Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Trouwen in Belgie met Braziliaanse vriendin

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
GlennG

PostPosted: Wed 27 Jul 2016 - 19:39    Post subject: Trouwen in Belgie met Braziliaanse vriendin Reply with quote

Beste, 

Ik zal mij even kort voorstellen om onze situatie beter te schetsen want we zitten met een hoop vragen en zien het bos door de bomen niet meer.

Mijn naam is Glenn ik ben 25 jaar oud, geboren en getogen in Limburg.
Ik heb een job bij defensie waar ik een vast contract heb en nu 3 jaar voltijds voor werk.
Mijn loon is ruim boven het aanbevolen minimum van 1371 euro.
Ik ben nog steeds woonachtig bij mijn ouders maar onze woning is volledig in orde en ruim genoeg om voorlopig een extra persoon bij te nemen in huis.
Ziekte verzekering en zo verder zijn allemaal in orde.

Mijn vriendin is 24 jaar oud en zit in haar laatste fase (eindwerk) voor haar diploma architectuur.
Ze is afkomstig uit Brazilie (Joao Pessoa) en is daar nog altijd woonachtig. Ze komt uit de goede middenklassen.

We hebben elkaar leren kennen op vakantie in Spanje en reizen sindsdien een minimum van vier keer per jaar voor ongeveer 3 weken naar elkaars thuisland af. 
Een lange afstandsrelatie die nu ongeveer 2 jaar en half aan de gang is en ondanks de afstand zijn we gelukkig samen.

Reeds kort hebben we ons dus ook verloofd en graag zouden we zo snel mogelijk trouwen alsook voor de kerk, om dan na het volbrengen van haar studies in Juni meteen hier in Belgie te kunnen gaan samenwonen. 

Nu was ik onlangs op de gemeente in Sint-Truiden voor meer informatie gaan vragen maar het leek duidelijk dat zij ook niet voldoende kennis van zaken hadden en ik twijfel aan veel dingen die zij mij vertelden.

Blijkbaar zijn er verschillende visum's mogelijk:

- Die van toerist of het visum van huwelijk, maar welke is nu het beste in ons geval?

We moeten ook een hele reeks aan aktes voor kunnen leggen en voor mijn vriendin zou dit betekenen:

- afschrift geboorteakte ( land herkomst)
- bewijs van woonst ( land herkomst)
- bewijs nationaliteit ( voor mijn vriendin moeten we dit blijkbaar halen in het Braziliaans consulaat van Brussel? ben er niet zeker van.
- bewijs van ongehuwdheid (land van herkomst?) niet zeker van.
- wetgeving inzake huwelijk Certificat de Coutume ( geen idee wat het inhoud of waar aan te vragen)
- bewijs van identiteit (blijkbaar ook in het Braziliaans consulaat van Brussel?)

Deze moeten dan allen gelegaliseerd worden in het Belgisch consulaat van Brazilie ? ( Rio)

Vertaald worden naar het Nederlands of het Frans als ik het goed begrepen heb.

Ik hoop dat er iemand wat meer inzicht kan bieden hierin en ons wat meer informatie kan geven over hoe we dit het beste aanpakken. Ik weet dat het wat omslachtig geschreven is mijn excuses hiervoor. 

Alvast dank voor iedereen die ons een beetje informatie kan geven. Ik heb ook al talloze sites doorgenomen maar hoe meer ik er over op zoek hoe meer ik aan alles begin te twijfelen.

Mvg Glenn

Back to top
Publicité

PostPosted: Wed 27 Jul 2016 - 19:39    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 27 Jul 2016 - 19:49    Post subject: Trouwen in Belgie met Braziliaanse vriendin Reply with quote

Hallo en welkom op het forum.

1. Visum:
Brazilianen moeten geen visum hebben om naar België te komen. Referentie: https://sif-gid.ibz.be/NL/default.aspx?pg=d30317ea-e08c-419b-a8c7-e54f0bf9d…

Je echtgenote mag na jullie huwelijk dus gewoon het vliegtuig naar België nemen en bij de gemeente een verblijfsvergunning vragen.

2. Huwelijk:
Ik heb niet goed begrepen of jullie in Brazilië of België willen huwen.

Back to top
GlennG

PostPosted: Wed 27 Jul 2016 - 20:09    Post subject: Trouwen in Belgie met Braziliaanse vriendin Reply with quote

Hallo en danku voor het spoedige antwoord.

Wij zouden graag in België willen huwen. 

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 27 Jul 2016 - 23:24    Post subject: Trouwen in Belgie met Braziliaanse vriendin Reply with quote

Heeft de gemeente je gezegd hoe lang het zou kunnen duren eer je kan huwen, vanaf het moment dat je de aanvraag komt doen?

In Limburg vragen de gemeenten immers heel vaak een gerechtelijk onderzoek naar schijnhuwelijk aan het parket. En dan kan het 6 maanden of langer duren eer je kan huwen.

En indien de gemeente weigert het huwelijk te voltrekken en je in beroep tegen die beslissing moet gaan, komt daar nog eens 1 jaar bij.

Het parket Limburg is ook niet zo mals met schijnhuwelijken.

Was er een speciale reden om in België te huwen en niet in Brazilië?

Back to top
flip1985

PostPosted: Thu 28 Jul 2016 - 08:56    Post subject: Trouwen in Belgie met Braziliaanse vriendin Reply with quote

geboorteakte : land van herkomst en vertalen en legaliseren op de belgische ambassade
- bewijs van woonst : Dat is jou adres
- bewijs nationaliteit : Dat kan op de Braziliaanse ambassade
- bewijs van ongehuwdheid : land van herkomst en vertalen en legaliseren op de belgische ambassade
- wetgeving inzake huwelijk Certificat de Couture : Kan je vragen op de Braziliaanse ambassade, is een tekstje over de wetgeving over huwelijken in het land van herkomst.
- bewijs van identiteit : Dat is gewoon haar Passpoort

Bij ons hebben al die papieren in orde maken ongeveer een 3tal weken geduurd en kost natuurlijk ook wel wat om enkele papiertjes, zeker het vertalen en legaliseren kost geld.

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:11    Post subject: Trouwen in Belgie met Braziliaanse vriendin

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation