Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Contract bepaalde duur - gezinshereniging

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> Voorstelling -> Welkom
Previous topic :: Next topic  
Author Message
guest123
Guest

PostPosted: Tue 9 Aug 2016 - 01:04    Post subject: Contract bepaalde duur - gezinshereniging Reply with quote

Hallo iedereen,

op dit moment ben ik nog student, ik ben aan het studeren voor Industrieël Ingenieur (volgens de lijst van de VDAB nu een knelpuntberoep. Mijn vriendin heeft ook een master gehaald in de consultancy. Zij is een derdelander.

Als we nu naar de toekomst kijken, stel ik begin te werken als ingenieur maar ik krijg dan om te beginnen waarschijnlijk een contract voor bepaalde duur? Misschien dat ik eerst een jaar moet werken voor ik een onbepaalde duur zal krijgen. Het netto bedrag zal boven de 1400 euro liggen. De vraag is dus of het stabiel genoeg is?

Hoe moet ik dit in de toekomst het best aanpakken? Moet ik wachten totdat ik een contract krijg met bepaalde duur? Ergens had ik ook gelezen dat zolang ze met het verwerken van de aanvraag bezig zijn je loonfiches kon blijven opsturen. Dus misschien kan ik dan mijn contract updaten als het zover is?
Wat raden jullie aan?

Stel dat mijn partner visum D zal krijgen, wat zijn de volgende stappen zodat ze zou kunnen werken in België?

Met vriendelijke groet
guest

Back to top
Publicité

PostPosted: Tue 9 Aug 2016 - 01:04    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 10 Aug 2016 - 06:31    Post subject: Contract bepaalde duur - gezinshereniging Reply with quote

Hallo en welkom op het forum.

Er is niet wettelijk bepaald hoe je exact kan bewijzen dat je inkomen voldoende, stabiel en regelmatig is en in de praktijk houdt DVZ rekening met een paar andere dingen, zoals het feit dat je een knelpuntberoep uitoefent.

Voor de Belgische staat is immigratie op zich geen probleem, wel immigratie van laaggeschoolden die weinig kans maken op de arbeidsmarkt en een verhoogd risico om ooit beroep te moeten doen op openbare hulp (OCMW). Dat is ongeveer wat je voor ogen moet hebben.

Als je dus een contract van bepaalde duur voor 6 maanden of 1 jaar hebt in een knelpuntberoep en je inkomen ligt boven het vereiste minimum, is er een redelijke kans dat DVZ dit aanvaardt. En ja, je stuurt dan best telkens je laatste loonfiche of een nieuw contract indien van toepassing, rechtstreeks naar DVZ zolang de aanvraag in behandeling is.

In het slechtste geval weigert DVZ de aanvraag omdat de bestaansmiddelen niet voldoende, stabiel en regelmatig zijn. Maar dan kan je vriendin/echtgenote meteen een nieuwe aanvraag indienen.

Zo kan men meerdere aanvragen na mekaar indienen tot wél aan alle voorwaarden voor gezinshereniging is voldaan.

Indien jij Belg bent en je partner in België is, kunnen jullie huwen of samenwonen vanuit een verblijf in België (zelfs illegaal) en hoeft ze geen visum voor gezinsvorming of gezinshereniging te vragen in haar eigen land.

Back to top
guest123
Guest

PostPosted: Wed 10 Aug 2016 - 08:09    Post subject: Contract bepaalde duur - gezinshereniging Reply with quote

Oke bedankt voor de informatie en het snelle antwoord.

Gaat de 2de visumaanvraag niet sneller geweigerd worden als de 1ste al geweigerd is geweest? Of zijn deze onafhankelijk van elkaar? 
Als ik hier wat op de site rond lees duurt een visumvraag +/- 3 maanden? Ik weet dat de wettelijke datum 6 maanden is.

Dus als ik in België zou trouwen dan hoeft ze helemaal geen visum aan te vragen, hoe gaat dit dan in zijn werk? Ik veronderstel dat we dan trouwen als zijn een touristenvisum heeft maar hoe verloopt de rest dan? Zij zelf is van India.

Groeten,

Guest123

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 10 Aug 2016 - 10:08    Post subject: Contract bepaalde duur - gezinshereniging Reply with quote

Sorry, ik had begrepen dat jullie beiden in België studeerden.

Je vriendin moet dus inderdaad een visum voor gezinsvorming vragen (met het oog op huwelijk of wettelijke samenwoning).

Je kan controleren of haar diploma toegang geeft tot een knelpuntberoep in België, dat kan eventueel nuttig zijn.

Willen jullie huwen in België of India of wettelijk samenwonen?

Back to top
guest123
Guest

PostPosted: Wed 10 Aug 2016 - 12:29    Post subject: Contract bepaalde duur - gezinshereniging Reply with quote

Het is natuurlijk nog ver, we kennen elkaar van september 2015, ik studeer af volgend academiejaar en we zouden gaan trouwen in november 2017 in India.Natuurlijk kan de wetgeving tegen dan weer anders zijn maar ik vroeg me dus af hoe dat het allemaal in zijn werk ging.

Het enige probleem zou vast contract zijn na het afstuderen maar gewoon blijven aanvragen als de situatie veranderd is is dus het beste. Zolang dit geen problemen geeft voor de volgende aanvragen is dat goed, al hoop ik er van de 1ste keer door te zijn.

Ze heeft tegen dan ook 5 jaar werkervaring (ze is ouder), haar diploma geeft recht op een knelpuntberoep maar op dit moment voert ze die job wel niet uit. Toch vermelden dat ze die job zou kunnen uitoefenen?

Enig idee hoe het zit met erkenning van diploma's van India en hoe de regering kijkt op schijnhuwelijken? Ik had gelezen in een ander topic dat dat voor Marokko zowel diploma als schijnhuwelijk een probleem was.

Bedankt!

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 10 Aug 2016 - 13:01    Post subject: Contract bepaalde duur - gezinshereniging Reply with quote

Een eerste weigering omdat aan een van de voorwaarden niet werd voldaan is in principe geen probleem voor de volgende aanvragen. Tenzij het gaat om een weigering omdat DVZ van oordeel is dat het een schijnhuwelijk is, dan heeft het geen zin om meteen een nieuwe aanvraag in te dienen, dan moet je een andere procedure inleiden.

Het feit dat ze momenteel werkt in India is positief: indien haar functie en inkomen naar Indiase maatstaven hoog genoeg zijn, hoeft ze niet te migreren om haar situatie en/of die van haar familie te verbeteren. Dat is een belangrijk element om DVZ ervan te overtuigen dat het geen schijnhuwelijk is.

Verder zullen jullie wel ondervraagd worden naar jullie relatie: hoe en waar heb je kennisgemaakt? Hoeveel reizen hebben jullie gedaan voor welke duur?

Voor de erkenning van buitenlandse diploma's voor Vlaanderen moet je hier zijn: http://www.ond.vlaanderen.be/naric/nl/

Back to top
guest123
Guest

PostPosted: Wed 10 Aug 2016 - 14:18    Post subject: Contract bepaalde duur - gezinshereniging Reply with quote

En hoe zit die ondervraging dan in elkaar? 

- is dat alleen voor mij?
- is dat in belgie? kan zij dat in een belgische ambassade doen?
- wanneer is die ondervraging? (hoeveel dagen na indienen)

Of bedoel je documenten die we moeten bijsturen zoals reizen die we gedaan hebben (hotelboekingen, vluchten)

Ergens had ik ook gelezen log gegevens van skype/whatsapp bedoelen ze dan teksten, is dat niet een beetje privé? 

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 10 Aug 2016 - 15:49    Post subject: Contract bepaalde duur - gezinshereniging Reply with quote

Vaak wordt de buitenlandse partner ondervraagd op de dag van de visumaanvraag of enige tijd later, op de Belgische ambassade.

Deze stuurt dan een verslag naar DVZ en in functie van dat verslag vraagt DVZ al dan niet een onderzoek naar schijnhuwelijk aan het parket. Dan wordt de Belgische partner in België verhoord door de lokale politie.

Daarom is het aangeraden om, indien van toepassing, te bewijzen dat je mekaar al lang genoeg kent (meer dan 1 jaar) en meerdere reizen hebt gedaan om mekaar in het echt te leren kennen, alvorens te huwen.

Wat het elektronische briefwisseling geldt, volstaat een historiek om een idee te geven hoe en met welke frequentie je contact onderhoudt tussen twee ontmoetingen. De inhoud hoef je niet mee te delen.

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:08    Post subject: Contract bepaalde duur - gezinshereniging

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> Voorstelling -> Welkom All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation