Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Gezinshereniging met een derdelander

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
superieurgommeke

PostPosted: Mon 8 Aug 2016 - 21:57    Post subject: Gezinshereniging met een derdelander Reply with quote

Dag,

Zoals vele mensen hier is ook voor mij de hele procedure niet echt duidelijk.
Het is ook erg jammer dat de gemeentediensten geen hulp bieden maar enkel zeggen wat er tekort is.

Soit Smile

Ik ben sinds november 2014 samen met een meisje uit een afrikaans land. Na enkele maanden verkering bleek dat zei illegaal in het land verbleef. Ik wist even niet goed wat dat allemaal betekende, maar besloot om zowiezo met haar verder te gaan omdat we echt klikken.

Mijn situatie kort uitgelegd:

We besloten in juni 2015 om via wettelijk samenwonen de procedure voor gezinshereniging te starten en zo terug een verblijfsvergunning te krijgen.

Echter deed het stadhuis moeilijk om de domicilie aan te passen tot iemand in het vredesgerecht belde in september en aldus het adres van haar te verplaatsen. (eerste vertraging)

In december 2015 hadden we alle papieren om de wettelijke samenwoning aan te vragen. Ik dacht dat dit onmiddelijk kon verwerkt worden, maar blijkbaar moet de DVZ onderzoeken of dit geen schijnwettelijke samenwoning is. Dit ondezoek duurt 2 maanden, maar werd verlengt met 3 maanden.

In mei 2016 waren we officieel wettelijk samenwonenden. Na 160 euro te betalen krijgen wij document 19ter om de gezinshereniging te starten.
Mijn vriending kreeg na de woonstcontrole haar oranje kaart en mag terug werk zoeken.

Alles loopt relatief goed nu.

Nu moeten wij voor eind augustus 2016 alle documenten indienen, waaronder het bewijs van duurzame relatie.

Online lees ik:
- minimum 1 jaar samenwonen
of 
- minimum 2 jaar relatie

wij wonen samen op 1 adres sinds juni 2015, echter volgens de stad sinds september 2015 (1 maand te kort dus)

wij hebben een relatie sinds november 2014. Terug enkele maanden tekort.

Hoe strikt zijn deze regels. Ik bedoel, ik heb een serieuze relatie met haar, maar net geen 2 jaar.
Gaan ze dit afkeuren of werkt dit niet zo strikt. 

Hoe bewijs ik een relatie. Momenteel hebben wij een document met een analyse van onze berichten, foto's, uitstappen, onze eerste dates, ...

Back to top
Publicité

PostPosted: Mon 8 Aug 2016 - 21:57    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
superieurgommeke

PostPosted: Mon 8 Aug 2016 - 22:20    Post subject: Gezinshereniging met een derdelander Reply with quote

Extra vraag:

In verband met de woonstcontrole na ontvangs van document 19ter.
De politie had al enkele woonstcontroles gedaan, namelijk de eerste maal bij wijziging domicilie in september 2015, bij het starten van de wettelijke samenwoning, bij interview schijnwettelijke samenwoning, nog enkele. De wijkagente is hier ondertussen al 5 maal geweest met telkens de nodige briefwisseling naar het stadhuis enzo.

Is dit niet zwaar overdreven?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 10 Aug 2016 - 06:20    Post subject: Gezinshereniging met een derdelander Reply with quote

Hallo en welkom op het forum.

DVZ is heel strikt ivm de duur van de relatie of effectieve samenwoning, dat moet echt minimum 2 jaar of 1 jaar zijn.

In de praktijk is dat echter geen probleem: indien DVZ de verblijfsvergunning weigert omdat je het ene of het andere niet voldoende hebt bewezen, mag je vriendin onmiddellijk een nieuwe aanvraag indienen. Er is geen wachttijd tussen 2 aanvragen en geen maximum aantal keren dat die aanvraag mag gedaan worden.

Op die manier kan je meerdere aanvragen na mekaar doen, tot wél aan die voorwaarden van duurzame relatie is voldaan.

Je mag de relatie op alle mogelijke manieren bewijzen: bewijs van kennismaking op Facebook, electronische briefwisseling, telefoonfacturen...

Waarom zijn er zo veel woonstcontroles:
1. omdat die hebben plaatsgevonden in het kader van verschillende procedures.
2. omdat de toestand natuurlijk kan wijzigen

Back to top
superieurgommeke

PostPosted: Wed 10 Aug 2016 - 08:46    Post subject: Gezinshereniging met een derdelander Reply with quote

We gaan aan tonen adhv postbrieven en getuigenissen van de buren en de mensen van haar vorige adres, om aan te tonen dat wij effectief al 1 jaar samenwonen. Wat ook zo is.
Hopelijk lukt dit.

Over het opnieuw aanvragen: Online lees ik dat als het resultaat negatief is, ze onmiddelijk een bevel krijgt om het land te verlaten. Ik veronderstel dat haar oranje kaart dan ook terug weg valt en ze ook niet mag werken tot we terug een nieuwe aanvraag doen om terug een oranje kaart te krijgen.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 10 Aug 2016 - 10:12    Post subject: Gezinshereniging met een derdelander Reply with quote

Getuigenissen van vrienden en kennissen hebben niet zo veel gewicht omdat die toch eender wat zouden willen verklaren om je plezier te doen. Het is dus niet zeker dat DVZ dergelijke getuigenissen aanvaardt.

Indien de gemeente haar adres in het vreemdelingenregister naar jullie gemeenschappelijk adres heeft gewijzigd, dan kan je ook de samenwoning bewijzen met een attest van de gemeente. Dat heeft veel meer gewicht.

Ja, wanneer een vreemdeling een weigeringsbeslissing voor verblijfsvergunning krijgt, is daar meteen ook een bevel tot verlaten van het grondgebied bij en trekt de gemeente de oranje kaart weer in.

Ze mag dan pas weer werken wanneer ze in het bezit is van een nieuwe bijlage 19ter + attest van immatriculatie.

Back to top
superieurgommeke

PostPosted: Wed 10 Aug 2016 - 10:49    Post subject: Gezinshereniging met een derdelander Reply with quote

Attest van de gemeente uit het bevolkingsregister en vreemdelingenregister zit erbij. Echter de datum waarop de adres wijziging gebeurde is 25/08/2015. De deadline om de document in te dienen is 26/08/2016. Is dit ok, of telt de datum waarop de 19ter is ontvangen, zijnde 27/05/2016.

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 10 Aug 2016 - 12:55    Post subject: Gezinshereniging met een derdelander Reply with quote

De datum van de aanvraag zoals vermeld op 19ter is de datum die telt.

Back to top
superieurgommeke

PostPosted: Wed 10 Aug 2016 - 13:32    Post subject: Gezinshereniging met een derdelander Reply with quote

Ok, jammer. Is er geen kans dat ze deze zaak toch wat subjectief beoordelen dan lauter op deze data. Ik dacht dat dit toch eerder richtlijnen zijn.

Het gaat hem om een bewijs die aantoont dat deze relatie een duurzaam karakter vertoont.
Eerder is er al een onderzoek geweest naar een schijnwettelijke samenwoning. Mij lijkt het dan raar dat ze nu deze aanvraag zouden afkeuren op het niet duurzaam karakter van de relatie omwille van het net niet 1 jaar samenwonen en het net niet 2 jaar relatie.

Het is natuurlijk allemaal moeilijk en zowiezo komt het in orde. Echter wordt de menselijkheid vaak vergeten. Als ze het uitstellen zal het opnieuw 6 maanden duren en zal deze zaak 2 jaar geduurd hebben. Mijn vriendin heeft een Bachelor behaald hier in Belgie maar kan omwille van deze toestand geen job zoeken en moet wachten. Met de huidige oranje kaart zal het ook moeilijk zijn als het niet zeker is dat dit in orde komt.

Toch hopen dat het in orde komt en anders blijven wachten é :-)

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 10 Aug 2016 - 14:16    Post subject: Gezinshereniging met een derdelander Reply with quote

Het is jammer genoeg geen richtlijn maar een wet. DVZ mag daar dus niet van afwijken.

Back to top
superieurgommeke

PostPosted: Wed 10 Aug 2016 - 15:14    Post subject: Gezinshereniging met een derdelander Reply with quote

Ah. Alvast goed om te weten dat we het erna opnieuw kunnen aanvragen.
Bedankt voor de duidelijkheid.

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:11    Post subject: Gezinshereniging met een derdelander

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation