Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Gezinhereniging

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> Voorstelling -> Welkom
Previous topic :: Next topic  
Author Message
Bezorgd
Guest

PostPosted: Wed 20 Jul 2016 - 02:59    Post subject: Gezinhereniging Reply with quote

Hallo jungel

Ik zal effkes mijn verhal vertellen:
Ik ben een jongen uit Albanie (28 jaar)ben in belgie gekomen in 2011 en een wettelijk sammenwoonst met mijn vriendin (ex ondertussen) afgeslotten die aanvaard is van de gemeente maar dvz heeft mijn verblijfsverguning geweigerd, reden niet genoeg bewijzen van duurzame relatie en de huurcontract was niet gelegaliseerd. Heb dus een bevel gekregen voor het land te verlaten of beroep aanteken binnen 30 dagen tegen deze beslissing we hebben beroep aangetekend bij de RVV en 3 jaren geen antw gehad. Ik werkte ondertussen al 3jaar  bij een bedrijf had een contract van onbepaaldeduur dus alles was in orde behalve mijn verblijfsvergunning (had een bijlage 35 dat ik elke maand moest verlengen) tot er een breuk kwam aan ons relatie (reden: ben er achter gekomen dat ze verandert was en mij gewoon nodig had voor mijn loon en handtekening bij de bank voor het huis van haar ouders over te kopen want alleen kon ze het niet) ben direct naar de gemeente gegaan en ons sammenwoonst nietig verklaard heb een nieuwe wonning gevonden en verhuisd. Heb iemand anders leren kennen en het klikte direct ze is bij mij komen wonen. Ze is zwanger geworden maar spijtig genoeg heeft ze een miskram gehad dat was een groote tegenslag maar heeft ons nog dichter gebracht en hebben besloten om te gaan trouwen we gaan naar de gemeente voor meer uitleg wat we moeten doen en de antw was ja das niet mogelijk nu er is een wachttijd van 6 maanden die kan verlengd worden tot een jaar en si en la,oke wat moeten we doen de antw was jullie kunnen een wettelijk sammewoonst sluiten we doen het brengen al de nodige documenten en achter een week moet ik naar de gemeente gaan voor mijn bijlage 35 gaan afgeven en krijg een 35bis van 3 maanden passeren 3 maanden en ga terug voor het te verlengen maar krijg niks ze zeiden ja je moet geduuld hebben gaat veel in orde komen. Achter een maand horen wij dat de sammenwoonst gewijgerd was door de gemeente neem een advocaat en wij teken beroep tegen deze beslissing de zaak gaat naar de familiale rechtbank ondertussen had mijn vrouw nog een miskram gehad. De vonnis is twee keer uitgesteld door de gemeente de eerste keer weet ik niet waarom de tweede keer ze hebben een advocaat ingeschakeld en hem had tijd nodig voor de zaak te studeren. En maanden passeren mijn vrouw is terug zwanger geraakt en 13 weken ver dat was de deerde keer de goeie keer tot er op een dag de politie aan mijn deur staat en mij meenemen (ik was mij gereed aan maken voor te gaan werken) en naar een gesloten centrum gestuurd achter een week hebben ze mij terug gestuurd naar albanie en een reisverbood van 3 jaar gekregen omdat ik zogezegd sinds 2012 ilegaal was in belgie mijn vrouw is achter 3 weken gekomen en we zijn getrouwd in albanie ze neemt de trouwakte mee en gaat naar de gemmente voor het te laten inschrijven maar dat kon niet voor er een uitspraak was van de rechter en ze hebben gezegd tegen mijn vrouw we weten het dat we verkeerd hebben gehandeld met jullie maar we konden niks doen omdat we hogerhand(DVZ) bevel hadden om niks te aanvaarden van jullie we moesten alles weigeren en nu mogen we ons niet terug trekken omdat jullie anders recht hebben voor schadevergoeding. De rechter heeft de gemeente fink aangepakt en in ons voordeel gesprokken vandaag kreeg mijn vrouw telefoon dat ze morgen mag gaan tekenen naar de gemeente de trouw is aanvaard. Ik zit met die reisverbood nog (anders was het geen probleem want ben geen visumplicht voor verblijf van max 90 dagen) en moet een visum type D artikel 40 gaan aanvraagen bij de belgische consulaat.     Mijn vraag is welke documenten moet ik voorlegen en hoelang duurd het tot ik een atnw krijg van DVZ. Rond de 20 september is de kleine er al en wil tenminste de bevalling meedoen heb bijna heel de zwangerschap moeten missen. MVG

Back to top
Publicité

PostPosted: Wed 20 Jul 2016 - 02:59    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 20 Jul 2016 - 07:42    Post subject: Gezinhereniging Reply with quote

Hallo en welkom op het forum.

Als ik het goed begrepen heb, ben je als Albanees vrijgesteld van visumplicht indien je een biometrisch paspoort hebt.

Eigenlijk kan je dan geen visum vragen om naar België te komen.

De correcte manier is aan DVZ vragen of ze het inreisverbod willen opschorten omwille van je huwelijk en de geboorte van jullie kindje. Maar het zou me heel erg verbazen dat dit zou lukken voor september.

Indien het mogelijk is om zonder grenscontroles tot in België te geraken, dan kan je gezinshereniging bij de gemeente vragen:
- met je vrouw indien zij Belg of EU-burger is
- met jullie kindje indien dit Belg of EU-burger is (na de geboorte)

Ik weet niet hoe je van Albanië naar België kan reizen maar ik zou alleszins geen vliegtuig naar België nemen.

Ook liefst niet naar een andere Schengen lidstaat want een inreisverbod is altijd geldig voor het hele Schengen territorium, behalve voor het Schengen land waar je een verblijfsvergunning hebt.

Maar zelfs met een inreisverbod mag je bij de gemeente gezinshereniging vragen. Men gaat er van uit dat het indienen van een aanvraag voor verblijfsvergunning impliciet en vraag om opheffing van het inreisverbod inhoudt.

Een visum voor gezinshereniging aanvragen is een probleem want de behandelingsduur is gemiddeld 3-4 maanden en soms meer. Dan ben je hier nooit op tijd voor de geboorte.

Wie heeft je gezegd dat jij een visum moest aanvragen ipv en opschorting van het inreisverbod?

Back to top
Bezorgt
Guest

PostPosted: Wed 20 Jul 2016 - 10:58    Post subject: Gezinhereniging Reply with quote

Contact opgenomen met de dvz en ze hebben gezegd dat er twee manieren mogelijk zijn ofwel een visum aanvragen ofwel op een ilegale manier in belgie komen maar de tweede optie is niet aan te raden want de procedure voor gezinshereniging gaat vertraagen dan 

Back to top
StageBeauty

PostPosted: Wed 20 Jul 2016 - 13:09    Post subject: Gezinhereniging Reply with quote

Hey! Mijn vriend is ook van Albanese afkomst en wij gaan volgend jaar de aanvraag voor wettelijke samenwoning doen - heb je zin om e-mailadressen uit te wisselen? We kunnen elkaar misschien helpen en mijn vriend kan ook wel wat hulp gebruiken om aan te passen aan de Belgische cultuur en de taal te leren - dat is misschien prettiger als je iemand kent die het vanuit dezelfde context heeft gedaan Smile

Back to top
bezorgt
Guest

PostPosted: Wed 20 Jul 2016 - 14:44    Post subject: Gezinhereniging Reply with quote

StageBeauty wrote:
Hey! Mijn vriend is ook van Albanese afkomst en wij gaan volgend jaar de aanvraag voor wettelijke samenwoning doen - heb je zin om e-mailadressen uit te wisselen? We kunnen elkaar misschien helpen en mijn vriend kan ook wel wat hulp gebruiken om aan te passen aan de Belgische cultuur en de taal te leren - dat is misschien prettiger als je iemand kent die het vanuit dezelfde context heeft gedaan Smile

Hey waar is u vriend nu? Belgie of Albanie en wat betreft de wettelijke samenwoning best een advocaat nemen voor dat jullie naar de gemeente gaan 

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 20 Jul 2016 - 15:17    Post subject: Gezinhereniging Reply with quote

Illegaal naar België komen en de gezinshereniging direct bij de gemeente vragen heeft geen invloed op de behandelingsduur van een aanvraag voor gezinshereniging die je in België zou indienen.

En omdat de rechtbank jullie huwelijk heeft goedgekeurd, is DVZ verplicht de verblijfsvergunning te geven indien aan alle andere voorwaarden ook is voldaan (inkomen, huisvesting, ziekenkas...).

Indien je gezinshereniging met jullie kindje vraagt na de geboorte, zijn er nagenoeg geen voorwaarden. Dan volstaat het de verwantschap te bewijzen en zijn er geen voorwaarden voor inkomen, huisvesting enz... indien jullie kindje Belg is.

De bewering dat hier illegaal komen de procedure voor gezinshereniging zou vertragen is bull shit. Daarmee willen ze enkel bereiken dat jij een aanvraag vanuit Albanië doet en dan kunnen ze je 6 maanden laten wachten (dat is de maximale behandelingstermijn voor een visum GH). En geloof me, in gevallen waarbij ze zijn overgegaan tot uitzetting en inreisverbod, laten ze je effectief 6 maanden wachten.

Maar als jij morgen in België staat en zelfs indien je hier illegaal bent aangekomen, kan je een aanvraag voor verblijfskaart op basis van GH met je echtgenote vragen. En na de geboorte kan je meteen een nieuwe aanvraag indienen voor GH met je kind. Dat kan nuttig zijn indien het inkomen van je echtgenote niet voldoende is bvb.

Nog straffer: je mag na weigering meteen een nieuwe aanvraag indienen, tot jullie wel aan de voorwaarden voldoen en dit zonder beperking in aantal. Zo zijn er mensen die 2-3 aanvragen na mekaar indienen tot ze wél aan alle voorwaarden voldoen.

De aanvraag indienen in België is dus véél interessanter voor jullie want dan wacht je hier samen het antwoord af en mag jij werken (vanaf het moment dat je in het bezit bent van de bijlage 19ter en oranje kaart).

Het voornaamste probleem met illegaal naar België komen is grenscontroles: toegang tot het Schengen grondgebied (eender waar je binnen komt) kan je worden geweigerd omwille van dat inreisverbod. En in sommige landen (Frankrijk, Duitsland...) kan je op straat een identiteitscontrole hebben en riskeer je te worden aangehouden en teruggevoerd naar Albanië.

Ik weet niet hoe makkelijk of moeilijk het is om vanuit Albanië naar België te komen zonder op een grenscontrole te stuiten, dat weet jij hopelijk beter dan ik.

Maar als het vrij makkelijk is, dan zou ik niet aarzelen. Dan stond ik volgende week al bij mijn vrouwtje in België en ging ik 's anderendaags naar de gemeente om de verblijfsvergunning op basis van huwelijk te vragen.

Back to top
StageBeauty

PostPosted: Wed 20 Jul 2016 - 15:39    Post subject: Gezinhereniging Reply with quote

bezorgt wrote:

StageBeauty wrote:

Hey waar is u vriend nu? Belgie of Albanie en wat betreft de wettelijke samenwoning best een advocaat nemen voor dat jullie naar de gemeente gaan 

Hij is nu in België, in september terug in Albanië maar het is wat een ingewikkelde zaak, je kan het verhaal hier lezen: http://gezinshereniging.xooit.be/t567-Wettelijke-samenwoning-en-gezinsheren…

Van welke streek ben je?

Bedankt voor de tip, ik zal er in elk geval voor zorgen dat we goed zijn voorbereid.

Back to top
Bezorgt
Guest

PostPosted: Wed 20 Jul 2016 - 20:40    Post subject: Gezinhereniging Reply with quote

StageBeauty wrote:
bezorgt wrote:
StageBeauty wrote:

Hij is nu in België, in september terug in Albanië maar het is wat een ingewikkelde zaak, je kan het verhaal hier lezen: http://gezinshereniging.xooit.be/t567-Wettelijke-samenwoning-en-gezinsheren…

Van welke streek ben je?

Bedankt voor de tip, ik zal er in elk geval voor zorgen dat we goed zijn voorbereid.

Westhoek 

Back to top
Bezorgt
Guest

PostPosted: Wed 20 Jul 2016 - 21:14    Post subject: Gezinhereniging Reply with quote

Jungle wrote:
Illegaal naar België komen en de gezinshereniging direct bij de gemeente vragen heeft geen invloed op de behandelingsduur van een aanvraag voor gezinshereniging die je in België zou indienen.

En omdat de rechtbank jullie huwelijk heeft goedgekeurd, is DVZ verplicht de verblijfsvergunning te geven indien aan alle andere voorwaarden ook is voldaan (inkomen, huisvesting, ziekenkas...).

Indien je gezinshereniging met jullie kindje vraagt na de geboorte, zijn er nagenoeg geen voorwaarden. Dan volstaat het de verwantschap te bewijzen en zijn er geen voorwaarden voor inkomen, huisvesting enz... indien jullie kindje Belg is.

De bewering dat hier illegaal komen de procedure voor gezinshereniging zou vertragen is bull shit. Daarmee willen ze enkel bereiken dat jij een aanvraag vanuit Albanië doet en dan kunnen ze je 6 maanden laten wachten (dat is de maximale behandelingstermijn voor een visum GH). En geloof me, in gevallen waarbij ze zijn overgegaan tot uitzetting en inreisverbod, laten ze je effectief 6 maanden wachten.

Maar als jij morgen in België staat en zelfs indien je hier illegaal bent aangekomen, kan je een aanvraag voor verblijfskaart op basis van GH met je echtgenote vragen. En na de geboorte kan je meteen een nieuwe aanvraag indienen voor GH met je kind. Dat kan nuttig zijn indien het inkomen van je echtgenote niet voldoende is bvb.

Nog straffer: je mag na weigering meteen een nieuwe aanvraag indienen, tot jullie wel aan de voorwaarden voldoen en dit zonder beperking in aantal. Zo zijn er mensen die 2-3 aanvragen na mekaar indienen tot ze wél aan alle voorwaarden voldoen.

De aanvraag indienen in België is dus véél interessanter voor jullie want dan wacht je hier samen het antwoord af en mag jij werken (vanaf het moment dat je in het bezit bent van de bijlage 19ter en oranje kaart).

Het voornaamste probleem met illegaal naar België komen is grenscontroles: toegang tot het Schengen grondgebied (eender waar je binnen komt) kan je worden geweigerd omwille van dat inreisverbod. En in sommige landen (Frankrijk, Duitsland...) kan je op straat een identiteitscontrole hebben en riskeer je te worden aangehouden en teruggevoerd naar Albanië.

Ik weet niet hoe makkelijk of moeilijk het is om vanuit Albanië naar België te komen zonder op een grenscontrole te stuiten, dat weet jij hopelijk beter dan ik.

Maar als het vrij makkelijk is, dan zou ik niet aarzelen. Dan stond ik volgende week al bij mijn vrouwtje in België en ging ik 's anderendaags naar de gemeente om de verblijfsvergunning op basis van huwelijk te vragen.

Bedankt voor de advies 

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 03:06    Post subject: Gezinhereniging

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> Voorstelling -> Welkom All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation