus heb geantwoord dat mijn moeder huisvrouw is geweest....( mijn vriendin heeft mijn moeder dus wel beziggezien als vrijwilligster.

Ook de namen van haar familieleden.....mensen hebben daar een roepnaam.....hun echte naam kent niemand ....dus heb ik haar broers zussen en kinderen genoemd naar hun roepnaam...Lek...Noy....Tuk....Sep enz......

Of haar vader en kinderen op de hoogte zijn van het huwelijk....stel je voor mijn vriendin is 43 ...dat is een volwassen vrouw Crying or Very sad

Waar of wanneer wij een feest zouden houden ? Ik zei Mevrouw hoe kan je nu een feest organiseren als je niet weet of je mag huwen.....we wisten zelfs niet of we of zeker niet wanneer we een visum zouden krijgen. Een zaaltje moet je maanden op voorhand vastleggen.....we zouden dat graag willen organiseren eenmaal alles achter de rug ....Het had mooi geweest had ik een feest georganiseerd in de maand mei Crying or Very sad ....terwijl we toen nog zelfs geen visum hadden

Dus stel nu dat ze zeggen haha je weet niet alles en je vriendin ook niet precies de daum wanneer zijn vader is overleden.....t'ja ongeveer 30 jaar geleden ..Aan mij vroegen ze wanneer haar moeder was overleden ..Ik zei ongeveer 10 jaar geleden ik heb die vrouw nooit gekend dus ja ook onvoldoende blijkbaar als antwoord...dus dan maar retour zonder te huwen....Ik dacht dat je met een visum om te huwen mocht komen huwen maar niets blijkt minder waar.....Ik dacht dat je met een toerist visum mocht de toerist uithangen maar blijkbaar zal je daar misschien ook niet meer je hotelkamer mee uitmogen vooraleer onderworpen te worden aan een kruisverhoor Sad

Dus ik weet het niet meer ? Waarom hebben wij eigenlijk dat visum gekregen ? Als we nu toch blijkbaar nog niet voldoen.....

Komt er ooit een einde aan die verdachtmakingen en bedreigingen ? Dat is nu meer dan 8 maanden dat wij daarmee in de weer zijn ........Huwen een recht zegt men dan t'ja Sad Ik heb meer de indruk dat het een misdaad is ....Voor ons is er alle lol en plezier lang van verdwenen we willen er nu gewoon zo snel mogelijk vanaf . Wij zijn gewoon twee eerlijke brave mensen van middelbare leeftijd die alles tot in de puntjes hebben nageleefd.

Back to top
Publicité

PostPosted: Sun 28 Aug 2016 - 19:11    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Sun 28 Aug 2016 - 22:21    Post subject: In belgie met visum om te huwen en nu ? Reply with quote

Oei, lastige gemeente.

Even voor de duidelijkheid: werd het verhoor afgenomen door de gemeentelijke ambtenaren, niet door de politie? En indien ja, hebben ze gezegd of ze nog een onderzoek naar schijnhuwelijk aan het parket gaan vragen?

Het probleem met visum voor huwen is dat DVZ het visum geeft en hierbij kan onderzoeken of het een schijnhuwelijk is maar de gemeente beslist onafhankelijk van DVZ of ze het huwelijk gaan voltrekken of niet.

Je kan dus een visum voor huwelijk in België van DVZ krijgen maar de gemeente heeft het laatste woord om het huwelijk wel of niet te voltrekken.

Back to top
peter

PostPosted: Sun 28 Aug 2016 - 22:28    Post subject: In belgie met visum om te huwen en nu ? Reply with quote

Neen niks politie. Zoals ik al altijd heb gezegd......huwen is helemaal geen recht maar een criminele handeling . Hopeloos dus......wat staat ons nog te doen gewoon terug gaan naar Thailand.......en aanvaarden dat we niet mogen huwen ?
Mijn vraag is waarom dan een visum aanvragen om te huwen ? Dat heeft toch geen enkele zin dan ? Waarom hebben wij daar dan 4 maanden moeten op wachten ?
Dus een gemeente die niemand wil laten huwen dat kan en dat mag.......gezien ze gewoon mogen zeggen ja of nee.....we hadden inderdaad beter moeten weten ......Mijnheer en Mevrouw wij hebben geen zin om jullie te huwen.....bye bye.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Sun 28 Aug 2016 - 22:41    Post subject: In belgie met visum om te huwen en nu ? Reply with quote

Huwelijk is wel een recht maar er zijn een aantal voorwaarden aan verbonden.

Indien aan een van die voorwaarden niet is voldaan, mag de ambtenaar van burgerlijke stand weigeren een huwelijk te voltrekken: schijnhuwelijk, wettelijke leeftijd om te huwen niet bereikt hebben, niet vrijgezel zijn, onder verlengde voogdij staan enz...

Meestal doen de gemeenten een onderzoek naar schijnhuwelijk voor ze instemmen om het huwelijk te voltrekken. En je krijgt geen visum voor huwelijk indien de ambtenaar van burgerlijke stand zijn akkoord niet gegeven heeft en de huwelijksaangifte opgesteld.

Dit gezegd zijnde mag een ambtenaar van burgerlijke stand op zijn beslissing terugkomen en toch weigeren het huwelijk te voltrekken indien hij na de huwelijksaangifte ontdekt dat het toch een schijnhuwelijk is.

Zo ken ik een geval waarbij de ambtenaar van burgerlijke stand tijdens de huwelijksplechtigheid zelf geweigerd heeft het huwelijk te voltrekken omdat de man tegen de vrouw "mevrouw" zei ipv haar bij haar voornaam te noemen.

Het is hoogst ongebruikelijk dat een gemeente een onderzoek naar schijnhuwelijk doet nadat de buitenlandse partner hier is aangekomen maar een paar gemeenten vinden dat dit logischer is omdat dan beide partners kunnen ondervraagd worden.

Ongebruikelijk maar niet onwettig, dus brute pech voor jullie.

Nu kan de ambtenaar van burgerlijke stand 2 dingen doen:
1. ofwel vindt hij dat er voldoende informatie is om te concluderen dat het een schijnhuwelijk is en weigert hij het huwelijk te voltrekken
2. ofwel vraagt hij nog bijkomend onderzoek aan het parket (om zich in te dekken) en dan worden jullie binnen een paar weken (maanden) nog eens verhoord door de politie

Bij verhoor door de politie:
- mag je beiden door een advocaat worden bijgestaan (dat moet je zelf betalen)
- moet de politie zelf een beëdigde tolk regelen en daar zelf de kosten voor betalen

Back to top
peter

PostPosted: Sun 28 Aug 2016 - 22:51    Post subject: In belgie met visum om te huwen en nu ? Reply with quote

Volgens mij is dat geen recht gezien een ambtenaar van Burgerlijke stand beslist of je wel of niet mag huwen ......en zonder reden een huwelijk mag bestempelen als schijnhuwelijk......De geboortedatum van de achterneef van je partner niet kennen is genoeg om een relatie te bestempelen als een schijnrelatie ?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Sun 28 Aug 2016 - 23:03    Post subject: In belgie met visum om te huwen en nu ? Reply with quote

Huwelijk is wel een recht maar er zijn voorwaarden aan verbonden. Je zou het heel normaal vinden indien de rechter weigert een huwelijk te voltrekken van iemand die al met iemand anders gehuwd is, of niet?

Een ambtenaar van burgerlijke stand mag niet zonder reden een huwelijk als schijnhuwelijk bestempelen.

Het probleem is vooral dat dit nogal subjectief is en er soms om heel belachelijke of lichte redenen wordt geconcludeerd dat het een schijnhuwelijk is.

Dat is ook de reden waarom je nu weer wél een rechtsplegingsvergoeding mag vorderen tegen een administratie die besliste dat het een schijnhuwelijk is indien de rechtbank van eerste aanleg (of hof van beroep) oordeelt dat het geen schijnhuwelijk is.

Maar jij hebt de beslissing van de gemeente nog niet ontvangen, het is beter te wachten tot je officieel nieuws krijgt of de ambtenaar van burgerlijke stand nu wel of niet het huwelijk wil voltrekken.

De personen die jullie verhoord hebben zijn waarschijnlijk niet de ambtenaar van burgerlijke stand maar gemeentelijke ambtenaren die op de dienst burgerlijke stand werken. De ambtenaar van burgerlijke stand is meestal een schepen of de burgemeester. Zij kunnen wel een verslag naar de ambtenaar van burgerlijke stand schrijven maar de eindbeslissing ligt bij die ambtenaar.

Je zou eventueel rechtstreeks naar die ambtenaar van burgerlijke stand of de burgemeester schrijven (aangetekend) om te vragen of dit normaal is gezien zij reeds in het bezit waren van een dossier van bewijzen van de relatie en daar nog eens een kopie van dat dossier aan toevoegen. Dit zou misschien kunnen voorkomen dat een negatief rapport van het personeel klakkeloos gevolgd wordt of dat een bijkomend onderzoek aan het parket zou gevraagd worden.

Back to top
peter

PostPosted: Sun 28 Aug 2016 - 23:14    Post subject: In belgie met visum om te huwen en nu ? Reply with quote

Hier gaat het over doorvragen tot je het niet meer weet.........als ik aan eender wie vraag om me te zeggen op welke dag de nicht van je partner is overleden en nog het uur ook erbij vind ik dat niet zo uitzonderlijk dat je dat niet precies weet. Dit is iets heel anders dan huwen met iemand die minderjarig is of al zou gehuwd zijn. Alle mensen die ik hierover heb gesproken vragen zich af wat de bedoeling is hiervan en denken echt waar dat ik aan het doordraaien ben.

Ik blijf bij mijn eerste stelling ...dit eindigt voor ons nog in de bajes.

Als we dan toch zouden kunnen huwen (al of niet in de bajes wat misschien nog simpelder is )wat ik steeds meer begin te betwijfelen ga ik zeker niet meer het risico lopen om hier de gezinshereniging aan te vragen.......want dan is de kans groot dat DVZ nog eens een onderzoek opstart....Beter dan terugkeren en via een visum GH terugkeren Uiteindelijk gaan ze dan toch zeggen Mijnheer en Mevrouw U had een visum om te huwen niet meer of niet minder dat weet ik zo al .....wat denk je Jungle ?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Sun 28 Aug 2016 - 23:33    Post subject: In belgie met visum om te huwen en nu ? Reply with quote

Ja, sommigen draven nog altijd eindeloos door met die vragen tot ze genoeg "fouten" ontdekken.

En inderdaad, mijn ouders zijn 57 jaar gehuwd en ik ben bijna zeker dat ze bij zo'n gedetailleerd verhoor ook door de mand zouden vallen.

Daarom concluderen dat je in de gevangenis zou belanden is wel een beetje vergezocht. Daarvoor zouden er al stevige bewijzen moeten zijn dat een of beide partners een schijnhuwelijk wilden aangaan en dat is heel wat moeilijker.

DVZ zal hier niet akkoord gaan met de gemeente. Anders had DVZ zelf een onderzoek naar schijnhuwelijk aan het parket gevraagd en het visum niet gegeven, simpelweg.

Er zijn concrete gevallen waar de gemeente weigert een buitenlands huwelijk te erkennen maar DVZ het visum voor gezinshereniging en daarna de verblijfsvergunning toekent.

En indien je in België kan huwen, zal DVZ de verblijfsvergunning niet weigeren omwille van schijnhuwelijk. Kan wel om andere redenen: onvoldoende inkomen, huisvesting enz...

Schrijf nu maar die brief naar de burgemeester en/of ambtenaar burgerlijke stand met nog eens een kopie van je dossier van bewijzen. Laat je hiervoor eventueel bijstaan door een advocaat.

En daarna zie je wel wat er verder gebeurt. Ik zou daar ook niet te lang mee wachten, om te vermijden dat je deze week nog een brief met een beslissing van de gemeente krijgt.

Back to top
peter

PostPosted: Sun 28 Aug 2016 - 23:50    Post subject: In belgie met visum om te huwen en nu ? Reply with quote

Zie je zelfs je ouders Smile .....maw .....huwen is geen recht maar hangt gewoon af van de goodwill van een ambtenaar die eender welke reden mag uitvinden om een relatie te aanzien als schijn zelfs zoals in ons geval een relatie die al 7 jaar aan de gang is.....zelfs met een boeddhistisch huwelijk jaren geleden gezamenlijke reizen en vele toeristische visums

Wat ik even niet begrijp ? Dus als je wordt beticht van schijnhuwelijk geeft DVZ je toch een verblijfsvergunning ?

Voor die advocaat heb ik geen tijd meer .....nog voor die brief.....moet gehuwd zijn binnen tiental dagen..ik zeg er nog eens bij dat ze alle bewijzen hebben liggen ik heb het met eigen ogen gezien.....toen ze er mijn dossier bijhaalden.....

Alleszins denk ik dat het sowieso beter is na het huwelijk terug te keren en een visum gezinshereniging aan te vragen .....gezien een visum voor huwelijk dient om hier te komen huwen en niet om je te komen vestigen ......Sowieso gaan ze ons toch zeggen dat dit niet kan met dit visum......volgens de ambassade wel .....maar ik vertrouw het zaakje niet meer.....het lijkt me te link allemaal. Zeker op zeker spelen .....er zitten genoeg snullen als wij in de gevangenis die zelf niet weten waarom.

Ah ja nog even dit.....ik heb hen ook het contract laten zien dat we hebben afgesloten bij de notaris .......zouden mensen die een schijnhuwelijk aangaan ook eerst bij een notaris langsgaan ?

Last edited by peter on Mon 29 Aug 2016 - 00:11; edited 1 time in total
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Mon 29 Aug 2016 - 00:08    Post subject: In belgie met visum om te huwen en nu ? Reply with quote

Ja, DVZ en ambtenaar van burgerlijke stand kunnen onafhankelijk van mekaar beslissen om een huwelijk al dan niet te erkennen. En dan kan het gebeuren dat DVZ een huwelijk erkent maar de gemeente niet, of omgekeerd. Kafkaiaans...

Hoezo geen tijd meer? Je kan vanavond nog een brief opstellen, een fotokopie maken van je dossier en morgen versturen per aangetekend schrijven. Dat is je enige kans om nu te voorkomen dat de ambtenaar van burgerlijke stand een negatieve beslissing neemt of het dossier naar het parket doorspeelt.

Anders moet je wachten op een brief van de gemeente en eventueel op het gerechtelijke onderzoek dat ook een paar maanden kan duren (de voorziene huwelijksdatum kan met max. 3 maanden door het parket worden uitgesteld, max. 2 maanden door de gemeente).

Waarom moet je binnen een 10 tal dagen huwen?

Je wacht best op de beslissing van de gemeente alvorens je in het buitenland huwt om vervolgens een visum voor gezinshereniging te vragen. En eigenlijk is het nog beter om ingeval van weigering door de gemeente, in beroep te gaan bij de rechtbank van eerste aanleg.

En ja, er zijn koppels die een huwelijkscontract afsluiten bij de notaris hoewel het toch een schijnhuwelijk is. Typisch scenario: de Belgische partner eist een huwelijkscontract en de buitenlandse partner die huwt voor de papieren stemt hiermee in. Waarom? Omdat dit contract voor hen totaal onbelangrijk is, zij willen enkel visum en verblijfsvergunning bemachtigen, op eender welke manier.

Back to top
peter

PostPosted: Mon 29 Aug 2016 - 00:16    Post subject: In belgie met visum om te huwen en nu ? Reply with quote

Je moet huwen binnen de zes maanden na de huwelijksaangifte .....en die loopt binnen 10 dagen ten einde......sowieso is daarna toch alles een slag in het water geweest.

Verder ben ik ontzettend bang voor die brief......je kent het wel proberen om een ambtenaar te beïnvloeden is ook heel gevaarlijk en kan tegen je worden gebruikt......tegenwoordig moet je meer als op je hoede zijn voor alles.

Ik weet nog niks van een huwelijksdatum .....

Nog even dit.....kan ik aan de gemeente vragen dat het niet meer hoeft en dat ze het gewoon mogen klasseren ? Of is dit niet meer tegen te houden ?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Mon 29 Aug 2016 - 00:40    Post subject: In belgie met visum om te huwen en nu ? Reply with quote

Nee, wanneer de gemeente onderzoek naar schijnhuwelijk doet of aan het parket vraagt, blijven de documenten geldig, zelfs indien je dan pas na meer dan 6 maanden kan huwen.

Je bedoelt dat jij nog geen huwelijksdatum hebt vastgelegd met de gemeente. Aangezien de gemeente het geplande huwelijk mag uitstellen met 2 maanden en het parket met 3 maanden, heb je hen carte blanche gegeven om het zo lang uit te stellen als ze willen. Maar dat had ik al uitgelegd bij je visumaanvraag.

Het uitstel is dus niet vanaf de huwelijksaangifte maar vanaf de datum die voorzien was voor het huwelijk.

Niet naar de burgemeester en/of ambtenaar burgerlijke stand schrijven, is de ambtenaren die het verhoor hebben afgenomen hun gang laten gaan. Dan krijg je bijna zeker een weigering of een onderzoek door het parket. Jouw keuze, voor mij maakt het niks uit.

Mijn redenering is de volgende: die ambtenaren die jullie verhoor afnamen lijken niet van goede wil te zijn en heel hard hun best te hebben gedaan om negatieve punten te vinden om te kunnen zeggen dat het een schijnhuwelijk is.

En niks garandeert dat ze je dossier met bewijzen van relatie aan de ambtenaar van burgerlijke stand overmaken. Het is perfect mogelijk dat zij enkel kopie van jullie verhoor + negatief verslag geven. En dan zou je met een rechtstreeks aangetekend schrijven met kopie van al je bewijzen zeker zijn dat dit wél op het bureau van de ambtenaar van burgerlijke stand belandt.

Back to top
peter

PostPosted: Fri 2 Sep 2016 - 07:27    Post subject: In belgie met visum om te huwen en nu ? Reply with quote

Gisteren telefoontje gehad van de gemeente. Het onderhoud was positief en de ambtenaar van Burgerlijke stand is akkoord om ons te huwen. Okay

We vroegen nog even na over dat onderhoud en volgens de beambte ? Zou dit sinds 2014 de gang van zaken zijn dat de gemeente eerst een langdurig onderhoud heeft met een nieuwkomer.

In feite vervalt onze aangifte 11 september. Deze week konden we niet meer huwen want alles volzet...nog wat verloven enz....Dus moeten we 15 september naar daar en gaan ze nieuwe aangifte opmaken zeiden ze en een datum vastleggen....nog proberen voor september want het schijnt druk te zijn.....zelfs in de week tegen betaling.

Als we het goed voorhebben , Jungle, moeten we na het huwelijk zo snel mogelijk de gezinshereniging aanvragen ? Zouden er daar nog moeilijkheden kunnen mee zijn ? We hebben dus het specifieke code 17 visum .....Om dit visum te krijgen moesten we reeds voldoen aan de voorwaarden voor GH
Enig idee hoe snel we dan ,laten we zeggen dat we eens mazzel  of geluk zouden hebben , we de F kaart zouden krijgen ? Iemand vertelde ons dat ze ze een kleine 2 maanden kregen na de aanvraag ? 

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Fri 2 Sep 2016 - 08:47    Post subject: In belgie met visum om te huwen en nu ? Reply with quote

Ja, na het huwelijk vraagt je echtgenote zo snel mogelijk de verblijfsvergunning.

Er kunnen altijd moeilijkheden zijn indien aan een van de voorwaarde voor gezinshereniging niet (meer) is voldaan. Op gebied van schijnhuwelijk zal DVZ vermoedelijk geen problemen maken.

Voor zover ik weet is de behandeltermijn de gewoonlijke termijn van maximum 6 maanden en zelden sneller.

Back to top
peter

PostPosted: Fri 2 Sep 2016 - 15:31    Post subject: In belgie met visum om te huwen en nu ? Reply with quote

Jungle....bij de aanvraag voor het visum hebben wij reeds alle documenten moeten voegen die vereist zijn voor de gezinshereniging bewijs van eigendom inkomen ziekteverzekering medische attesten bewijzen goed gedrag en zeden ..... Gaan wij volgens jou diezelfde documenten terug moeten indienen bij de aanvraag voor verblijfsvergunning ?

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 02:59    Post subject: In belgie met visum om te huwen en nu ?

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Goto page: 1, 2  >
Page 1 of 2

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation