Hulpgroep Gezinshereniging

Dit forum wordt binnenkort gestopt.

In een eerste fase zullen geen nieuwe leden zich kunnen registreren maar zal ik verder antwoorden aan bestaande leden.

In een tweede fase wordt het forum volledig gestopt.

Je kan met al je vragen terecht bij de volgende organisaties:

Kruispunt-MI

Andere organisaties

Hulpgroep Gezinshereniging Forum IndexPortalFAQMemberlistUsergroupsSearchRegisterLog in to check your private messagesLog in

Info binnenkomen Schengen
Goto page: 1, 2, 3  >

Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei
Previous topic :: Next topic  
Author Message
Politico

PostPosted: Tue 3 May 2016 - 12:46    Post subject: Info binnenkomen Schengen Reply with quote

Dag forumleden,

Ik ben op zoek naar duidelijke informatie i.v.m. mijn situatie. Ik (Belgisch burger) ben ondertussen bijna twee jaar samen met mijn Braziliaanse vriendin. We leerden elkaar kennen in België en wonen feitelijk ook reeds meer dan één jaar samen. Ze verblijft hier momenteel op basis van een studentenvisum dat tot in oktober geldig is. Dit najaar plannen we een verblijfsaanvraag in te dienen op basis van wettelijk samenwonen (we zullen elkaar dan ruim twee jaar kennen en hebben daar de nodige bewijzen voor). Voor het verstrijken van het studentenvisum plannen we een reisje buiten Schengen. Wanneer mijn vriendin Schengen opnieuw binnenkomt zal ze drie maanden langer in België mogen verblijven (Brazilianen zijn vrijgesteld van toeristenvisum), wat ons de tijd geeft om de nodige aanvragen in te dienen bij de gemeente.

Deze zomer plannen we echter ook een reis buiten de EU. Ik vroeg me af of die termijn van drie maanden reeds zal ingaan wanneer mijn vriendin Schengen weer binnenkomt deze zomer? Ze heeft nog een verblijfsdocument tot in oktober, maar zal daar rekening mee gehouden worden? Er zal ongetwijfeld een stempel in haar paspoort gezet worden wanneer ze Schengen opnieuw binnenkomt… Het lijkt een vrij simpele vraag maar ik vind nergens een eenduidig antwoord en het is wel belangrijk om hierover absolute zekerheid te hebben.

Alvast bedankt voor de info!

Gr,

Back to top
Publicité

PostPosted: Tue 3 May 2016 - 12:46    Post subject: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Tue 3 May 2016 - 18:48    Post subject: Info binnenkomen Schengen Reply with quote

Hallo en welkom op het forum.

Ik leg je eerst even wat uit ivm wettelijke samenwoning en verblijfsvergunning.

Eerst vraag je aan de gemeente om de wettelijke samenwoning te registreren en, wanneer de gemeente dit gedaan is, kan je vriendin een verblijfsvergunning vragen op basis van gezinshereniging met wettelijke partner.

Je moet echter weten dat de gemeente een onderzoek naar schijnrelatie aan het parket kan vragen en daardoor de hele boel wel eens veel langer zou kunnen duren dan wat je nu hebt ingeschat.

De gemeente heeft 2 maanden om te beslissen of ze de wettelijke samenwoning registreert. Deze termijn wordt gestuit indien de gemeente een onderzoek naar schijnhuwelijk aan het parket vraagt. Het parket beschikt over 3 maanden om zijn onderzoek te doen en kan dit eventueel met maximum 3 maand verlengen.

Dus, indien de gemeente onderzoek naar schijnrelatie aan het parket vraagt, kan dit ineens 5 maanden en soms langer duren.

Wonen jullie officieel 1 jaar samen? Heeft ze haar adres bij jou? Dan is dat voldoende voor DVZ om een verblijfsvergunning toe te kennen. De voorwaarden zijn:
- ofwel mekaar al minstens 2 jaar kennen
- ofwel minstens 1 jaar hebben samengewoond
- ofwel een gemeenschappelijk kind hebben

De ene of andere voorwaarde is voldoende.

Aangezien je vriendin een verblijfsvergunning heeft tot oktober 2016, mag zij tot de einddatum van die vergunning vrij reizen en weer naar België en Schengen terugkomen.

Wanneer haar studentenvisum verloopt, is zij inderdaad niet visumplichtig. Maar er is wel een maximum aantal dagen dat zij dan in België mag verblijven: maximum 90 dagen over een periode van 18 maanden.

Indien een eventueel onderzoek naar schijnrelatie langer duurt, zou ze technisch illegaal kunnen zijn. Hoewel DVZ in principe niet overgaat tot buitenzetten wanneer iemand een huwelijksaanvraag of aanvraag voor registratie van wettelijke samenwoning, kan dit wettelijk wel. In de praktijk doet DVZ dit meestal voor mensen die duidelijk al middels allerlei procedures hebben geprobeerd om een verblijfsvergunning te krijgen en uiteindelijk huwelijk of wettelijke samenwoning proberen.

Ik laat je de boel verteren, kom daarna maar terug indien je bijkomende vragen hebt :-)

Back to top
Politico

PostPosted: Wed 4 May 2016 - 11:41    Post subject: Info binnenkomen Schengen Reply with quote

Heel erg bedankt voor je repliek en duidelijke uiteenzetting! Ik moet zeggen dat dit forum een grote hulp is.

Ik zit toch nog met redelijk wat vragen; ik hoop dat ik je er niet mee overstelp.

Als ik het goed begrijp, zou het feit dat we in juli reeds buiten Schengen reizen niets veranderen aan het feit dat ze na verval van haar studentenvisum recht heeft op 90 dagen verblijf in België? Hoe werkt dit dan concreet? Zal er bij het binnenkomen van Schengen in juli geen stempel in haar paspoort geplaatst worden omdat ze haar verblijfskaart kan voorleggen die geldig is tot in oktober? Indien er wel een stempel wordt geplaatst: hoe zal de politieagent op de luchthaven dan weten dat haar termijn van 90 dagen eigenlijk pas op die moment begint en niet reeds sinds juli loopt? Dat kan hij dan enkel weten als zij haar (op dat moment reeds vervallen) verblijfskaart voorlegt?

Die 90 dagen gedurende een periode van 18 maanden is nieuw voor mij... Ik dacht dat de regel was dat ze 90 dagen in België mag verblijven binnen elke periode van 180 dagen. Zit ik hier fout?

Wij wonen reeds meer dan één jaar feitelijk (dus niet wettelijk) samen. Mijn vriendin is er gedomicilieerd, ik niet. Het huurcontract staat op onze beider namen, de facturen van elektriciteit, internet, etc. komen op mijn naam toe en worden ook door mij betaald. Ik heb ook bewijzen dat ik elke dag van mijn woonplaats naar mijn werk pendel. Soit, het is duidelijk dat ik op dit adres woon maar ik ben er niet gedomicilieerd en ik vermoed dat dit het enige is waar DVZ naar kijkt? We zullen dus moeten aantonen dat we elkaar reeds 2 jaar kennen, maar dat vormt geen probleem aangezien we daarvoor voldoende bewijzen hebben.

Nu, ik lees dat de gemeente 2 maanden te tijd heeft om de wettelijke samenwoonst al dan niet te registreren. Op welke basis neemt het die beslissing? Voert de gemeente zelf reeds een onderzoek? Of, met andere woorden, is het nuttig om bij het tekenen van de verklaring van wettelijke samenwoonst reeds bewijzen te leveren van je relatie. Of wordt daar gewoonweg niet naar gekeken? Indien de gemeente zelf geen enkel onderzoek voert alvorens de wettelijke samenwoonst te registreren, lijkt die periode van twee maand me wel erg lang. Hebt u enige ervaring hoe lang die registratie gemiddeld in beslag neemt?

Als ik uw informatie goed begrepen heb, kan de registratie van wettelijkse samenwoonst + de behandeling van de aanvraag voor de verblijfsvergunning in totaal zo'n 11 maanden in beslag nemen als je pech hebt. Dat is wel erg lang. Eens mijn vriendin haar Oranje Kaart krijgt, verblijft ze hier zeker wettelijk. Stel nu dat er bv. 6 maanden na het verlopen van haar 90 dagen periode iets zou gebeuren met haar familie in Brazilië; kan zij dan naar ginder afreizen en België opnieuw binnenkomen o.b.v. een nieuwe periode van 90 dagen? Of zit je zolang je een Oranje Kaart hebt geblokkeerd in België (te zeggen je kan wel naar het buitenland vertrekken, maar je zal niet terug binnengelaten worden)?

Je ziet, veel vragen, waarvoor mijn excuses!

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 4 May 2016 - 13:29    Post subject: Info binnenkomen Schengen Reply with quote

Die 90 dagen gelden pas vanaf het moment dat ze geen studentenvisum meer heeft. Zolang zij onder haar studentenvisum is, mag zij vrij binnen en buiten België reizen, zelfs buiten Schengen. Er zijn genoeg studenten die tijdens de schoolvakanties hun familie in hun thuisland gaan bezoeken en gewoon weerkeren. Ik weet wel niet of daar dan een stempel in hun paspoort wordt gezet. In principe komen ze België weer binnen met hun Belgische verblijfskaart voor studenten (elektronische identiteitskaart model A).

Ik had begrepen dat haar verblijfsrecht als student tot in oktober was. Dan is die kaart in juli toch niet vervallen?

De feitelijke samenleving kan je in principe bewijzen met een gemeenschappelijk huurcontract, dus op jullie beider naam. Maar dat je er niet gedomicilieerd zou voor DVZ wel een probleem kunnen zijn. Want dan bewijs je dat je die woning huurt, niet dat je er daadwerkelijk samen met haar woont.

Maar mekaar 2 jaar kennen is ook voldoende, dus als je dat kan bewijzen + huurcontract, zou het moeten lukken.

Sommige gemeenten vragen systematisch voor elk dossier aan het parket een onderzoek naar schijnhuwelijk/schijnrelatie. Andere gemeenten nooit of enkel indien zij de zaak verdacht vinden.

Er zijn een paar algemene indicatoren zoals groot leeftijdsverschil, partners spreken niet vlot een gemeenschappelijke taal... Heel subjectief en volledig afhankelijk van de ambtenaar van burgerlijke stand.

Je neemt best meteen je dossier van bewijzen mee wanneer je naar de gemeente gaat, dat kan voorkomen dat de gemeente een onderzoek aan het parket vraagt. Er is geen garantie dat dit lukt maar je moet proberen ze te overtuigen.

De gemeente kan zelf inderdaad een klein onderzoek doen door jullie apart te ondervragen: hoe lang kennen jullie mekaar al, hoe en waar hebben jullie kennisgemaakt enz...

Indien jullie verklaren dat je samenwoont: wat hebben jullie gisteravond gegeten, wat hebben jullie op tv gezien, om hoe laat zijn jullie gaan slapen, hebben jullie huisdieren? zo ja welke en wat is hun naam. Hoeveel planten staan er in de woonkamer enz...

Soms volstaat dit om de gemeente te overtuigen, soms vraagt de gemeente in ieder geval toch een onderzoek aan het parket.

Eens je vriendin haar oranje kaart heeft, is haar verblijf in België gedekt. Maar indien ze België verlaat, kan ze niet weerkomen met die kaart. Ze kan wel terugkomen met haar paspoort op voorwaarde dat ze niet meer dan 90 dagen over een periode van 18 maanden in België verbleef. Dus dat kan wel eens lastig worden.

En indien daarvan een stempel in haar paspoort staat, kan ze ook niet via een andere Schengenlidstaat terugkeren. Indien er geen stempel in haar paspoort staat om die 90 dagen/18 maanden te verrekenen, kan zij evengoed via eender welke Schengenlidstaat terugkomen.

Het zou eigenlijk veel makkelijker zijn om nog een jaar bij te studeren en na jullie tweede reis de procedure te beginnen.

Back to top
Politico

PostPosted: Wed 4 May 2016 - 14:02    Post subject: Info binnenkomen Schengen Reply with quote

Nogmaals bedankt voor je antwoord. In ons geval gaat het om de stad Gent. Ik vermoed dat dit niet meteen in ons voordeel speelt? Ik kan me inbeelden dat er in grote steden sneller een extra onderzoek opgestart wordt dan in kleine gemeenten. Ons leeftijdsverschil is 1 jaar, we spreken beiden vloeiend Engels, hebben ook beiden universitaire diploma’s, etc. Het is vrij duidelijk dat we een echt koppel zijn, maar ik begrijp wel dat dit geen garantie is om te ontsnappen aan een bijkomend onderzoek.

Langs de andere kant vraag ik me af of te nadrukkelijk staan zwaaien met bewijzen geen averechts effect kan hebben en misschien net argwaan zal wekken bij de ambtenaar van burgerlijke stand. Is het een goed idee om expliciet te vermelden waarom je de bewijzen hebt meegebracht, namelijk om duidelijk te maken dat we geen schijnkoppel zijn? Of zeggen we dat beter niet met zoveel woorden?

Wat de 90 dagen/18 maanden betreft: heb je daar soms extra info over? Ik las altijd dat niet EU-burgers die vrijgesteld zijn van het toeristenvisum per periode van 180 dagen 90 dagen in Schengen mogen verblijven…

Back to top
Politico

PostPosted: Wed 4 May 2016 - 14:21    Post subject: Info binnenkomen Schengen Reply with quote

Haar kaart is inderdaad geldig tot in oktober. Mijn vrees is dat wanneer we Schengen in juli binnenkomen er een stempel in haar paspoort zal geplaatst worden (als ik me goed herinner geraakt ze Schengen niet binnen met enkel haar elektronische identiteitskaart model A, de politie vraagt aan de grens ook het paspoort) en dat wanneer we Schengen in oktober nogmaals binnenkomen ze in de luchthaven bij controle zal tegengehouden worden door een politieagent die denkt dat haar 90 dagen al ingingen in juli en dus reeds verlopen zijn.

Het is mogelijk dat we Schengen in oktober zullen binnenkomen op een moment dat haar elektronische identiteitskaart reeds vervallen is. Vandaar dat we er absoluut  zeker van willen zijn dat ze niet zal tegengehouden worden.

Wat betreft het illegaal in België verblijven door een aanslepend onderzoek van het parket: dit is wel zeer tricky. Is het niet zo dat je 5 jaar van het Belgisch (Schengen) grondgebied geband kunt worden als je de regels overtreedt?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 4 May 2016 - 17:35    Post subject: Info binnenkomen Schengen Reply with quote

Gent is inderdaad nogal lastig op gebied van schijnhuwelijken en was trouwens een van de eerste steden die binnen haar politiediensten een cel schijnhuwelijken oprichtte.

Bewijzen meebrengen gaat niet speciaal argwaan opwekken, het kan in tegendeel vermijden dat een onderzoek naar schijnhuwelijk aan het parket wordt gevraagd.

In principe vaardigt DVZ geen bevel tot verlaten van het grondgebied uit wanneer je een huwelijksaanvraag of aanvraag voor registratie van wettelijke samenwoning hebt ingediend. Soms doet DVZ dit wel wanneer de vreemdeling al op allerlei manieren geprobeerd heeft een verblijfsvergunning te krijgen en DVZ daarom vreest dat het een schijnhuwelijk/relatie is. In een geval zoals het bij jullie is de kans echter zeer klein.

Indien DVZ een bevel tot verlaten van het grondgebied heeft uitgevaardigd en hier geen gevolg aan wordt gegeven, kan DVZ inderdaad een inreisverbod opleggen. Dat gaat van 1-3 jaar tot langer, naargelang het geval.

In principe worden die 90 dagen berekend voor de periode die niet meer als studentenverblijf telt maar ik zou niet onnodig moeilijkheden zoeken.

Er is nog een optie: de Europese blauwe kaart voor hooggeschoolden: http://kruispuntmi.be/thema/arbeidskaarten-beroepskaart/europese-blauwe-kaa…

Back to top
Politico

PostPosted: Mon 23 May 2016 - 11:45    Post subject: Info binnenkomen Schengen Reply with quote

Ik vond overigens volgende info op de website van de Stad Gent:

https://stad.gent/burgerzaken/nieuws-evenementen/15-jaar-gentse-cel-schijnr…

"Bij elke voorgenomen huwelijk of wettelijke samenwoonst waarbij één van de betrokkenen verblijfsrecht kan verkrijgen, voert de Cel Schijnrelaties van de Stad Gent een vooronderzoek uit. Aan de hand van verschillende indicatoren bekijkt de Cel Schijnrelaties of het al dan niet om een ‘verdacht’ dossier gaat en wordt het koppel uitgenodigd voor een gesprek. Worden er geen elementen gevonden die wijzen op een schijnhuwelijk of -samenwoonst, dan kan het huwelijk voltrokken worden op de voorziene huwelijksdatum of kan de wettelijke samenwoonst geregistreerd worden.

Worden er wel verdachte elementen gevonden dan wordt het dossier overgemaakt aan het Gentse parket. Zij hebben in totaal vijf maanden de tijd om te onderzoeken of het wel degelijk om een schijnhuwelijk of schijnsamenwoonst gaat of niet."

Als ik het goed lees, betekent dit dus dat de aanvraag tot registratie van wettelijke samenwoonst sowieso door de Cel Schijnrelaties zal onderzocht worden, maar dat, als die cel geen verdachte elementen ziet en het dossier bijgevolg niet doorstuurt naar het parket, de termijn voor de registratie van de samenwoonst al bij al zou moeten meevallen? Als het parket er niet bij betrokken wordt, mag ik ervan uitgaan dat de registratie wellicht binnen een termijn van 3 maanden in orde komt?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Mon 23 May 2016 - 14:28    Post subject: Info binnenkomen Schengen Reply with quote

Ja, dat is correct.

Back to top
Politico

PostPosted: Wed 25 May 2016 - 11:37    Post subject: Info binnenkomen Schengen Reply with quote

Nog drie vragen:

- klopt het dat niemand financieel garant moet staan voor de verblijfsvergunning o.b.v. wettelijk samenwonen? D.w.z. ik moet voldoende financiële middelen kunnen voorleggen, maar ik hoef geen document tenlasteneming tekenen?

- zal mijn vriendin verplicht een inburgeringscursus moeten volgen als ze haar verblijfsvergunning krijgt o.b.v. onze wettelijke samenwoonst?

- stel: we dienen de aanvraag voor de vergunning in maar er blijkt een document te ontbreken. Zal DVZ dan meteen de aanvraag weigeren of sturen ze je een brief met mededeling waardoor je x aantal dagen de tijd krijgt om het ontbrekende document alsnog binnen te brengen?

Nogmaals erg bedankt. Het is helaas ontzettend moeilijk om correcte en eenduidige info te verkrijgen van de ambetenaren in het gemeentehuis. Dit forum is echt geen overbodige luxe.

Back to top
Politico

PostPosted: Wed 25 May 2016 - 11:43    Post subject: Info binnenkomen Schengen Reply with quote

wat de inburgeringscursus betreft, die info staat wrsl op deze pagina http://www.kruispuntmi.be/thema/inburgering-en-integratiebeleid/inburgering… maar het is mij niet geheel duidelijk (ik vermoed dat ons geval 'gezinshereniging met een Belg die geen gebruik maakte van het vrij verkeer in de EU, EER en Zwitserland' betreft).

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 25 May 2016 - 12:15    Post subject: Info binnenkomen Schengen Reply with quote

1. Vroeger (10 jaar geleden) moest je je bij wettelijke samenwoning engageren om 36 maanden in het levensonderhoud van de partner te voorzien (ook indien de relatie afbrak trouwens). Maar dat is nu niet meer zo. Nu moet je bewijzen dat je voldoende, stabiel en regelmatig inkomen hebt, geen tenlasteneming (wel voor het visum).

2. Indien je vriendin zich voor de eerste keer in België vestigt en gezinshereniging heeft gevraagd, dan moet zij de inburgeringscursus volgen. Er zijn vrijstellingen voor vreemdelingen die hier vroeger al gewoond hebben en terugkeren, mensen die hier komen werken enz...

3. Je hebt na het indienen van de aanvraag 3 maanden tijd om alle nodige documenten te bezorgen. Dat is wettelijk vastgesteld en daarom krijg je hiervoor geen herinnering. Indien een document ontbreekt, wordt de aanvraag geweigerd.

http://kruispuntmi.be/thema/je-bent-familielid-van-een-belg/je-bent-derdela…

Back to top
Politico

PostPosted: Wed 25 May 2016 - 15:45    Post subject: Info binnenkomen Schengen Reply with quote

Bedankt, dat is duidelijk.

Kan je reeds met de inburgeringscursus starten wanneer je een Oranje Kaart hebt en DVZ dus nog geen beslissing heeft genomen?

Mijn vriendin leert al een tijd Nederlands. Ik neem aan dat ze voor het onderdeel Nederlands dan een vrijstelling kan krijgen indien haar niveau voldoende hoog is?

En wat is de 'bijdrage in administratieve kosten' waarover men spreekt in je gepostte link precies?

Back to top
Jungle
Administrateur

PostPosted: Wed 25 May 2016 - 17:03    Post subject: Info binnenkomen Schengen Reply with quote

Ik denk wel dat je reeds met die inburgeringscursus kan beginnen met een oranje kaart maar je wordt uitgenodigd voor de eerstvolgende cursus waar plaats beschikbaar is en dat kan een paar maanden duren.

Ik weet niet of ze vrijstelling kan krijgen voor de NL cursus in de inburgeringscursus.

De bijdrage in administratieve kosten is voor de behandeling van de aanvraag door DVZ. Die moet op voorhand, geheel of gedeeltelijk, betaald worden voor elke visumaanvraag voor gezinshereniging of aanvraag van verblijfsvergunning vanuit België.

En dat komt bovenop de visumkosten.

Back to top
Politico

PostPosted: Tue 23 Aug 2016 - 16:42    Post subject: Info binnenkomen Schengen Reply with quote

Dag Jungle,

Ik had nog twee praktische vragen :

-          Om de wettelijke samenwoonst te kunnen registreren moeten we de gemeente een bewijs voorleggen dat we beiden ongehuwd zijn. Ik ga ervan uit dat ik dit bewijs bij de gemeente kan verkrijgen? Enig idee waar mijn vriendin hiervoor terecht kan? Kan ze dit bewijs in België bekomen of moet dit via Brazilië?

-          Hoe stel je concreet een dossier samen waarin je bewijst dat we elkaar al langer dan twee jaar kennen? Ik bedoel: is dit een fysiek dossier (dus een mapje met allerhande prints zoals hotelfacturen, bewijs van gezamenlijke aankopen, vliegtuigtickets, telefoonfacturen, etc.) of moet alles op de één of andere manier op een CD verzameld worden? Indien het dossier hard copy is - wat ik vermoed -  is het dan goed om ook een cd met foto’s van de reizen bij te voegen? Of wordt dit niet gedaan? Via de details van de foto’s kan je zien op welke exacte datum ze getrokken werden, dus dat lijkt me in principe wel goed bewijsmateriaal… Ik weet ook niet goed hoe je Facebook gesprekken in het dossier verwerkt. We hebben tonnen online communicatie via FB (quasi dagelijks de voorbije twee jaar) maar ik weet niet goed hoe ik dit concreet moet omzetten in bewijsmateriaal. Gewoon stukken van conversaties afprinten van willekeurige dagen?

Alvast bedankt voor je hulp.

Back to top
Contenu Sponsorisé

PostPosted: Today at 14:38    Post subject: Info binnenkomen Schengen

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Hulpgroep Gezinshereniging Forum Index -> UW VRAGEN -> Allerlei All times are GMT + 1 Hour
Goto page: 1, 2, 3  >
Page 1 of 3

Jump to:  

Index | Create forum | Free support forum | Free forums directory | Report a violation | Conditions générales d'utilisation